Gå till innehåll

16mm film..


AndySwe

Recommended Posts

Tjena, Jag undrar vad det är för skillnad mellan ett coaxialt magasin och ett vanligt? Vilket är lättast att ladda? Något speciellt man ska tänka på om man ska ladda ett coaxialt magasin?

 

samt, om man har en super16 kamera. Hur hittar man rätt film? Som jag förstått måste den vara enkelperforerad osv.. Några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Ronnie, Är det speciell film? För dom flesta 16mm filmerna idag är väl enkelperforerade om dom inte är till för höghastighetsfilmning (Slowmotion)?

 

Skillnaden är väl igentligen att dom ersatt ljudet med extra bildyta, om jag får uttrycka mig så klumpigt?

 

Jag är inte säker men hur ser man detta i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden mellan 16mm och Super-16 är att på S-16 så går bilddelen ända ut till ena kanten. På vanlig 16 så finns där istället plats för optiskt ljud.

Detta gör också att S-16 inte är ett "uppvisnings" medium. Eftersom där inte finns plats för ljud måste man föra över det till nåt annat format (om det inte är en stumfilm förstås).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...