Gå till innehåll

FAQ om foto, bildkomposition, ljussättning, Steadicam, räls, lampor m.m.


Pace

Recommended Posts

Fotografering/bildkomposition/arbetsmetoder

 

  • [thread=11552]Måste man använda en klappa?[/thread]
  • [thread=7028]Hur gör jag en egen filmklappa?[/thread]
  • [thread=7013]Var kan jag köpa en filmklappa?[/thread] samt [thread=2241]Köp av filmklappa[/thread]

 

Ljussättning

 

  • [thread=4680]Jag är nybörjare: Boktips? Hur ljussätter jag fram en viss känsla?[/thread]
  • [thread=9190]Skillnad i mätning mellan kamera och vanlig ljusmätare[/thread]
  • [thread=8225]Jag ljussätter i ett rum och det blir ljus överallt! Hur kontrollerar jag ljuset?[/thread]
  • [thread=5318]Diskussion om en teori: filmlook beror på filmformatet, inte ljussättningen[/thread]
  • [thread=13]Behöver jag tänka på något speciellt när jag ljussätter för DV?[/thread]

 

Ljussättning för bluescreen/greenscreen/animation

 

  • [thread=9022]Hur tar jag bort skuggor vid ljussättning med bluescreen/greenscreen?[/thread]
  • [thread=9277]Hur ljussätter jag leranimationer så att det liknar film?[/thread]

 

Diskussioner kring keying av greenscreen/bluescreen finns i [thread=9520]FAQ:n för digitala effekter och compositing[/thread].

 

Ljussättning vid natt

 

  • [thread=8296]Ska man verkligen filma nattscener på natten?[/thread]
  • [thread=8352]Kan jag spela in under natten och få det att se ut som dag?[/thread]
  • [thread=8453]Hur kan jag förstärka månljuset så att det blir blåare?[/thread]
  • [thread=8812]Hur ljussätter jag en brasa i skogen på natten med lågbudget? Ska jag spela in det på dagen/natten? Fixa i datorn?[/thread]

 

Steadicam/Glidecam/kameraupphängningar på kroppen

 

Vad är en Steadicam?

 

  • [thread=1155]Bygg din egen Steadicam[/thread]
  • [thread=9355]Medlemmen gorses bygge av en egen Steadicam[/thread]
  • [thread=8533]Var kan jag gå kurs för att lära mig hantera en Steadicam?[/thread]
  • [thread=8533]Var kan jag köpa en begagnad Steadicam?[/thread]
  • [thread=6066]Jag ska filma med en Stedicam för första gången, vad bör jag tänka på?[/thread]
  • [thread=8230]Hur fäster jag en kamera på en skådespelares kropp? (Body Mount)[/thread]

 

Kranar/dolly/räls/riggar/motion control/kameraupphängningar på objekt

 

Vad är en dolly? | Vad är motion control?

 

  • [thread=516]Hur bygger jag en kran?[/thread]
  • [thread=1838]Hur bygger jag en egen dolly?[/thread]
  • [thread=8831]Hur filmar jag utifrån och in i en bil som kör?[/thread]
  • [thread=8861]Hur bygger jag en dolly som går på räls?[/thread]

 

Objektiv/kameror

 

  • [thread=8601]Vad betyder sifforna X0.7 27.0 mm på ett vidvinkelobjektiv?[/thread]
  • [thread=6099]Hur ofta används fler än en kamera?[/thread]

 

Adapter för 35 mm-objektiv

 

En 35 mm-adapter låter dig ta filmobjektiv och sätta på en videokamera. Objektivets brännvidd är egentligen inte 35 mm, utan det vanligaste filmformatet kallas 35 mm.

 

  • [thread=7374]Medlemmen pekivans hembygge av en 35 mm-adapter[/thread]
  • [thread=7973]Norberts 35 mm-adapter?[/thread]
  • [thread=5761]Blir det verkligen bra med hembyggda adaptrar? Var kan man hyra sådana?[/thread]

 

Filmlook/få video att likna film

 

Det här ämnet tas upp i [thread=1687]FAQ:n för Videoredigering[/thread]. Om det är specialeffekter du söker så finns de i [thread=7761]FAQ:n för Specialeffekter[/thread] respektive [thread=9520]FAQ:n för digitala effekter och compositing[/thread].

 

(Sökord: steadycam, steady-cam, cranes, dollies, wide angle lens, lenses, night shot, day for night, chroma-key, travelling matte, moco)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • Pace avnålade ämne

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...