Gå till innehåll

Slagsmålscen


Lukas

Recommended Posts

När vi brukar spela in slagsmål i våra filmer brukar vi göra de as söligt som om de vore i slaymosion är hur de stavas. sen när man redigerar är de bara öka speeden på filmen så de ser realistiskt ut oxå. kan se lite fånigt ut när man gör allt sakta men bra blir de

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars är det bara att man "slår" varandra, men med typ någon centimeters mellanrum från målet på personen och knytnäven... Det syns inte i filmen sen...

 

Ni kan ju alltid slå på varandra på riktigt också... ;) även fast att ni får vara beredda på skador... :D

I "Ondskan" så sparkar de faktiskt på riktigt men har som en "skyddsplatta" inanför tröjan så det inte ska göra så ont... Det ser ju väldigt effektfullt ut...

 

När man tillexempel slår någon i ansiktet med öppen hand så kan man gott göra det på riktigt, gör inte så farligt ont och ger inga direkta skador..

 

Slag med föremål kan man också slå på riktigt, om föremålet är gjort av något mjukare material men ser äkta ut...

 

Lite tips från mig... (Om de inte redan getts) :)

 

Tack o hej. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Annars är det bara att man "slår" varandra, men med typ någon centimeters mellanrum från målet på personen och knytnäven... Det syns inte i filmen sen...

 

Ni kan ju alltid slå på varandra på riktigt också... ;) även fast att ni får vara beredda på skador... :D

I "Ondskan" så sparkar de faktiskt på riktigt men har som en "skyddsplatta" inanför tröjan så det inte ska göra så ont... Det ser ju väldigt effektfullt ut...

 

 

 

Tack o hej. :)[/citat]

 

Mellanrum? Tja, om det är i rätt vinkel. Det är väl det vanligaste inom "stagefighting"

 

Men skyddsvästar? Tunna skyddsvästar som inte syns kan knappast göra nån skillnad om man slår eller sparkar på riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

T.ex. inom Tae kwon do har man tunna västar som ger ett visst skydd, och beroende på klädsel och annat så kan de nog funka utan att de är alltför uppenbara.

 

Sedan beror det ju också på hur tränad man är och vilken typ av sparkar man gör. Det går att ta ganska hårda sparkar mot kroppen om man är van och speciellt om det är en koreograferad fight (vilket man får hoppas att det är!!!) så man vet när man ska ta smällen.

 

"Been there, done that" som man brukar säga ;)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är ju en smak sak men är det nån mer änn jag som gillar när dom har långa sekvenser och inte byter kamera vinkel mitt i? Som när morpheus tränar Neo i Matrix, ser hur snyggt ut som helst och dom byter sällan kamera vinklar.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag har några kommentarer:

---------------------------------------

Stagefighting och filmfighting är INTE samma sak.

 

Man använder olika tekniker och har helt olika förutsättningar beroende på om man står på en scen eller om man slåss framför en kamera (där man har möjlighet att klippa och lägga på ljud i efterhand). Film är ett tvådimensionellt media. Ögat har svårare att uppfatta djup på film än i verkligheten. Utnyttja det för att skapa ett bra säkerhetsavstånd (ha inte nån centimeter som säkerhetsavstånd som någon tipsade! vi snackar om decimeter här! du arbetar ju med otränade skådespelare).

---------------------------------------

Bara för att någon kan kampsport betyder det INTE att de kan slåss på ett övertygande sätt på film. Sånt kräver träning och kunskap. Framförallt att kunna anta olika personligheter och slåss i olika manér. Kampsportare är oftast helt låsta till en viss stil och kroppsspråk.

---------------------------------------

En filmfight ska inte bara vara en massa snygga tekniker efter varandra.

En filmfight ska föra historien framåt eller berätta något om karaktärernas personlighet.

---------------------------------------

Anpassa hastigheten i dina tekniker till det bildavstånd du väljer. Närbilder gör att du måste sakta ner tempot för att man överhuvudtaget ska se vad som sker.

---------------------------------------

Anpassa teknikerna till dina skådespelare/stuntmän. Arbetar du med helt ovana skådespelare gör du nog rätt i att inte inspireras alltför mycket av Jackie Chan fighter.

