Gå till innehåll

Skapa en DVD för proffisionellt bruk


AndreasH

Recommended Posts

Ja,

 

Mitt mål är alltså att skapa en DVD med egen dator och egen

mjukvara som sedan skall kunna pressas och säljas.

 

Om jag vill överföra material från DigiBeta, DVCAM eller Mini-DV

och få kvalitén att komma så nära en överföring gjord av ett

premastering-företag som möjligt, hur skall jag då bära mej åt?

 

När det sedan kommer till designe och ihopsättning av menyer

antar jag att det är Adobe Encore som gäller (eller?), använder man

det även till överföringen? Är detta samma process som när

man tankar in material till redigering?

 

Hur fungerar det sedan med undertexter? Gör jag även dom

i Encore?

 

Och slutligen, vad behöver min dator ha för kapacitet för att

allt detta skall fungera? Låt oss säja att det rör sej om 2½

timmes material i högsta kvalité som ska in på den.

 

// Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=AndreasH]

 

Och slutligen, vad behöver min dator ha för kapacitet för att

allt detta skall fungera? Låt oss säja att det rör sej om 2½

timmes material i högsta kvalité som ska in på den.

 

// Andreas[/citat]

 

Jaa du lär ju ha en jäkla med hårddisk för att föra så lång jag gjorde en liten film på 1min och sparade i .avi och den vart 250 MB

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=odinlundin]

Jaa du lär ju ha en jäkla med hårddisk för att föra så lång jag gjorde en liten film på 1min och sparade i .avi och den vart 250 MB[/citat]

 

Är väl inte mycket. Menade du GB istället för MB?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

så här gör jag:

Redigerar i FinalCutPro

Hårdvarukomprimerar till mpg 2 (det formatet som är på dvd skivorna)

Authoring (bygge av menyer mm) gör jag i DVD studioPro.

Oftast gör jag själva utsendet på menyerna i Photoshop och för sedan över dem till DVD StudioPro.

När allt är klart så bränner jag en master.

Jag har sedan en DVD robbot där jag gör kopiorna.

Men det går ju naturligtvis att skicka master skivan till ett pressningsföretag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har någon uppgift om vilka som gör glasmasters och pressar till "vettiga" priser?

Vad är vettigt antal ex vid glasmasterkopiering?

Hur många kopieringar räcker en glasmaster till?

Hade tänkt mig att göra en glasmasterproduktion och sedan pressa kopior i omgångar om ca 100 ex per gång.

Omslag, etikett, box och paketering fixar jag själv.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=StenR][citat=odinlundin]

Jaa du lär ju ha en jäkla med hårddisk för att föra så lång jag gjorde en liten film på 1min och sparade i .avi och den vart 250 MB[/citat]

 

Är väl inte mycket. Menade du GB istället för MB?[/citat]

 

Jo, 250 MB på 1 min är mycket. I t ex wmv blir 1 min ca 4 MB, och i mpeg-2 ca 10 MB.

 

Och är 250 GB på 1 min rimligt? Nä, just det.

 

Jag ska inte vara helt fördömande, jag antar att du såg fel och/eller inte tänkte dig för, vilket händer även den bäste :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rocken]Jo, 250 MB på 1 min är mycket. I t ex wmv blir 1 min ca 4 MB, och i mpeg-2 ca 10 MB.[/citat]Det är väl inte mycket, DV ligger väl på 500 mb/minut om man fångar det i PAL DV som man bör göra. Sen har vi HD som ligger på betyldigt mycket större filer. Sedan kan man även exportera i helt lossless format, QT Animering t.ex. HD i det formatet bör ligga på en jävla massa gigabytes.

 

och nej, man behöver ingen jättestor disk om 1 minut film motsvarar 250 mb. det är potatoes. Säg att man har en 250 gb hårddisk bara där han man isåfall 1000 minuter film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn][citat=Rocken]Jo, 250 MB på 1 min är mycket. I t ex wmv blir 1 min ca 4 MB, och i mpeg-2 ca 10 MB.[/citat]Det är väl inte mycket, DV ligger väl på 500 mb/minut om man fångar det i PAL DV som man bör göra. Sen har vi HD som ligger på betyldigt mycket större filer. Sedan kan man även exportera i helt lossless format, QT Animering t.ex. HD i det formatet bör ligga på en jävla massa gigabytes.[/citat]

 

Det vet du bättre än mig. De gånger jag har fångat in från en dv-kamera låg det på ca 250 mb/min.

Jag talade innan jag visste alla fakta helt enkelt. Jag skyller på att när jag väl tänker efter går det långsamt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

DV ligger på, i full upplösning, 13 gigabyte per timma, dvs strax under 222mb/minuten.

Har man problem med det så har man med andra ord problem. Hårdare komprimering går inte att jobba med.

Jämför det med okomprimerat (samma specar som DV) som hamnar på 1109mb/sekunden så är det fortfarande bra mycket plats sparat.

 

Manglan, då antar jag det inte är en press du har utan en vanlig fullautomatisk brännar-robot eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Per, att trycka mindre än 1000 åt gången är omotiverat dyrt i förhållande till vad man får. Där jag jobbade gjorde vi alla beställningar under 1000 ex med brännare om inte kunden verkligen var beredd att betala för det.

Däremot funkar ju samma master då givetvis för framtida tryckningar & får ner priset för dom, men då bör man vara säker på att det verkligen blir mer.

Trycket på plattorna vill jag dessutom minnas var snorbilligt om man tog det samtidigt med tryckningen (vet inte med säkerhet att det fortfarande är så men tror det), men omslag & paketering vinner du mycket på att göra själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Har någon uppgift om vilka som gör glasmasters och pressar till "vettiga" priser?

Vad är vettigt antal ex vid glasmasterkopiering?

Hur många kopieringar räcker en glasmaster till?

Hade tänkt mig att göra en glasmasterproduktion och sedan pressa kopior i omgångar om ca 100 ex per gång.

Omslag, etikett, box och paketering fixar jag själv.

-Per

 

Intressanta frågor. Någon som har svar på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

DV ligger på, i full upplösning, 13 gigabyte per timma, dvs strax under 222mb/minuten.

Har man problem med det så har man med andra ord problem. Hårdare komprimering går inte att jobba med.

Jämför det med okomprimerat (samma specar som DV) som hamnar på 1109mb/sekunden så är det fortfarande bra mycket plats sparat.

 

Manglan, då antar jag det inte är en press du har utan en vanlig fullautomatisk brännar-robot eller?

 

 

Menar du att dom 13Gb/timme inte är okomprimerat? Hade jag ingen aning om isånnafall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...