Gå till innehåll

Crazy Rabbit


_nemo_

Recommended Posts

Jag är i verkligt behov av feedback eftersom det är vissa saker som jag är osäker till, skulle vilja få dessa saker bekräftade eller tvärtom. Så om bara EN enda skulle vilja läsa manuset och komma med synpunkter skulle jag bli väldigt glad.

 

Ingen som vill?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, nu har jag läst igenom det. Inte så grundligt som jag velat pga tidsbrist, men jag kommenterar så gott jag kan.

 

Först och främst så har vi ganska lika humor, jag garvade högt på flera ställen. Det är ju en sanslös och fånig historia men det är ju vad ni är ute efter. Så att filmen blir kul tvivlar jag inte på.

 

Nice med en Evil Dead hyllning, sånt gillar man att se.

 

Jag tycker inte berättarrösten fungerar helt. Den borde göras lite mer sagolik kanske? Sen har den en tendens att berätta vad vi redan vet/sett.

 

Nalle Pung sekvensen är kul men känns aningen för lång.

 

Blixten är en skön typ, men han kanske borde mejslas ut ännu mer. Hans språk kanske borde göras mer extremt. Inte mer svordomar utan kanske mer åt Snoop hållet. Göra han lite mer soft också, bara min åsikt, men jag tänker Snoop. :)

 

De flesta vampyrscenerna är störtsköna, det är verkligen min typ av humor.

 

Den är ju verkligen våldsam och splatter är ju kul om det görs rätt. Men här är det ju dockor och extremvåld, så det lär väl inte vara några problem. Men snälla, stryk mensskämtet. :) Till sist, alla sagor måste börja med "Det var en gång..."

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst, tack för att du tog igenom dig hela manuset (det är ju ändå 50 sidor) :).

 

[citat=TDA]

Det är ju en sanslös och fånig historia men det är ju vad ni är ute efter. Så att filmen blir kul tvivlar jag inte på.

[/citat]

 

Precis vad vi är ute efter, vill inte att den ska framstå på något sätt som pretentiös, det här kommer att bli våran första film med en hygglig budget, så ett ambtiöst och seriöst projekt är det fast en oseriös historia om du förstår vad jag menar =)

 

[citat=TDA]

Nice med en Evil Dead hyllning, sånt gillar man att se.

[/citat]

 

Ett måste =) Tack vare de filmerna som jag faktiskt sitter här nu och börjat med film.

 

[citat=TDA]

Jag tycker inte berättarrösten fungerar helt. Den borde göras lite mer sagolik kanske? Sen har den en tendens att berätta vad vi redan vet/sett.

[/citat]

 

Ett av mina orosmoment. Tack för att du bekräftade det. Ska genast gå igenom den.

 

[citat=TDA]

Nalle Pung sekvensen är kul men känns aningen för lång.

[/citat]

 

En av de scener som jag inte är så säker på. Görs den rätt så blir den en av de bästa scenerna i filmen, görs den fel, ja, då blir den bara löjlig tror jag. Men vad är det som är för långt? Just den biten när Nallen är med, eller hela den scenen inkl Lady och Lufsen parodin och Snövits hemkomst?

 

[citat=TDA]

Blixten är en skön typ, men han kanske borde mejslas ut ännu mer. Hans språk kanske borde göras mer extremt. Inte mer svordomar utan kanske mer åt Snoop hållet. Göra han lite mer soft också, bara min åsikt, men jag tänker Snoop. :)

[/citat]

 

Utsökt idé. Snoop Dogg är klockren som förebild för Blixten. Men frågan är om man behöver skriva om honom? Eller bara tänka på hur man rör honom när man spelar in och hur skådisen som gör rösten ska agera?

 

[citat=TDA]

Den är ju verkligen våldsam och splatter är ju kul om det görs rätt. Men här är det ju dockor och extremvåld, så det lär väl inte vara några problem. Men snälla, stryk mensskämtet. :) Till sist, alla sagor måste börja med "Det var en gång..."[/citat]

 

Så du gillar inte mensskämtet :) haha.