---------------------------------------

Linjära rörelser?

Vad menar ni? Det är väl strunt samma om rörelsen är linjär eller inte? Varför ska man begränsa sig till linjära rörelser?

---------------------------------------

Slow motion

Varför skulle man slåss i slow motion? Om du ska snabba upp filmen sen måste det ju vara bättre ju mindre du behöver snabba upp hastigheten.

---------------------------------------

Tumma aldrig på säkerheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Detta är ju en smak sak men är det nån mer änn jag som gillar när dom har långa sekvenser och inte byter kamera vinkel mitt i? Som när morpheus tränar Neo i Matrix, ser hur snyggt ut som helst och dom byter sällan kamera vinklar.:)[/citat]

 

Oh daesu's fight mot gangstergänget i korridoren (oldboy) där de bara följde me honom med kameran i sidled ett bra tag - Den tyckte jag var skittuff å nyskapande, otroligt snygg. Dessutom känns det inte som om han är övernaturligt bra, bara att han är seg och har en otrolig vilja.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wane be bra]Glöm inte heller att ljudet är 80% av effekten, till exempel, i Idiana Jones så

slog dom med ett base boll trä på en hög med läder jackor och base boll handskar för att få det riktiga(överdrivna) söndags martine' ljudet.[/citat]

Finns det fler sett att få bra ljud på?

Tips, tack?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tor nilsson]

 

Oh daesu's fight mot gangstergänget i korridoren (oldboy) där de bara följde me honom med kameran i sidled ett bra tag - Den tyckte jag var skittuff å nyskapande, otroligt snygg. Dessutom känns det inte som om han är övernaturligt bra, bara att han är seg och har en otrolig vilja.[/citat]

 

Japp, den fighten måste ju gå till filmhistorien :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Tor nilsson]

Oh daesu's fight mot gangstergänget i korridoren (oldboy) där de bara följde me honom med kameran i sidled ett bra tag - Den tyckte jag var skittuff å nyskapande, otroligt snygg. Dessutom känns det inte som om han är övernaturligt bra, bara att han är seg och har en otrolig vilja.[/citat]

 

synd att baseball-träna är så _uppenbart_ gjorda av balsaträ eller liknande. går ju sönder för ingenting :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Som sagt tänk på vad för slags fighting scen du ska filma. Jag filmade en bråkscen mellan mig och en kompis. Det ända sättet att det fungerade som jag ville är att hitta på rörelserna och komma i håg dom utantill, tillexempel att du börjar med att ge motståndaren en höger krock, då duckar han och går han upp med en uppercut osv. så det kan ta en dag, dagar, veckor eller en månad beror på hur många det är som ska bråka på samma gång eller hur avancerade slag \ sparkar och kropps rörelser ni använder. Och efter att ni har filmat scenen om och om igen i några vinklar och tagit några närbilds tagningar så kommer det att se nog coolt ut. Och som sagt kolla på massa action filmer och försök att klura ut hur det går till och titta på B fighting filmer.

 

Mitt tips till dig är att hyra DVD filmen (De blod röda floderna) och titta på bakomkulliserna på hur dom har filmat en fighting scen med mera än 2 pers och vad för slag \ spark ljudeffect dom har använt i från. Lycka Till

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt tänk på vad för slags fighting scen du ska filma. Jag filmade en bråkscen mellan mig och en kompis. Det ända sättet att det fungerade som jag ville är att hitta på rörelserna och komma i håg dom utantill, tillexempel att du börjar med att ge motståndaren en höger krock, då duckar han och går han upp med en uppercut osv. så det kan ta en dag, dagar, veckor eller en månad beror på hur många det är som ska bråka på samma gång eller hur avancerade slag \ sparkar och kropps rörelser ni använder. Och efter att ni har filmat scenen om och om igen i några vinklar och tagit några närbilds tagningar så kommer det att se nog coolt ut. Och som sagt kolla på massa action filmer och försök att klura ut hur det går till och titta på B fighting filmer.

 

Mitt tips till dig är att hyra DVD filmen (De blod röda floderna) och titta på bakomkulliserna på hur dom har filmat fightingscenen i biljardhallen med mera än 2 pers och vad för slag \ spark ljudeffect dom har använt i från. Lycka Till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...