Gå till innehåll

Slag från stor klocka.


Adam88

Recommended Posts

[citat=gorse]Bra fråga. Jag funderar över hur jag själv kan gå ut och spela in ljud, men jag vet inte vad man kan använda för typ av inspelningsapparat?[/citat]

 

Alltså, man kan väl använda i princip vad som helst. Typ kameran eller radioinspelningsutrustning.

 

Men det kanske bara var en pik på att du tycker jag borde gå ut och spela in ljudet själv? ;)

 

Det är bara det att jag inte har möjlighet till det då jag inte har någon utrustning jag kan göra det på.

Så jag försöker gå den enkla vägen, genom att någon gör mig en tjänst :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]en pik på att du tycker jag borde gå ut och spela in ljudet själv? ;)[/citat]Absolut inte. Men jag funderade hur jag skall lösa mina inspelningsproblem. Men det kanske duger att gå och filma ljuden. Jag får prova.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Adam88]en pik på att du tycker jag borde gå ut och spela in ljudet själv? ;)[/citat]Absolut inte. Men jag funderade hur jag skall lösa mina inspelningsproblem. Men det kanske duger att gå och filma ljuden. Jag får prova.[/citat]

 

Okej. Man kan aldrig så nog veta. :)

 

Att filma dem fungerar väl. Allt beroende på vad man vill ha för kvalitet antar jag.

Sedan finns det ju mer avancerad utrustning för att enbart spela in just ljud. Allt är väl bara en fråga om vilja och pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Kameramekanismen ger alltid ifrån sig lite ljud så extern ljudinspelning är mycket bättre.[/citat]

Framförallt så är det kamerornas kassa elektronikkretsar ljudet processeras i som drar upp bruset och gör framförallt tysta ljudmiljöer nästan oanvändbara pga av allt brus. Så extern inspelning är att föredra.

 

Jag skall i morgon eller övermorgon prova en BeachTek DXA-10 som kopplas in direkt till kamerans Line-ingång. Det skall ge mindre brus. Sen är det frågan om inte ljudet ändock inte passerar samma kretsar i kameran och vinsten blir väldigt liten, om än någon alls.

 

Det är konstigt att bilden i kamerorna utvecklas så mycket medans ljudet i en ny kamera låter lika dåligt som ljudet i en 8 år gammal kamera. Det är ju synd att tillverkarna är så stora så att det ju är mer eller mindre lönlöst att öht kontakta dom. Kontaktar man tex ett litet företag som tex BeachTek så får man svar av ägaren efter någon timme.

 

