Gå till innehåll

S16mm kamera


per720

Recommended Posts

[citat=Munthe]Det enda jag säger är -"Hallå, här är en kille som....[/citat]

 

Och du säger det om och om och om och om och om och om igen. Och så säger du det en gång till. Eller tycker du att ingen har fått några råd om K3 på det här forumet än?

 

Att jämföra det med att hoppa fallskärm med plastkassar är lite fånigt, vi behöver väl inte sjunka till sandlådenivå? Det är ingen som dör av att filma med en K3.

 

Det är en sak att avråda någon och ge tips om vad/hur man bör göra, och en helt annan att jobba aktivt så mycket det går för att alla som har köpt en K3 och vill filma med den ska känna sig så dumma som möjligt.

 

I en annan tråd så var det någon som hade en K3 till salu, varpå du svarar något i stil med att alla som köper en K3 blir blåsta/är osmarta/dumma/whatever.

 

Onödigt. Lägg ner. Håll det på en måttlig nivå. Finns ingen anledning att kriga mot K3 bara för att du inte vill filma med en K3. Du har gett dina råd och när du har framfört vad du tycker är dåligt med en K3 och tipsat om att det skulle vara mycket bättre att satsa på en bättre kamera så finns det liksom ingen anledning att fortsätta med något fullskaligt korståg.

 

Anser jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Att jämföra det med att hoppa fallskärm med plastkassar är lite fånigt, vi behöver väl inte sjunka till sandlådenivå? Det är ingen som dör av att filma med en K3.[/citat]

 

Vi har olika prioriteringar. En del bryr sig inte så mycket. Andra gör det. Vi är olika där du och jag.

 

[citat=Uppsala BildTeknik]Det är en sak att avråda någon och ge tips om vad/hur man bör göra, och en helt annan att jobba aktivt så mycket det går för att alla som har köpt en K3 och vill filma med den ska känna sig så dumma som möjligt.[/citat]

 

Det är ganska fånigt att försöka få mig till någonslags mobbare och att kritik av andras egendom skulle vara någonslags yttersta elakhet. Jag kan ju motivera varför jag så starkt avråder unga filmare som drömmer om att jobba med det här ska akta sig för K3:an som första kamera. Du har ju inga motargument alls och inga erfarenheter av kameran. Du bara gnäller på mig.

 

Vad har jag att vinna på att motverka unga människors lust att lägga ned tid, pengar och energi på en K3? Svar: Jag släpper GÄRNA in nytt blod på mina inspelningar och kan man grunderna i 16-produktion är det kalas. K3 lär en inga grunder.

 

Var har du att vinna på att jag håller tyst om K3ans tillkortakommanden? Svar: Ja, inte scannar man 16 man ljusatt på riktigt och skjutit med en kamera hyrd från Dagsljus hos Uppsala Bildteknik (?). (Missförstå mig inte nu - jag tycker att det är jättebra att ni finns - det finns mycket gammal S-8 i folks lådor som förtjänar att leva vidare på digitala bandformat).

 

Jag har över huvud taget inte fått några motargument som håller till varför man ska rulla dyr film genom en K3 från någon på forumet.

 

[citat=Uppsala BildTeknik]I en annan tråd så var det någon som hade en K3 till salu, varpå du svarar något i stil med att alla som köper en K3 blir blåsta/är osmarta/dumma/whatever. [/citat]

 

Ja, därför att K3:an har den där begripliga hypnosverkan på en massa unga filmare utan erfarenheter. -"Oh, tänk att äga sin egen 16-kamera!", typ. Vill man hålla på med film tycker jag att man ska satsa och ta saker på allvar (även om man leker när man skapar). Vad är annars poängen?

 

Tar man inte saker på allvar kan man lika gärna låna grannens gamla avlagda Hi8 och ha kul med den.