 

En sak jag skulle vilja fråga om är slutet. Funkar det? Är ganska kluven, det kan räcka med att ändra berättarrösten just där, eller så måste jag komma på ett nytt slut. Jag gillar slutet som jag har det i mitt huvud, men jag fick det inte som jag ville på papper. Och jag tror att det mest beror på berättarrösten.

 

Tack för kritiken, underbart att du ändå tyckte den var rolig, för humorn är ju liksom huvudingrediensen i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med på mycket av vad TDA skrev. Framför allt att berättaren ska göras med mer pondus och tradition.

 

Sen är det väl allmänt att tighta till dialogen som jag anser det hela skulle må bra av. Vissa saker tenderar att vara lite för överförklarande. Och vissa ordval känns inte motiverade.

 

Mot slutet känns det som om historien tappar lite tempo och NIN JAH s historia är lite för lång och för långsam. Och i övrigt så känns det som slutet tightas till lite överlag. Snövits slut fungerar bra tycker jag.

 

Sen anser jag att ordet CP är onödigt att använda sig av. Det finns bättre alternativ, det gör det alltid.

 

Men lite tightare så blir det kalas.

 

Kommer ni spela in dialogen först?

 

Vad gäller titel så känns den varken eller. RABID RABBIT LOST, det finns många ord. Få det att ligga lite tillrättalagt i munnen när man uttalar det. Få det att stanna i muskelärminnet när man sagt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]

Mot slutet känns det som om historien tappar lite tempo och NIN JAH s historia är lite för lång och för långsam. Och i övrigt så känns det som slutet tightas till lite överlag. Snövits slut fungerar bra tycker jag.

[/citat]

Få se om jag förstod dig rätt. När Nin och Jah kommer in i berättelsen då segar filmen ner och sen vid stugan, då går det för fort? Eller? Några tips på ändringar?

[citat=jonkanon]

Sen anser jag att ordet CP är onödigt att använda sig av. Det finns bättre alternativ, det gör det alltid.

[/citat]

Haha, visste inte ens att jag skrivit det ordet, var tvungen att leta igenom hela manuset, får ändra det till mongo istället ;) Nejdå, men det håller jag med dig om, såg också att jag använt ordet idiot för ofta, även hora. Men det är svårt.

[citat=jonkanon]

Kommer ni spela in dialogen först?

[/citat]

Vet faktiskt inte, planen är att spela in ALLT ljud i efterhand just nu, men ser du några fördelar med att spela in dialogen i förväg?

 

Tack för att du tog dig tid och jag tar verkligen åt mig av kritiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stugan går nog inte för fort, utan jag saknar tydligheten. Sen vill jag nog ha lite mer tillfredställelst i snövits absoluta hämnd. NIN JAHs inledning kan du lätt åtgärda med lite intercuts, men jag flaggar bara lite här på manusstadiet så du kan parera eventualliteter.

 

Ett exempel på dialogändring. Sidan 9 i min utskrift.

 

BOSSE

Hahaha, jadu GUSTAV, vad skulle du göra utan mig? Du är inte lika smart som Lassie precis, men å andra sidan, vad kan man begära av en golden retriever egentligen?

 

Det är lassie grejen som jag personligen skulle ändrat till...

Du är ingen Lassie precis,

 

Det säger tillräckligt, du vet less is more. Och lite såna tilltightningar överallt skulle behövas.

 

Vad gäller inspelning av dialog först, så vet jag inte om ni skulle tjäna eller förlora på det.

 

Fördelen skulle kunna vara att man får en förlaga åt dockorna, hur de ska spela. Kanske kan friheten utan dockor generera godsaker utöver. Eller också inte. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]Stugan går nog inte för fort, utan jag saknar tydligheten. Sen vill jag nog ha lite mer tillfredställelst i snövits absoluta hämnd. NIN JAHs inledning kan du lätt åtgärda med lite intercuts, men jag flaggar bara lite här på manusstadiet så du kan parera eventualliteter.

 

Vad gäller inspelning av dialog först, så vet jag inte om ni skulle tjäna eller förlora på det.