Sorry att det vart lite off-topic, jag är bara så trött på kamerors kassa ljud för tillfället och att utvecklingen verkar stå stilla när det gäller ljudkvalitet i kameror. Hmm, vad är den man säger, att ljudet är 70% av upplevelsen? Ändå levereras kameror som presterar piss rent ut sagt, med massor av brus. Och att få bort brus utan att påverka övrigt ljud alltför mycket är inte det lättaste...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tagit hyffsat ljud som lagts på lågbudgetkameror, skulle snarare säga att det mesta beror på den som tar upp ljudet och minst på utrustningen. Sen är det klart att jag håller med om att A/D omvandlare etc inte är dom bästa i konsumentkameror men man kanske ska passa sig att skylla för mycket på tekniken. När det gäller mekaniken i kameran som ger ifrån sig ljud så snackar vi ju bara akustiska saker och stomljud. Detta kommer man ju ifrån om man får loss miken från kameran. Så länge kameran har mik eller lineingång så kan man ju stå 300m bort från kameran om man så skulle önska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev överaskad över hur bra ljudet blev på nya sony. Det enda som var lite knepigt är att även det minsta ljud fastnar på bandet, mest min egna andning, fotskrap, och mina händers tassande på kameran. Och om det är förhållandevis tyst, så fastnar småljud som passerande bilar, tåg och flugsurr, hundskall, fågelkvitter likaså. Och mest irriterande är nog barnens framfart när man ber dem vara tysta. Det dröjer inte lång stund innan de hittar på något, tex bolla med en boll eller viska till varanda, och det fastnar likaså. Jag hade inte räknat med att alla dessa småljud som man normalt inte är medveten om, att det fastnar på bandet så lätt. Dessa (o)ljud har ju lite olika karaktär från tillfälle till tillfälle och det kommer nog låta konstigt. Nåja, jag hade i alla fall ändå räknat med att kasta ljudspåren och lägga eget tal och musik så det är inget överhängande problem (för ögonblicket).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag blev överaskad över hur bra ljudet blev på nya sony. Det enda som var lite knepigt är att även det minsta ljud fastnar på bandet, mest min egna andning, fotskrap, och mina händers tassande på kameran. Och om det är förhållandevis tyst, så fastnar småljud som passerande bilar, tåg och flugsurr, hundskall, fågelkvitter likaså. Och mest irriterande är nog barnens framfart när man ber dem vara tysta. Det dröjer inte lång stund innan de hittar på något, tex bolla med en boll eller viska till varanda, och det fastnar likaså. Jag hade inte räknat med att alla dessa småljud som man normalt inte är medveten om, att det fastnar på bandet så lätt. Dessa (o)ljud har ju lite olika karaktär från tillfälle till tillfälle och det kommer nog låta konstigt. Nåja, jag hade i alla fall ändå räknat med att kasta ljudspåren och lägga eget tal och musik så det är inget överhängande problem (för ögonblicket).[/citat]

 

Eller så gör du dig av med ungarna i alla fall ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungarna är nog det lättaste. Man köper en ny fotboll så försvinner de till fotbollsplanen hela dagen. En vattenleksak fungerar lika bra för Bysjön som ligger ännu längre bort. Fåglar och hundar och andra ljud på distans blir lite svårare. Det blir liksom en ljudmatta som gör att det ser "hemvideo" ut. Undrar om ljudet är mer avgörande än "filmlook" som det redan finns oändligt antal trådar av, för att reducera hemvideolooken?

 

Man lär sig varje dag. Två saker som redan lärt mig för att reducera hemvideolooken är att hålla kameran stilla, att inte "sprutlackera" det man filmar. Den andra är att reducera ner onödiga ljud. Hoppas lite ljudpåläggning kan överrösta bakgrundljuden...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse] Undrar om ljudet är mer avgörande än "filmlook" som det redan finns oändligt antal trådar av, för att reducera hemvideolooken?[/citat]

 

Det tror jag. Allt ljud (dialog, musik, övrigt) ska ju tydligen bidra med 70% av filmens helhet. Men dock kan man ju alltid fixa lite med färgkorrigering och ha en bra ljussättning så det inte ser allt för "semesteraktigt" ut.

 

För din mockumentär är bilden inte alls lika viktig som ljudet, dv-bilden ökar bara den dokumentära känslan. Tycker jag iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]...man kanske ska passa sig att skylla för mycket på tekniken.[/citat]

Nej det tycker jag inte.

 

Jag borde varit tydligare i min första post:

Prova att ställ in ljudet på kameran med tex en passiv XLR-adapter - BeachTek DXA-6 så att ljudnivåer blir bra när man spelar in. Dra sedan ner ljudet på BeachTek DXA-6:an till 0 medans gainen i kameran står inställd som den gjorde innan man drog ner volymen på BechTek DXA-6 och lyssna på bruset. Då har det ingenting med att göra att det är "skit bakom rattarna" som fumlar med utrustningen. Bruset finns där även om alltså insignalen från mikrofonen är helt nerdragen. Och drar man upp volymen på BeachTek DXA-6 så ligger bruset kvar på exakt samma nivå och finns alltså alltid med i det inspelade ljudet. Jag använder kameran manuella gain när jag gjort dessa tester.

