Gå till innehåll

Spela in dialog


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Myggor är en nödlösning & låter skit.

Jag säger inte att dom är värdelösa, tvärt om, rätt använda så är dom som fyllan i biran, men i de flesta fall så fungerar boom mä schysst lätt-mick absolut bäst.

Generellt gäller; är man inte helt säker på vad man gör ska man alltid använda boom. Myggor är svåra att arbeta med för att få det det minsta bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Myggor är en nödlösning & låter skit.

Jag säger inte att dom är värdelösa, tvärt om, rätt använda så är dom som fyllan i biran, men i de flesta fall så fungerar boom mä schysst lätt-mick absolut bäst.

Generellt gäller; är man inte helt säker på vad man gör ska man alltid använda boom. Myggor är svåra att arbeta med för att få det det minsta bra.[/citat]

 

Håller med helt.

Och så skall man gå så nära man kan. När fotografen skriker ofta vet man att man ligger på ett någorlunda bra avstånd :-)

Man behöver vara närmre än man tror för att det ska låta i miken så som det gör med örat liksom. Kryp nära och lirka dig fram med mikrofonen, hitta bra positioner som inte stör bilden men gör att du kommer nära. Var inte rädd för att kräla på golvet om det behövs.

 

Många "öppna kanalen"-filmare har mikrofonen på aldeles för tryggt avstånd så man knappt hör vad som sägs. Tydlig dialog är ett minimikrav på ljudarbetet för en film tycker jag. Enkel ljudläggning kan man förlåta.

 

(förlåt alla entusiaster som jobbar med Öppna kanalen, men det är verkligen sämst ljud i världen)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har en följdfråga: Kan man inte ställa mickarna nära men bakom föremål så inte micken syns? Säg att man spelar in en konversation över en bardisk, och man gömmer micken bakom ett ölglas eller blomvas? Då borde man kunna komma riktigt nära, nästan rakt framför munnarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag har en följdfråga: Kan man inte ställa mickarna nära men bakom föremål så inte micken syns? Säg att man spelar in en konversation över en bardisk, och man gömmer micken bakom ett ölglas eller blomvas? Då borde man kunna komma riktigt nära, nästan rakt framför munnarna?[/citat]

 

Jo gömmen används flitigt också, speciellt om man fjäskar och får mycket hjälp av rekvisitan. Funkar ju när skådespelaren är still men oftast väljer man ändå att bomma om man kommer lika nära för att kunna parera om dom vänder huvudet etc.

Man får dock vara noga vid ljudläggning när man använt gömmen eftersom perspektivet oftast blir helt fel och man har inget möjlighet att ens vrida miken för att vara halvmed. Klassiker är ju en mik som man gömt en bit bort från kameran där saker och ting låter. Sen går någon iväg mot kameran medans ljudet försvinner bort. Funkar ju oftast att trampa om om man har möjlighet men värre är det om dom pratar. Då vill man ha en mik till nära kameran som man tar stegen iväg med, och får rätt perspektiv och sparar några timmar i ljudläggning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv kör vi med den gammla klassiska saken. Två pratar en mikrofon hänger ovanför huvudet på dem. Kan också spela in med micken under personerna.

 

[citat=swe__]Någon som vet om man kan köpa en Boom mikrofon någonstans? Eller en mik med puffskydd åtminstone[/citat]

http://www.jam.se har de mesta. Och så har en kille på Blocket en sån mikrofon du pratar om + boom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Swe__]Någon som vet om man kan köpa en Boom mikrofon någonstans? Eller en mik med puffskydd åtminstone[/citat]

 

Kollain Röde videomic på http://www.scandinavianphoto.se kostar 995:- och ska va riktigt bra tydligen. fast man får köpa "dead-cat" tror jag de hette som tillbehör. alltså en stor fluffig sak att trä över =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Ändamål har jag märkt är viktigt att ha i åtanke, har hyrt trådlös Lectrosonic utrustning och DPA myggor och ljudet är verkligen bra. Dock vid ett tillfälle körde vi med en mygga på personen som intervjuar och med den andra XLR intaget körde vi med mickbom på gruppen som intervjuades. Och det var bra, det krispigga ljudet infann sig ibland, men mickbomma är en teknik som inte lärs ut så snabbt.

 

Men manuskriptet köres i ett isolerat rum med en friktionsfri Sennheiser mick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...