 

[citat=Uppsala BildTeknik]Onödigt. Lägg ner. Håll det på en måttlig nivå. Finns ingen anledning att kriga mot K3 bara för att du inte vill filma med en K3. Du har gett dina råd och när du har framfört vad du tycker är dåligt med en K3 och tipsat om att det skulle vara mycket bättre att satsa på en bättre kamera så finns det liksom ingen anledning att fortsätta med något fullskaligt korståg.[/citat]

 

Klart det gör eftersom det finns en massa oseriösa scammers där ute som lurar i folk att Spike Lee tycker att K3 är en jättebra kamera. Det är människor som köper kameran för en femhundring från en rysk fabrik och sedan säljer den för 7-8 000 kr till någon "sucker" som gått på snacket. Drömmare på forum bidrar också till den där myten om K3an. Dom hyllar kameran dom la haölva sin månadslön på efter att ha kört ett par testrullar i den men ingen har någonsin gjort någonting på riktigt med kameran. Tänk själv; en 16mm-kamera som ingen använder för riktiga produktioner. Vilken flopp.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Var har du att vinna på att jag håller tyst om K3ans tillkortakommanden?[/citat]

 

Pengamässigt? Varken framåt eller bakåt. Har inte scannat en enda nyfilmad 16mm film och räknar inte med att göra det heller, det har jag aldrig räknat med. Jag till och med säger till de få som ringer och pratar om nyproduktioner på 16mm film att Filmteknik i Stockholm har bättre grejer).

 

Trivselmässigt på forumet? Ja, det vore mindre tjatigt att om och om läsa att du tycker att det bästa en K3 duger till är som gräsklippare.

 

Alla ska väl få trivas här på Voodoo, oavsett om de väljer att filma med en K3 eller en Arri? Inte ska de väl behöva bli kallade korkade och suckers i alla fall.

 

Ja, köper man en K3 för 8000:- så är man garanterat lurad, frågan är om personen i den andra tråden tänkte sälja den för så mycket pengar?

 

 

EDIT: Vi lägger ner gnabbandet, vad säger du? Det leder liksom inte till något vetting ändå. Peace?

 

EDIT 2: Förresten, du som filmar med bra kameror och optik, har du någon reversal 16mm film med fina färger och bra skärpa? Ska vi slå två flugor i en smäll, jag scannar en rulle gratis så får du se vad jag kan ge för kvalitet på 16mm film (om det skulle vara intressant) och jag får ta ett par stillbilder att ha som referens på hemsidan (har tyvärr inget från 16mm än...). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Du lär få ett par rullar om några månader, om nu inte min K-3:a tuggar sönder filmen som Munthe påstår ;)[/citat]

 

Kul!

 

Skriv att du vill ha filmen utan färgkorrigering och hastighetsjustering, så får du de "rå-datafilerna" som är frameaccurate. Har du filmat med en lägre framerate än 25fps så kan du själv justera för det i redigeringsprogrammet, likaså antar jag att du vill ha full kontroll över färgkorrigeringen utan att vi har varit och pillat på färgerna. :)

 

Om det nu inte är svartvita filmer då, då blir ju färgkorrigeringen ganska lätt. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
utav nyfikenhet hur blev filmen i K3an?

 

Jag hittar inga bilder på UppsalaTekniks hemsida...

 

Jag har precis skickat filmen för framkallning, så det kommer att dröja lite innan jag skickar den till Uppsala Bildteknik. Räkna framemot slutet på hösten.

 

Fast först får jag titta på resultatet själv på min 16mm projektor. Vi får se om det är värt att göra telecine...

 

Återkommer med omdöme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du behöver ju inte telecina hela rullen för att visa hur kvaliteten blev.

om du har en flatbädds scanner som klarar dia kan du ju scanna en bildruta bara och visa hur det blev...

 

Bara en tanke, jag är mycket nyfiken på hur det ska bli med filmen från K3:an

Har du en Kino 16 SX 2M också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...