Gå till innehåll

Vykort och foto i filmer?


barnholdt

Recommended Posts

Vilka regler gäller om jag tänker använda mig av äldre vykort eller foto i mina filmer? Det jag funderar över är om jag t.ex köper äldre fotografier på en auktion eller vykort på en loppis, vilken rätt har jag då att använda dem i mina filmer som bildmaterial för att berätta en historia?

 

Det jag är ute efter är att använda dem med en Ken Burn's Effect, men hur vet jag att jag kan det om jag inte ens har en aning om fotografen är i livet eller vem han/hon var eller är?

Länk till kommentar
Share on other sites

Humm... upphovsrätten ligger kvar 70 år efter fotografens död (om det räknas som fotografiskt VERK) och 50 år efter det att bilden togs (fotografisk BILD) Var gränsen går mellan dessa är lite klurigt... Osäker på hur det bilr i ditt fall. Du menar alltsåa tt du skulle använda dig av bilderna (motiven) för att berätta storyn? Inte att de ska användas som just vykort i filmen?

 

Osäker på vad som gäller. ta kontakt med någon istution som har koll på såt här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hagwall

 

Precis så menar jag. Min tanke är att använda mig av fotografier och bilder för att få liv till storyn.

 

Vad menar du för instution?

 

 

ressigören

 

Även om jag är amatör så vill jag försöka göra rätt för mig i den mån jag kan och har förmåga till. Det behöver inte vara så svårt, bara man vet vilken väg man ska gå. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vykort har ofta fotografen angiven. Googla på fotografen. Har han varit död i mer än 70 år så är det bara att tuta och köra. Annars får man leta efter fotografer som varit döda i 70 år, hoppas hitta ett arkiv och kopiera de bilder du behöver. Länsmuseer och hembygsföreningar är bra ställen att leta på, även om länsmuseer ofta missuppfattar uttgången upphovsrätt, dvs de gör anspråk på upphovsrätten fast de ofta saknar den. De måste kunna visa överlåtelsebrev eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där jag bor finnns en flitigt fotograf som heter Johan Emanuel Thorin och dog 1903. Hans samlingar finns som kontaktnegativ på lokala biblioteket. Lite exempel på vad han fotograferat finns på http://148.136.156.42/index.htm och du söker på thorin. Jag är helt säker på att du hittar nått i området där du bor.

 

En grej som kan vara rätt jobbigt i sammanhanget är att gamla fotografier ofta är på glasnegativ och för hobbyfilmare är de rätt svåra att trolla in i datorn på egen hand. Ägaren brukar också vara rätt ovillig att låna ut originalen. Så, det gäller att leta arkiv där någon redan gjort jobbet. Kontaktnegativ upptäckte jag går att scanna i en flatbäddskanner och låtsas att det är en vanlig bild, och sen färgvända det i photoshop. Inte så profsigt kanske, men dög åt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...