Gå till innehåll

Dolly på räls


gorse

Recommended Posts

Eftersom Sverige inte vill vara med i VM längre så fick jag tummen ur att göra klart själva vagnen, efter det jag hittade ringnyckeln som så förtretligt kommit bort.

 

Så här ser det ut så här långt.

http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00192.JPG

 

På förekommen anledning har jag avskrivit ideerna att stå på vagnen. Att vara 40+ och stå på något med hjul under är fullständigt livsfarligt, på min ära.

 

Lite övriga bilder finns i samma mapp, http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/

Lite kommentarer; Det här blir riktigt billigt och stabilt. Vagnen rullar riktigt fint, även om jag fick fästa VP-röret tätare än jag väntat mig. Om man fäster rören glesare och väljer att ha 90 grader mellan hjulen måste VP-rörens skruvar gå omlott så rören har en chans att röra sig lite i sidled. Jag valde att fästa rören lite tätare. Nu har jag använt begagnade hjul och det är klart att nya hjul har lite slätare yta och lite fräshare lager. Men en timme i burk olja så var lagren att betrakta som nya.

 

Med fransk träskruv kan man skruva hjulen direkt i den kantställda fyrkantsregeln, med en bricka mellan regel och hjul så hjulet går fritt från trät. Man behöver ju inte ens mäta utan det går utmärkt att mitta på fri hand då hjulens vinkel kommer centrera vp-röret. Skulle inte skruven gå in spikrakt är det inte hela världen heller då hjulet rätar upp sig själv mot brickan. Skruven behöver inte heller passa så superexakt i lagret heller då hjulens lager har hylsor som styr upp, centrerar och rätar med.

 

Min ambition har varit att bygga billigt, med de verktyg har har (eller helst förre ändå) och kontruktionen skall inte kräva någon mer precision än vad man klarar med tumstocken. Jag har medvetet försökt välja en design där mått inte är kritiskt. Hittills känns det som jag lyckats. Observera hur få delar jag använt.

 

Edit: Jag glömde berätta vad jag spenderat. Om man bortser från att jag använt skruvar och spik som jag redan har (en del sorterade i gamla kaffeburkar) och den största brädan låg redan i garaget. Rullskridskorna fanns i barnens leksakslåda etc, så har det i reda pengar kostat 150 spänn ca får tre takläkt, och två VP-rör. På svinn-kontot ett VP-rör som jag fick köpa nytt då jag borrade i onödan, samt en låda skruv som aldrig behövdes.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid är det nått som skall störa min uppfinningsrikedom. När man åker lite raskare över rälsen låter det som tåget kommer. Det ser inte bättre ut att begagnade hjul från gammaldags rullskridskor för barn är på tok för hårda och har märken efter asfalten som ger ett karaktärisktiskt o-ljud. En titt i sportaffären avslöjar att priset på nya skateboardhjul överstiger mina vildaste fantasier.

 

Men, turen står mig bi, ty i sportaffärens rea-avdelning hittade jag 4 helt nya överblivna rollerbladehjul av bra kvalite till det fasila priset av 49 spänn men tyvärr utan lager. Antaglien är det svårt att sälja hjul till enbart ena skridskon. :-)

 

Nu fattades bara ett plant hjul till andra sidan. Ett snack med personalen och jag fick ett helt nytt överblivet och omaka skateboardhjul med lager helt gratis. Att flytta över mina gamla lager till de nya hjulen var ingen större konst.

Tyvärr är rollerbladehjulen rundade så nu fick jag mäta in hjulen lite noggrannare samt flytta ner dem en smula. Men, lite mjukare hjul och utan ett enda hack i slitbanan blev det svepande tyst. Äntligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

"kabelstegar" är bra och smidigt...dom är inte alls breda och man kan göra lite olika åkvagnar till dom. Vi gjorde en på skolan som vi körde alldeles vanligt med för längre åkningar...20 meters PVC rör är ju lite jobbigt att frakta. Vi konstruerade även en åkvagn så vi kunde åka med den med kameran rakt neråt.

 

Annars är ju pvc-rör det vanliga för amatörer...åkvagn med inåtvinklade skatehjul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejhej på er alla!! Jag ska kanske bygga en dolly, med JÄRN.

Järnet ska vara V-vinklade 3-4 meters bitar x 2, med svetsade stag varje halv meter (ungefär). Jag ska använda mig av inlines hjul 4 st.

Ska lägga ut bilder på den på min hemsida sen !! Kolla gärna in mina filmer på http://www.bf2now.be (mitt filarkiv) och själva hemsidan på http://www.kackel.net .

 

Hoppas att ja lyckas !! Det kanske blir av nu på fredag, den 30 juni.

 

Edit: Ja e faktiskt bara 12 år (13 i sep) så ja blir ganska nöjd om ja får den att fungera någolunda bra !!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att trolla med program man inte känner till frestar på tålamodet och jag har inte en susning om alla parametrar är så optimala så jag ber om ursäkt om bilden flickrar men detta tog jag med min stege av trä och min gamla NTSC-kamera. http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/test513.wmv 1.2 Mb stort i windows media format (hoppas jag).

 

Edit: Om man bara klickar på länken säger min spelare att det är fel format, men sparar jag filen så spelar den i windows standardspelare (hoppas jag).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...