 

Fördelen skulle kunna vara att man får en förlaga åt dockorna, hur de ska spela. Kanske kan friheten utan dockor generera godsaker utöver. Eller också inte. :)[/citat]

 

Nu kommer jag säkert låta jobbig och oförstående, men hur menar du att du saknar tydligheten i stugan? På vad som händer, att det är dåligt formulerat, eller att du skulle vilja se att det utspelar sig annorlunda med andra saker som händer?

 

Så det är bara själva introduktionen som är för lång med Nin & Jah?

 

Snövits hämnd, hur skulle man kunna skildra den bättre? Att man får se tortyren istället för att bara berättaren talar om den kanske?

 

Efter lite funderingar kring inspelning av dialogen så har jag NOG bestämt mig nu att allt spelas in EFTER inspelningen av själva filmen. Det blir nog lättare att synka dialog till rörliga bilder, än att synka rörelser till redan inspelat ljud.

 

Tack ännu en gång för att du tar dig tid med mitt manus =)

Länk till kommentar
Share on other sites

k detta är tankar under läsandets gång:

 

1. Varför ha en engelsk titel?

 

2.Ta bort: "VLAD (pipig röst, härmar BELA)

Hittade den under mattan..."

Onödig och blassé

 

 

Läser färdigt imorgon men håller med angående språket, det är även ganska många grejer som känns lite lama. Tyckte detta inte var särskillt kul om jag ska vara ärlig, framför allt blev "sexsskämten" trista rätt fort, lite kiss o bajsålder varning där haha ;P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]k detta är tankar under läsandets gång:

 

1. Varför ha en engelsk titel?

 

2.Ta bort: "VLAD (pipig röst, härmar BELA)

Hittade den under mattan..."

Onödig och blassé

 

 

Läser färdigt imorgon men håller med angående språket, det är även ganska många grejer som känns lite lama. Tyckte detta inte var särskillt kul om jag ska vara ärlig, framför allt blev "sexsskämten" trista rätt fort, lite kiss o bajsålder varning där haha ;P[/citat]

 

Som sagt. Tveksam till titeln, men engelsk är den nu eftersom just de orden nämns i filmen, därför funkade det som titel. Du kanske har något bra förslag, alla förslag kommer jag ta till mig =)

 

Inte din slags humor huh :)?

 

Men men, ska bli kul att höra vad du tycker när du läst klart manuset, hoppas du fortsätter vara så ärlig. Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Åååå Vad kul att det finns andra på forumet som ägnar sig åt dock film...

Ser fram emot filmen.

Håller själv på med manus till våra dock-film. Ungefär som en Scary Movie med dockor.

Ett tips bara gör massor med tester... massor du kommer att ha glädje av hur svårt det är att få en docka att öppna en dörr tex. plus tänk på att inte få med några huvuden, armar i bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=konserven]Åååå Vad kul att det finns andra på forumet som ägnar sig åt dock film...

Ser fram emot filmen.

Håller själv på med manus till våra dock-film. Ungefär som en Scary Movie med dockor.

[/citat]

 

Härligt :)

 

Har du några filmer man kan se med dockor? Är nyfiken.

 

Läste du mitt manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=konserven]Nja Dockerna håller på att byggas.

 

Ja, jag läste ditt manus, det var bra (förutom mensskämtet) Men vissa saker kommer nog bli lite avancerade att göra för dig tex. I Början när dom ska smyga in i huset. Men lycka till.[/citat]

 

Hahaha, mensskämtet delar visst folk i 2 olika läger, antingen har folk kommneterat just det som roligt, eller just det som sämst, jag tänker iaf filma det, sen får jag se hur det passar in när jag klipper.

 

Jag skulle egentligen ha börjat spelat in den här filmen för 3 veckor sedan, men just nu ligger den på is pga ombyggnad av dockor OCH pappaledighet och semester, får se när jag börjar, ser så jävla mycket fram emot det.

 

Svåra scener kräver kreativa lösningar.

 

Här är en dockfilm jag gjort tidigare, kommentera den gärna i dens tråd.

 

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=7148&highlight=dockor

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Mr.Man]Är det animerat eller dockfilm du ska göra?[/citat]

 

Dockor. Mest lik blir det väl dockorna i mupparna.[/citat]

 

du får gärna säga till sen när den är klar, låter som det kan bli roligt med dockor, ser fram emot att se den! // Jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...