 

Jag pratar inte om det brus kommer genom kamerans hörlursutgång, utan om det brus som spelas in på DV-bandet. Jag har jämfört Panasonic DX-100, Panasonic DVC30 och Canon XM2 och att DX-100 som är en gammal kamera brusar må vara ok men att så pass moderna kameror som Panasonic DVC30 och Canon XM2 spelar in så mycket brus är anmärkningsvärt när bilden kamerorna producerar är fantastiskt bra. Samma sak här med Panasonic DX-100 och Canon XM2, jag har provat med DXA-6 och dess volymer nerdragna till 0 för att endast utröna hur mycket kamerorna själva brusar. Så bakgrundsbrus/mikrofoners självbrus, mm är då per automatik borta.

 

Bruset finns alltså där oavsett vilken XLR-adapter man använder, om man öht använder en XLR-adapter vill säga. Utan XLR-adapter så är bruset lika högt och alltid närvarande. När jag ställer in XLR-adapter och gain i kameran så ser jag alltid till att ha ge så mycket signal som möjligt från min Bechtek DXA-6. För det mesta står volymkontrollerna på max på min DXA-6 för att kunna ha så låg gain som möjligt i kameran. Brusnivån påverkas inte om fantomspänning är påslagen eller ej.

 

Det är självklart så att man kan få bra ljud ur dessa kameror men det är problematiskt att filma i tysta ljudmiljöer därför att kamerornas brus "tar över" så pass mycket som det gör. Ställer jag mig och filmar i korsningen Sveavägen/Kungsgatan i Stockholm en vardagseftermiddag så märker man ju inte av något brus. I höga ljudmiljöer kan man ju dessutom dra ner kamerans gain en hel den men i tysta ljudmiljöer måste man öka kamerans gain och för varje steg man ökar så ökar bruset dramatiskt.

 

Jag hade kontakt med Harry Kaufmann på BeachTek tidigare i veckan och dom märker tydligt att människor nu börjar kräva mer av kamerornas ljud nu när bildkvaliteten ökat så mycket. Så för BeachTek så går affärerna lysande. Så det är skönt att veta att det inte bara är jag som får tuppjuck av bruset i moderna kameror.

 

BeachTek DXA-6 är en passiv enhet och fungerar utan batteri om mikrofonen inte kräver fantom. Batteriet ger enbart fantom och behövs inte för att boxen öht skall kunna ge någon signal. Så bruset från DXA-6 är obefintligt, med eller utan fantom påslagen.

 

Och ja, jag undviker kamerans auto-gain.

 

Jag har jämfört bruset i min DX-100 med bruset i min DVC30 och vart faktiskt förvånad att dom brusade lika mycket trots alla år som skiljer mellan kamerorna. Pinsamt av Panasonic tycker iaf jag.

 

Problemet kommer ju i postproduktion när man skall försöka få bort bruset. Att ta bort brus är ju alltid en kompromiss. Jag kan ta bort brus men klarheten i ljudet försvinner ju desto mer man tar bort och det är en svår balansgång många gånger tycker jag.

 

Länk: BeachTek DXA-6

 

Det var ju iaf tur att man inte köpte en Sonykamera, typ PD-150... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Appråpå ljus. Jag tog ut min nya kamera utomhus i gårkväll. Så här års tycker jag det blir sagoligt snyggt utomhus vid 21-tiden på kvällen, ja ända fram till tionsnåret med. Till och med med min nya semesterkamera. Då står solen lägre på himmelen och skuggorna skulpterar landskapsbilden och byggnader mycket snyggare än mitt på dan. Skuggorna blir längre och kontrasterna större. Jag måste se om jag kan utveckla detta lite mer. Kvarter som ligger helt i skugga ser ockå mer spännande ut.

