Gå till innehåll

Vad är lättast? Manus eller novell?


00Bengtsson

Recommended Posts

Vad är lättast? Manus eller novell?

 

Jag har svårt att komma igång ifrån början då jag skriver manus. Det blir mest bara en massa småscener ("kläm-in-scener") som igentligen inte har någon betydelse med handlingen att göra. Jag har svårt att komma igång och jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte kan börja - brist på ideér? inte erfaren nog? eller rent allmänt störd? Nä, på den sista punkten skojade jag bara. :) Jag har haft ideér om att börja skriva ner huvudstoryn som en novell, och sedan påbörja manusarbetet. Det som är lite trixigt är att första delen av filmen ska ske i "då-tid", och "huvudkaraktärerna berättar vad som i princip händer, vi ser det framför oss". Det är framförallt det som jag inte vet hur jag ska formulera in i handlingen. Men frågan är om det är lättare att skriva en novel på det sätt jag tänkt mig och sedan skriva detta till manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner igen mig. Om jag vore du så skulle jag vara lite irrationell och "hoppa" lite. Du har säkert några viktiga scener i huvudet, scener som hela den tilltänkta filmen bygger på. Börja med att skriva ner dem, även om du måste hoppa långt i filmen. Om du sedan fortsätter att bygga på historien vartefter så tror jag att det kommer att lösa sig, speciellt om du har ett smidigt manusprogram som Celtx.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är helt olika medium, vilket jag defintivt märker nu när jag försöker mig på en bok. Dock så kan förarbetet vara väldigt likt där man sturkturerar upp sin berättelse med vad man vill ha för karaktärer, story och liknande. Ska börja skriva min i veckan, tjohoo!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har gjort lite research och det som gäller allmänt i sverige, framför allt för icke publicerade, är att först skriva den, sen skicka runt och vänta på budgivning från olika förlag om den är bra. Sen väntar ofta en omskrivning som innebär att minska boken (tydligen enligt flera förlag).

 

Är en väldigt liten procentchans att den blir publicerad, men är skitkul att skriva, är en väldigt säljande idé och använder hela tiden boken till min egen fördel så hoppas på att den ska kunna bli släppt, om än i liten skala. Annars kan man publicera den själv via nätet. Finns en sida som trycker upp 100 ex, de som finns kvar efter en månad får man sen själv köpa ifall de inte sålts så om jag har en 10 000 el. så som ja i nödfall kan avvara ifall den inte säljer så är det ett alternativ. Grym present till polarna i ett år framåt i värsta fall :P

 

Ifall det är folk som vill läsa ett första utkast när den är klar kan jag tänka mig att skicka runt/visa den för ett par stycken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, vilken fråga!

 

Lättare att skriva är så klart manus, eftersom man fyller en sida så enkelt.

 

Men noveller kan ge en mycket djupare bild än manus någonsin kan.

 

Det handlar väl helt enkelt om vad historien är, om det är Action har väldigt svårt att se att man kan skriva det i en novell

 

Och han lyfte upp pistol och sköt ner 6 personer. Det låter bara knäppt.

 

Men drama, komedi och t.o.m thriller så kan noveller vara mycket bättre.

 

Men som sagt, det beror helt på historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte alls med om att manus är enklare, snarare tvärtom. Medan en bok kan rabbla på i flera sidor om hur en karaktär bara ser ut måste ett manus minimera utrymmet och samtidigt få ut lika mycket. Därför manus baserade på böcker ofta är sämre. Men ifall man lyckas med sånnå välkomponerade mästerverk som Oldboy och JFK... oh mama.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta nu.. Vad sa du, Gustaf? Sa du Celtx? Vad är det? För mig känns det inte som någon större nytta att ha ett manusprogram? Man kan väl skriva lika lätt i typ Microsoft Word?

 

Berätta fördelarna med Celtx! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Celtx är gratis till skillnad från MS Word. Dessutom är det smidigare med ett program som är dedikerat för att skriva manus. Generella ordbehandlare har lätt en förmåga att krånga till saker (särskilt Word...).

 

För att ta reda på vad Celtx är... Tja, har du hört talas om google? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Håller inte alls med om att manus är enklare, snarare tvärtom. Medan en bok kan rabbla på i flera sidor om hur en karaktär bara ser ut måste ett manus minimera utrymmet och samtidigt få ut lika mycket. Därför manus baserade på böcker ofta är sämre. Men ifall man lyckas med sånnå välkomponerade mästerverk som Oldboy och JFK... oh mama.[/citat]

 

Man måste verkligen skita i vad man skriver i om man skulle kunna hålla med om det, tycker jag i alla fall. Vilken författare som helst värdesätter varje sida, om man fyller t.ex 3 sidor med enbart karaktär beskrivningar tröttnar läsaren snabbt i boken.

 

Med ett manus fyller man rätt snabbt en sida, eftersom man måste använda enter, eller lägga namnet före varje gång.

 

Någon som gör manus -väldigt- lätt att skriva är att man behöver inte ge en grov bild på hur människorna beter sig, för det jobbet är hos skådespelarna. Något man tvingas göra ständigt i noveller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans]Mm, men i manus är det jätteviktigt att komma på en bra handling. I böcker är det ofta faktiskt inte lika viktigt. Och komma på bra handling är SVÅRT.[/citat]

 

Du får ursäkta mig, men det där lät enormt dumt.

 

I böcker är handling desto viktigare än i manus, se bara på alla hjärndöda actionfilmer som kommer med jämna mellanrum. Så är nästintill omöjligt att skriva i böcker och få det intensivititen som filmer kan ge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Handling är inte viktigare i varken film eller böcker. De är två olika medier som båda bottnar i historieberättande. En bok kan klara sig undan med en mindre utvecklad handling bara det är en författare som kan fånga läsaren med sina ord, men även om handlingen är mindre utvecklad måste den ändå vara intressant. Ett bra exempel är väl Liftarens Guide, radioserien som böckerna bygger på skrevs ju i princip allteftersom och ibland precis innan sändning och böckerna skrevs ju genom att Douglas Adams låstes in i ett hotellrum i två veckor efter att flera deadlines passerat.

 

En film kan klara sig undan med en mindre utvecklad handling bara det är snygga actionsekvenser, mycket pengar i PR-kampanjen, eller bröst i bild. Vad gäller hjärndöda actionfilmer är väl det snarare ett argument för att film borde ha en bra och välutvecklad handling?

 

I vilket fall, det är inte handlingen som är den egentliga skillnaden, det är upplägget och utformningen. Ett manus är 90% dialog, det är inte en bok. Ett manus är visuellt skrivet, men extremt sparsamt, det är inte en bok. Ett manus är 100-120 sidor lös text, en bok är 300 sidor tjock.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina]Handling är inte viktigare i varken film eller böcker. De är två olika medier som båda bottnar i historieberättande. En bok kan klara sig undan med en mindre utvecklad handling bara det är en författare som kan fånga läsaren med sina ord, men även om handlingen är mindre utvecklad måste den ändå vara intressant. Ett bra exempel är väl Liftarens Guide, radioserien som böckerna bygger på skrevs ju i princip allteftersom och ibland precis innan sändning och böckerna skrevs ju genom att Douglas Adams låstes in i ett hotellrum i två veckor efter att flera deadlines passerat.

 

[/citat]

 

Oj, det visste jag inte. Det är ju den bästa boken som någonsin skrivits.

 

Det är för övrigt svårt att jämföra vad som är lättast, det är väl individens val och personlig smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...