Gå till innehåll

Uppdatering Super8


Aerdna

Recommended Posts

[citat=nilavs]Vad jag kan tyda så har du ett filter i srålgången vid 100 ASA dagsljus och vid tungsten 160 ASA är detta ”bortkopplat”.

W.C.100D exponeras utan filter i dagsljus, så här har du ett problem tyvärr.

Med ett ND2 påskruvat på objektivet (-1 steg) hamnar du på 80 ASA vid tungsten, detta är en lösning som borde fungera, något överexponerat.[/citat]

 

Ok, tack för svaret.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dario]Min super8 kamera har auto exposure för

"Tungsten 40 or 160" samt "Daylight 25 or 100".

I fallet Kodachrome 40 vållar detta inga problem (Tungsten 40/Daylight 25), men hur blir det t.ex. med Ektachrome 100D (Daylight 100/Tungsten 25); kommer den att fungera för dagsljusfilmning (eftersom 100 ASA stöds där) men inte i tungstenljus (25 ASA stöds inte)?[/citat]

 

Nu förstår jag inte riktigt. Är inte en autoexposure samma som automatisk bländare? Vad har det med ASA-värdet att göra?

 

Eller menar du att du kan ställa in kameran för "Tungsten 40/160" eller "Daylight 25/100". I så fall skulle jag ställt in kameran på "Tungsten 40/160" för att slippa Wratten 85-filtret.

 

Eller menar du att du inte kan välja detta manuellt? Omställning mellan Wratten 85 på eller av är väl manuell på alla kameror? Jag menar, kameran kan väl inte veta om du är utomhus eller inne?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

 

Nu förstår jag inte riktigt. Är inte en autoexposure samma som automatisk bländare? Vad har det med ASA-värdet att göra?

 

Eller menar du att du kan ställa in kameran för "Tungsten 40/160" eller "Daylight 25/100". I så fall skulle jag ställt in kameran på "Tungsten 40/160" för att slippa Wratten 85-filtret.

 

Eller menar du att du inte kan välja detta manuellt? Omställning mellan Wratten 85 på eller av är väl manuell på alla kameror? Jag menar, kameran kan väl inte veta om du är utomhus eller inne?[/citat]

 

Kameran måste väl kunna läsa av vilken "film speed" (ASA) som används för att automatiskt ställa in bländaren rätt?

Min kamera har ett 85B-filter inbyggt som man aktiverar vid utomhusfilmning.

 

Ang. film speed så tolkar jag det som att kameran bara klarar auto exposure för t.ex. kodachrome 40 (som ju är 40 tungsten / 25 daylight m.filter) och motsvarande filmsort med 160/100 ASA.

Alltså borde den inte klara Wittnerchrome som ju är på 100 ASA (daylight utan filter..) / 25 ASA (Tungsten)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dario]Kameran måste väl kunna läsa av vilken "film speed" (ASA) som används för att automatiskt ställa in bländaren rätt?[/citat]

 

Jo, det är ju sant.

 

%2$s skrev:
Min kamera har ett 85B-filter inbyggt som man aktiverar vid utomhusfilmning.

 

Jo, men det gör du väl manuellt? Alltså om du ställer in på Tungsten-läget så kopplar du ju bort Wratten 85-filtret. Och i så fall går det ju att filma utomhus med E100D....

 

Det är ju filtret som ställer till det för dig om du filmar med det på utomhus med E100D. Du får alltså lura kameran att tro att du kör med Tungsten-film, fast du filmar utomhus.

 

Går det inte att koppla ur autoexposure? Om inte så blir det förstås problem om du koppar på tungsten, då bländaren kommer att exponera fel. Då kanske ND-filtret är ända vägen ut tillsammans med bortkopplat Wratten 85-filter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

 

Jo, men det gör du väl manuellt? Alltså om du ställer in på Tungsten-läget så kopplar du ju bort Wratten 85-filtret. Och i så fall går det ju att filma utomhus med E100D....

 

Det är ju filtret som ställer till det för dig om du filmar med det på utomhus med E100D. Du får alltså lura kameran att tro att du kör med Tungsten-film, fast du filmar utomhus.

 

Går det inte att koppla ur autoexposure? Om inte så blir det förstås problem om du koppar på tungsten, då bländaren kommer att exponera fel. Då kanske ND-filtret är ända vägen ut tillsammans med bortkopplat Wratten 85-filter.[/citat]

 

Jepp, man kopplar manuellt in 85B-filtret.

 

Min hypotes är, utifrån luddig beskrivning i manualen, att kamerans auto exposure bara stödjer filmer med 160 ASA resp. 40 ASA (som då blir 100 resp. 25 med 85B-filter). Alltså, kameran klarar bara filmer med (hmm vad ska man kalla det?) "utgångshastighet" 160 eller 40 ASA...

Wittner Chrome 100D, som har motsvarande "utgångshastighet" på 100 ASA borde då inte stödjas...men jag kan ha fel i detta spekulerande.

 

Som tur är kan man ju exponera manuellt, så jag ska skaffa en extern ljusmätare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dario]Som tur är kan man ju exponera manuellt, så jag ska skaffa en extern ljusmätare.[/citat]

 

Ladda med WitterCrome 100D, ställ omställaren på TUNGSTEN (så att wratten-filtret kopplas ur) och mät med en extern mätare.