 

Rogge; Nu han du skriva innan jag skrev klart. Jovars, det finns nog ingen anledning att tvivla på vad du säger. Men min kamera är en "semesterkamera" och jag rättar mig efter det. Det gör att jag har kanske lite högre toleransgrad än de flesta. Men, jag envisas ändå med att mycket av ljud och bildkvalite är en fråga om att unvika amatörmisstag, tex att "sprutmåla" med kameran, eller att ett förbipasserade tåg eller flygplan förstör hela rasket. Med all respekt, men med viss förvirring läser jag inlägg om höga krav på sina önskelistor till jultomten och kommentarer att det går inte att filma om man inte har en Canon XYZ2. Sen ser jag i "titta på min film" filmer som har klaffel, ljud av passerande bilar (som inte syns i bild), och handskak och sprutmålning. Då tycker jag att en CANON XYZ känns lite omotiverat. Men, du har säkert rätt i det du säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]När jag ställer in XLR-adapter och gain i kameran så ser jag alltid till att ha ge så mycket signal som möjligt från min Bechtek DXA-6. För det mesta står volymkontrollerna på max på min DXA-6 för att kunna ha så låg gain som möjligt i kameran. Brusnivån påverkas inte om fantomspänning är påslagen eller ej.

[/citat]

Vad jag känner till så finns det väl ingen xlr-adapter som förstärker signalen? Dvs har du volymen på adaptern på 0 så har du samma signal in som ut ur burken (förhoppningsvis). Så enda anledningen med volymkontrollen är väl att man ska kunna dämpa signalen om man vill.

 

Och jag får väl passa mig i fortsättningen, har inte testat ljud själv på någon av de kameror du nämner, förutom pd-150 då som väl ändå ligger snäppet över de flesta andra kameror då den har xlr och phantommatning direkt i kameran. Sen låter den väl inte super men ändå mycket bättre än många i den ännu lägre prisklassen skulle jag tro. Jag sågar den i alla fall inte ljudmässigt om man tänker på priset.

 

 

[citat=Rogge]

Problemet kommer ju i postproduktion när man skall försöka få bort bruset. Att ta bort brus är ju alltid en kompromiss. Jag kan ta bort brus men klarheten i ljudet försvinner ju desto mer man tar bort och det är en svår balansgång många gånger tycker jag.

[/citat]

Jag håller med fullständigt, att brusreducera i efterhand är en nödlösning, även om det går att göra snyggt och bra om man är duktig på det och har rätt verktyg. Ofta kan man ju även överväga att ha kvar bruset och försöka maska eller förlänga över hela scenen så man inte lägger märke till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Vad jag känner till så finns det väl ingen xlr-adapter som förstärker signalen?[/citat]

BeachTek har tre aktiva XLR-adaptrar med mikrofon-pre amps: DXA-8, DXA-10 samt DXA-FX. Exakt hur mycket dom förstärker vet jag iofs inte på rak arm, men DXA-10 kan ge linesignal. DXA-8 ger även lite signal fastän den är helt nerdragen, men det skall den enligt manualen göra.

 

Det som gör DXA-10 intressant är att den just kan ge linesignal. Att ge kameran linesignal minskar bruset rejält har jag läst. DXA-10 är från början gjord som mic-preamp för MD och DAT-bandare men fler och fler fotografer börjar använda den tack vare dess lågbrusiga kretsar samt att man kan "föda" kameran med linesignal. Jag skall testa själv i morgon för att se om skillnaden blir stor.

 

 

[citat=Luzer]Jag håller med fullständigt, att brusreducera i efterhand är en nödlösning, även om det går att göra snyggt och bra om man är duktig på det och har rätt verktyg.[/citat]

Det är det området jag måste utforska mer, att hitta rätt verktyg samt lära sig hur man använder dom. Målet idag ligger dock (som väl märks) att få ner bruset redan från början. :)

 

Har du eller någon annan tips på bra verktyg och/eller plug-ins för effektiv och så bra brusreducering som möjligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]

Det som gör DXA-10 intressant är att den just kan ge linesignal. Att ge kameran linesignal minskar bruset rejält har jag läst. DXA-10 är från början gjord som mic-preamp för MD och DAT-bandare men fler och fler fotografer börjar använda den tack vare dess lågbrusiga kretsar samt att man kan "föda" kameran med linesignal. Jag skall testa själv i morgon för att se om skillnaden blir stor.

