Gå till innehåll

filmmusik


mrhaze

Recommended Posts

Har ingenting på ljudeffekter, men när det gäller kompositörer så säger jag bara ett namn: Hans Zimmer.

Filmmusiken till "Gladiator", "M:I-2" och "Black Hawk Down" (kom på DVD från USA idag! *jippi*) är ju fantastisk!

Länk till kommentar
Share on other sites

knappast... finns inte många soundtrack som slår Gladiatorn, de som ligger och slåss om första platsen hos mig är väl Lord of the rings, Oceans Eleven, Mumien II, Boondock Saints (speciellt themet!!)

 

vilka ost ligger först på din lista då? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

1) Gladiator (duh!)

2) Saving Private Ryan

3) Mission: Impossible 2

 

Och där tog det stopp.. Oftast tänker jag inte så mycket på soundtracket utan bara låter det glida förbi, men jag kanske gör någon uppdatering senare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns några riktigt bra kompositörer, några redan nämnda. Ennio Morricone är en riktigt bra, så var även Berhnard Herrman (som gjorde musiken till många av Hitchcocks filmer).

Clint Mansell har gjort extremt bra musik i Pi och Requiem for a dream. Rekommenderas varmt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Musiken till Terminator filmerna är rätt skön också. Passar bra, har ett futuristiskt-metalliskt sound typ. Den är skriven av Brad Fiedel som även skrev musiken till Johnny Mnemonic, även om man inte direkt tänkte på musiken när man såg den filmen. Tänkte inte alls när jag såg den faktiskt..

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi lägger musik tar vi alltid låtar eller stycken som är lite lite fel, lite töntigt kanske så det blir coolt ändå. För några år sedan gjorde vi vår makalöst påkostade myrskräckfilm TARANTEL och där var de två hjältarnas tema "3 AM eternal" med KLF. Det ger en bra relief. Annars är ju klassiska verk jävligt bra. Jag försöker undvika John Williams och dyl eftersom det är kända stycken och man kan - enligt mig - ha mycket roligare med musik och låtar som folk inte hört i filmsammanhang. I TARANTEL använde vi Stand by me, Valkyrieriten av Wagner, 3 am ETERNAL och sabeldansen. Till en film vi gjorde för ett par år sedan, som hette BLIND WITCH PROJECT, använde vi Doors "People are strange" - bra stämning blev det...

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, man vill ju helst använda musik som ingen hört innan! men jag har ingen som helst aning om var man ska leta efter det... jag söker bara på john williams eller hans zimmer så får jag bra musik... men det är ju lite tråkigt, vart kan man hitta "o-lyssnad" klassisk musik? (som passar till film...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hejsan...

jag har ett grymt tips till alla som behöver ljudeffekter av alla de slag...

www.independent.nu

om ni inte redan gj9ort det så ladda genast ner deras ljudbibliotek.. de har massor av olika zip-filer som totalt blir 550 fräscha ljudeffekter, allt från hjärtslag, fotsteg till helikopterljud och smockor!

//Olle\\

 

P.S vart får man tag på CD-skivor med ljudeffekter på?

D.S

Länk till kommentar
Share on other sites

"Olyssnad" klassisk musik?

 

Tja...varför inte börja lyssna på klassisk musik. Alltid en början. P1 och Deutche Grammofon. Slår vad om att väldigt få "kids" någonsin hört Messiaen, Vaughan Williams eller ens Bartok. Om man håller på med film måste man vara intresserad av allt UTANFÖR film. På så vis kan man tillföra någonting. Kopior av sånt som gjorts eller hörts är tråkigt att titta och lyssna på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...