 

Så skulle jag ha gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du manuellt kan koppla ur filtret så kan du köra 100D i en 40/160 tungsten utan problem.

 

I en 40/160 kamera kan man köra 4 sorters film (förutsatt att filtet går att koppla ur) 1. 40 tungtens 2. 160 tungstens 3. 25 dayligt och slutligen 4. 100D daylight

 

Det är bara att tuta och köra Wittner 100D i din kamera

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]Om du manuellt kan koppla ur filtret så kan du köra 100D i en 40/160 tungsten utan problem.

 

I en 40/160 kamera kan man köra 4 sorters film (förutsatt att filtet går att koppla ur) 1. 40 tungtens 2. 160 tungstens 3. 25 dayligt och slutligen 4. 100D daylight

 

Det är bara att tuta och köra Wittner 100D i din kamera[/citat]

 

Kameran är alltså inte låst till (standard?) kombinationerna 40/25 samt 160/100? Wittner 100D blir ju så att säga 100/25 enligt förpackningen...

 

Men hur kan kameran "känna av" att filmen är en 100 ASA daylight?? Och inte den icke-stödda 100 ASA tungsten (som man ju egentligen kör den med 85B-filtret urkopplat)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag begriper inte riktigt vad du menar men när Kodak tog bor K40 och ersatte den med 64T så blev det ett jävla liv för det är inte så många kameror som kan läsa den filmsorten.

Dom flesta kameror speciellt av lite senare modell var bara så kallade 40/160T kameror och det är därför som man nu försöker få Kodak att släppa 100D eftersom den kan användas av alla kameror.

 

Hur kameran avläser filmsorten vet jag inte riktigt men jag vet att om du manuellt kan koppla bort filtret så fungerar 100D.

 

Det står i vissa manualer bara 40/160 men i andra så står det 40/160T och 25/100D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]

Det står i vissa manualer bara 40/160 men i andra så står det 40/160T och 25/100D[/citat]

 

I min manual står det inte 25/100D, det var därför jag blev tveksam...men nu låter det ju onekligen som att det är värt ett försök med 100D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hoppar jag in i diskussionen. Kanske för att förvirra det ytterligare.

 

Lyckligtvis har jag inga försök till svar, utan bara fler frågor. :-)

 

Jag har en Super 8-kamera som endast har en pigg för att läsa av filmhastigheten. Det måste betyda att den endast klarar att läsa av två hastigheter. Den ena lär vara ISO 40 men vad är den andra? 160?

 

Kameran har en spak där man kan växla mellan "indoors" och "outdoors". Sätter man den på outdoors så kopplar den in ett orangefilter, OM MAN INTE trycker in piggen som läser av färgbalansen från filmkassetten. Sätter man den på indoors så är filtret alltid urkopplat.

 

Man kan ställa in bländare manuellt, så om jag väl lyckas lista ut vad jag ska ställa in den på så går det. Tyvärr har jag ingen aning om vilket slutartid kameran har, så jag kan inte använda en extern ljusmätare. Hur räknar jag ut hur mycket jag ska kompensera exponeringen gentemot vad den interna ljusmätaren säger om jag sätter i en 64T eller en 100D?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dario;71815][citat=Vandraren]

Det står i vissa manualer bara 40/160 men i andra så står det 40/160T och 25/100D[/citat]

 

I min manual står det inte 25/100D, det var därför jag blev tveksam...men nu låter det ju onekligen som att det är värt ett försök med 100D.[/citat]

 

 

Absolut.

 

Det är bara att köra på.

 

 

Här är en länk till en sida där man kan lära sig allt om Super8

http://homepage.mac.com/onsuper8/

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hoppar jag in i diskussionen. Kanske för att förvirra det ytterligare.

 

Lyckligtvis har jag inga försök till svar, utan bara fler frågor. :-)

 

Jag har en Super 8-kamera som endast har en pigg för att läsa av filmhastigheten. Det måste betyda att den endast klarar att läsa av två hastigheter. Den ena lär vara ISO 40 men vad är den andra? 160?

 

Skulle tippa på 160, men du kan mäta upp det med "linjalen" på denna sida:

http://super8wiki.com/index.php/Super_8_Cartridge_Notch_Ruler

 

Kameran har en spak där man kan växla mellan "indoors" och "outdoors". Sätter man den på outdoors så kopplar den in ett orangefilter, OM MAN INTE trycker in piggen som läser av färgbalansen från filmkassetten. Sätter man den på indoors så är filtret alltid urkopplat.

 

Man kan ställa in bländare manuellt, så om jag väl lyckas lista ut vad jag ska ställa in den på så går det. Tyvärr har jag ingen aning om vilket slutartid kameran har, så jag kan inte använda en extern ljusmätare. Hur räknar jag ut hur mycket jag ska kompensera exponeringen gentemot vad den interna ljusmätaren säger om jag sätter i en 64T eller en 100D?

 

Om du vet vilken "shutter opening angle" du har så kan du kolla slutarhastigheten i denna tabell:

http://www.film.project-consultant.net/html/shutter_-_speed_-_fade.html

 

Om din interna ljusmätare mäter 64T som 40 borde du justera ner exponeringen 2/3 f-stop

http://super8wiki.com/index.php/Super_8_EKTACHROME_64T_motion_picture_film_exposed_in_old_cameras

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...