[/citat]

Kan man undvika preampsen i kameran så har man nog ganska mycket att vinna skulle jag tro. Sen kan det ju ibland behövas förstärkas lite ibland även på en linjesignal men det är ju ljusår ifrån att förstärka en miksignal.

 

[citat=Rogge]

Har du eller någon annan tips på bra verktyg och/eller plug-ins för effektiv och så bra brusreducering som möjligt?

[/citat]

Jag har bara jobbat med två plugins, digidesigns BNR och waves X-noise. Båda jobbar på liknande sätt men jag tycker X-noise är lättare att arbeta med. Och resultatet blir fortare bättre. Ett trick med båda är att köra dom flera gånger och göra små steg varje gång, så kan man få det ganska mycket bättre än om man kör stenhårt en gång. Sen får man experimentera med att spela in ljudet plugen ska jobba med från olika ställen på ljudfilen, även att gå in och eq´a lite efter / före man har kört brusreduceringsplugen. En annan sak jag brukar göra när jag går in och gate´ar hårt i materialet efter att jag kört x-noise är att jag gör en kopia på orginalet som jag gör en spegelvänd volymkurva på. Så på den processade signalen drar jag upp dialogen hårt och sänker mellanbruset där man kan höra lättare att det fasar (mest det som uppstår när man brusreducerar då man ofta fasar bort bruset), och i orginalet under drar jag ner dialogen och drar upp bruset (eller lägger det på en nivå där jag kommer undan med det), så får jag ett fasfritt brus i en nivå jag vill ha, och en ok dialog emellan. Funkar bättre ibland och sämre ibland givetvis och krävs lite pillande, men det är ju kul när man får till det ;) som med allt annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom där är för det första inte XLR-adaptrar med inbyggd förstärkning, det är förstärkare med inbyggd XLR-adapter.

Låter kanske som en pretto pettitess, men det är när man ser på sånt på fel sätt som man använder prylarna fel.

Sen är dom inte precis proffsprylar heller. Om det är dom jag tänker på så har dom ett ganska högt egenbrus redan från början.

Att spela in på sånna kameror (XM2 & liknande) funkar hyggligt till mycket, men kopplar man in en extra förstärkarkrets, dessutom en utan riktiga nivåmätare, så lägger man till en extra bruskälla, & signalen går genom ytterligare en förvrängande krets vilket ger ökad harmonisk distorsion.

Då är det bättre att köpa en balanseringsbox med phantom men utan förstärkare. Då håller man signalen renast möjligt.

 

Sen line kontra mick-level, det spelar ingen roll när kabeln inte är längre än nån decimeter signalmässigt. Förutom att de flesta kameror i den prisklassen jag sett inte klarar av line-level, så har vinsten i de extra kretsarna närmast kvittats mot förlusten i samma kretsar.

Med andra ord slöseri med pengar för nåt som inte blir bättre utan oftast faktiskt något sämre.

Jag har arbetat en del med utrustning i Broadcast-nivå (+20dBu vill jag minnas) där det gjort en helvetisk skilnad, men då snackar vi en hel del meter signalen måste igenom. ...& om inte kabeln klarar det så kan resultatet bli värre....

 

Att dissa sånna saker bara för att det ser bra ut på pappret funkar inte. SJälv kommer jag faktiskt precis hem efter att kutat omkring med en tekniskt helt värdelös Panasonic semester-DV.

