Gå till innehåll

Siemens, mein herrn


Wallin

Recommended Posts

Till den det berör:

 

Hej! För inte så länge sedan hittade jag en filmkamera i vårat trädgårdsskjul som antagligen legat där ett tag. På kartongen, som för övrigt var hel och i mycket bra skick, stod printat "Siemens KINO-KAMERA B, Für 16mm film". Sålunda tog jag med apparaten in, satte mig vid köksbordet, ögnade igenom instruktionsboken (som var på tyska, vilket ledde till att den snabbt hamnade åter i kartongen ;).

Så var det dags att komma till den intressanta delen: kameran. Så vitt jag såg är den i mint condition, med fungerande inspelningsapparatur och dylikt. Efter ett tags sökning på nätet visade det sig att tillverkningsåret var 1935, dvs nästan 70 år sen. Därmed förlorade jag allt hopp om att finna film till detta lilla under.

 

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig med lite kompletterande information om kameran. Är det möjligt att det fortfarande finns film som passar (formatet är som sagt 16mm men filmen ska sitta i någon sorts kasett, som liknar en VHS-kasett)? Eller kanske värdet på prylen? Allt vore till hjälp! Tackar på förhand :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det finns special fabriker som tillverkar dom i tyskland,men jag kommer inte ihåg vad fabriken hette, men sök med google mot tysklands trakten och jag hoppas att du hittar det du söker

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

16mm kamera från 1935?!?!?!.. fan du har ett ritkigt fynd där, hur fan kunde du hitta en sån i din trädgårdsskjul? :D

 

16mm film är väll lite dyrt om du ska spela in amatör film :) all film i huvudtaget. Men det kan ju se lite proffsigt ut. Sen måste du framkalla det o skit oxo :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...