Gå till innehåll

Får en titel återanvändas?


TomStac

Recommended Posts

Planerar en långfilm på sikt vars manus i stort sätt är klart. Har titeln klar som är perfekt för denna film, men har nu av en ren slump genom Google upptäckt att samma titel har använts av en fransk filmare (Pierre Jolivet) 1988. En film som jag aldrig har hört talas om tidigare. Den franska filmen är obskyr och verkar mest ha distribuerats i frankrike.

 

Frågan är om jag riskerar åtal eller skadestånd om jag håller fast vid min ursprungstitel? Kan man ha upphovsrätt till en filmtitel?

 

Jag har stött på filmer några gånger tidigare som har haft samma titlar, så det är inte helt ovanligt. Tänker främst på 'Crash' som kom förra året. Cronenberg gjorde en film på 90-talet med samma titel. Det finns säkert fler exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ha rätten till ett namn. Jag nekades registrera ett varumärke som innehöll ordet "Scarface" som innehas av filmen med samma namn.

 

Men samtidigt beror det nog på filmen. Som du säger så är filmen från 1988 inte särskilt känd och troligtvis inte skyddad. Scarface å andra sidan säljer ju fortfarande bra så då finns det ju ett ekonomiskt intresse att upprätthålla rätten till namnet.

 

Men detta är bara spekulationer från min sida, jag har ingen konkret fakta.

Länk till kommentar
Share on other sites

det där med varumärken och titlar är ju inte riktigt samma saker, rättigheter är svåra att förstå ibland.

 

Jag är inte heller helt hundra. Men har precis för mig att jag någonstans snappade upp att titlar inte kan upphovsrättsskyddas.

 

Dock är jag nästan säker på, som Pace säger, att eftersom att filmen du talar om inte är så känd så är den med största sannorlikhet inte skyddad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Titlar som inte innehåller speciella namn (läs t.ex Scarface, Willow, James Bond) kan inte kan ha "copyright-skydd". Och etablerade titlar som fortfarande har marknadsvärde är svåra att få lov att använda (läs Matrix, starwars).

 

Du får t.ex ha en titel som Chocolate, The others och Scream. Men vem vill ha en sådan välkänd titel? Nä just det, inte många.

 

Hursomhelst, om titeln du vill ha innehåller vanliga ord eller något vanligt namn eller en plats så är det bara att köra på den. Är den inte välkänd sen tidigare så är det bara en bonus för dig, då kommer folk förmodligen inte blanda ihop filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era input. Titeln på filmen är FORCE MAJEURE. Det är bl.a. ett begrepp inom juridiken, en klausul som undantar vissa skyldigheter vid katastrofer, krig, etc. Det är också en betäckning för Gudomligt ingripande, krafter utanför människans kontroll. Det är snarare den senare innebörden som bär mening på min film.

 

Eftersom det är ett vedertaget begrepp inom juridiken så har jag svårt att tro att det kan copyright-skyddas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara att köra på den, inga problem.

 

Är det din bunker-film som kommer att bära den titeln eller (en film som jag verkligen finner intressant när jag läst lite om handlingen)?

Ska du spela in den med svenska skådisar på svenska?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Är det din bunker-film som kommer att bära den titeln eller (en film som jag verkligen finner intressant när jag läst lite om handlingen)?

Ska du spela in den med svenska skådisar på svenska?[/citat]

 

Ja, det är "bunkerfilmen". Och jag har tänkt att ha svenskar och spela in på svenska. På sikt kanske jag kommer att dubba filmen till engelska som ett extra ljudspår på DVD-skivan. Jag kommer dock att försöka använda mig av brittiska skådisar vid dubbningen, för att bevara den europeiska känslan ;)

 

Fast om filmen blir bra kommer den nog att sälja sig själv på svenska också. Tror inte riktig att man måste göra film på engelska för att kunna sälja utomlands.

 

Har för övrigt lagt sista handen på den senaste versionen av manuskriptet. Modifierat en aning efter kloka råd från vår egen jonkanon :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej dar, har en fraga som jag hoppas kunna fa svar pa. Har lange gatt och undrat hur rattigheterna funkar pa namnen till filmer. Till ex om det gjordes en film for 3 ar sedan med namnet x, kan man da gora en film med samma namn nu utan att det ska vara en remake? Kan flera filmer ha samma namn? Hur funkar det igentligen. Hoppas ni forstar vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror helt på vilka filmer du väljer samma titel som. Väljer du titeln "Jurassic Park" kan det vara värt att investera det mesta av budgeten i bra advokater för Universal kommer att driva process. Filmdistribution handlar väldigt mycket om juridiska muskler.

 

Ett amerikanskt bolag med mer pengar än jag stal min titel "Camp Slaughter". Det kunde jag inte göra ett skit åt eftersom jag inte har tid, råd eller ork att driva process mot dom. Jag skulle förmodligen vinna - men det skulle kosta mig minst en miljon i amerikanska advokatarvoden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...