Nu snackar vi en kamera som skulle få försäljaren att dö av hysteriska skrattkramper om man ens andades tanken på att använda den till seriös film med budget, men likförbannat så har den nu med den interna micken & en enkel NT3 som enda sällskap just gett mig ljud som funkar oändligt mycket bättre till vad jag ska ha dom till (nej, det är INTE lo-fi jag försöker uppnå här, det är REN hi-fi :)) än vad mina bästa & absolut dyraste mickar med dito bandare skulle klara.

Oki, nu är det specifika saker jag behövde, men med det menar jag att man aldrig ska dissa prylarna utan att veta varför.

Oavsett vilket, jag har spelat in MYCKET rakt in på allt ifrån XL-1/2, VX-1000/2000/2500, PD-100/150/170, ett antal mindre saker & en hög HDV-kameror, & jag måste säga att jag generellt tycker att det går att få röster ganska schysst under omständigheterna trots formatet så länge man respekterar mediat & hanterar prylarna med omsorg.

Jag säger som jag brukar, kan man göra ett fantastiskt jobb med en enkel men prisvärd mick (& inspelningsmedia), så kan man göra ett spektakulärt jobb med proffs-dito :-)

Vice-verca, i händerna på en tomte som inte bryr sig så¨låter en Sennheiser 416 med Lynx som taget ur dom djupaste nivåerna ur helvetet....ordagrant.

 

Däremot måste jag medge att det är fan så mycket enklare att arbeta med bra prylar, men det var inte det den här diskusionen handlade om....

 

För att återgå till vad tråden egentilgen handlar om: Adam, har du hittat nåt än som funkar?

Exakt hur är det du vill använda ljudet? Är det avlägset, är det menat att peronen står i närheten av kyrkan, eller står han/hon riktigt ärkenära själva klockan?

Svårt att ge råd utan att veta exakt vad du vill ha :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]

För att återgå till vad tråden egentilgen handlar om: Adam, har du hittat nåt än som funkar?

Exakt hur är det du vill använda ljudet? Är det avlägset, är det menat att peronen står i närheten av kyrkan, eller står han/hon riktigt ärkenära själva klockan?

Svårt att ge råd utan att veta exakt vad du vill ha :-)[/citat]

 

 

Inte för att det gjorde något att vi svävade iväg, men tack Christian. :)

Två personer sitter i en kyrksal och hör klockan (alltså ett ur) slå ovanifrån. Ljudet antar jag ska vara rätt dovt, men ändå höras väl.

 

Tror jag fått tag på något som duger på siten sounddogs.com. Kanske inte världens bästa site och så, men det duger denna gång och var inte så jättesvårt att hitta.

 

Nästa gång ska jag beskriva scenen bättre ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Jag har bara jobbat med två plugins, digidesigns BNR och waves X-noise. Båda jobbar på liknande sätt men jag tycker X-noise är lättare att arbeta med.[/citat]

Tack för tipset! :)

 

 

[citat=Christian van Caine]Då är det bättre att köpa en balanseringsbox med phantom men utan förstärkare. Då håller man signalen renast möjligt.[/citat]

Det är precis så jag kör idag, med en DXA-6. Den är helt passiv, utan förförstärkare och ger fantommatning.

 

[citat=Christian van Caine]Oavsett vilket, jag har spelat in MYCKET rakt in på allt ifrån XL-1/2, VX-1000/2000/2500, PD-100/150/170, ett antal mindre saker & en hög HDV-kameror, & jag måste säga att jag generellt tycker att det går att få röster ganska schysst under omständigheterna trots formatet så länge man respekterar mediat & hanterar prylarna med omsorg.[/citat]

Helt korrekt, men det jag pekar på är att signalen är brusig även vid låg gain i kamerorna. Att spela in i tysta miljöer ger då inte alltid så bra resultat tycker iaf jag. Ljudkvalitet i övrigt är helt ok.

 

Jag dissade ingenting för att det såg si eller så ut på papper, jag använde öronen och lyssnade. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...