Gå till innehåll

Slagsmålscen


Lukas

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Det finns en hel del saker att tänka på. Svårt att förklara oftast.

Som föregående talar säger så försök fixa en koreograf eller någon som vet hur det funkar.

 

Jag har bara praktiserat det en gång, och då i en kulturama film.

Och det är definitivt en konst som man måste slipa på själv, ständigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=bische]Annars har du alltid gamla goda o trogrna WWE Wrestling som du kan se på ZTV månadar o fredagar kl 22:00! Där har du "äkta" fighting[/citat]

 

Haha, alltså, är det menat som komedi?, för jag skrattar bara när jag försöker titta på det...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Slåss i slowmotion och dra upp hastigheten sen :P

 

Har aldrig testat men du kan ju testa att typ lura tittaren att avståndet är kortare mellan skådespelarna än vad det är... T ex om man har kameran bakom ena skådespelaren... Ställ då den som är kortast närmast kameran och den som är längre precis så långt bort att han inte blir träffad på riktigt...

 

Fan vet om det var så bra förklarat eller om det öht. skulle fungera :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en tutorial på rewindvideo, http://www.rewindvideo.com/artman/publish/article616.shtml

 

Har inte läst den så noga dock...

 

Jackie Chans "My Stunts" har jag för mig har en del bra konkreta tips om fighting och koreografi av den typen (även om det inte är huvudsaken med filmen förstås).

 

Det beror ju lite på vilken typ av fight det är också - barslagsmål eller Matrix?

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket närbilder, många klipp och överdriv rörelserna.Linjära stora rörelser.

Gör det i hyfsat normalt tempo, men SPEEDA ALDRIG UPP filmen!

 

Men vad är det för typ av slagsmål då? Är det kampsport så: 1. Ha folk som kan kampsport, 2. Kolla in dokumentärer om kampsportsfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt första & bästa råd, speeda möjligen upp filmen MÅTTLIGT, men för helvete....SPELA ALDRIG IN I SLOWMOTION.

Annars så tycker jag det suger med för mycket klipp hela tiden, ser billigt ut & ger bara en förvirrad känsla. Var istället MYCKET noga med var ni lägger klippen & var väl förberedda redan innan inspelningen om ni vill få det bra.

 

Orsaken att det inte funkar alls att spela in med långsamma rörelser är att kroppen är WAY för dynamisk, det funkar fint som snus med bilar, MC:ar & andra mekansika maskiner just för att dom inte fluxar på samma sätt, dom går dit dom går, men kroppen svajar mer & mer ju långsammare man rör sig om man inte skulle vara en mycket, mycket skicklig & statisk dansare, gymnast, eller kata-konstnär. Även mycket skickliga sånna kan skaka något.

 

Istället för att bryta upp alla rörelser i ändlösa klipp, försök att spela in allt med så långa tagningar som möjligt & spela om i många olika vinklar.

Sen i redigeringen, kan ni försöka klippa allt så att fokus, teknik & spirit syns tydligt, annars förlorar klippen all själ & ser bara plast ut.

HK-rullar är för mig det bästa exempel på äckelsnygg kamp-filmning jag vet, långa tagningar & välavvägda klipp. Hollywwod bästa exemplet på motsatsen, skådisarna har ingen spirit, så dom måste ta det bästa dom kan skrapa ihop av varje tagning för att det inte ska lysa igenom FÖR väl vad dassiga martial artists skådisarna är.

Det är rent bedrövligt :-(

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Glömde säga att man inte ska försöka fightas snabbare än man klarar av heller.

Så länge man håller sin optimala hastighet för att fortfarande hålla snygga tekniker så går det att snabba upp något (MÅTTLIGT!!!), men försöker man göra allt för hetsigt för att visa sig duktig så ser det billigt ut det åsså.

Plus att renare tekniker är betydligt snyggare än högre hastighet. men allt är givetvis en fråga om avvägning, kan skådisen ifråga inte hålla det trovärdigt så är det bättre att hitta någon som kan.

SÅNT är Hollywood dåliga på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips kan kosta lite men det är väldigt nyttigt dock. Det finns massor med teater- och filmföreningar runt om i sverige som anordnar bra kurser när det gäller just stagefighting både till film och teater. En sådan kurs behöver inte vara alltför dyr om man är ett gäng som går den.

Jag anser det vara nyttigt för både skådespelare och konstnärlig ledare/regissör att kunna denna biten om det är något man gärna använder sig av i sina projekt. Ibland lönar det sig att gå små kurser ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Slagsmålen i de flesta kampsportsfilmer är inte särskilt snabba. Det är tempot i klippningen som gör att det ser snabbt och bra ut.[/citat]

 

Som kampsportare kan jag bara delvis hålla med...

 

De som kan sin sak (att fightas på film) kan köra snabbt i längre tagningar utan klipp gjorda för att dölja oförmåga.

 

Men det har blivit vanligare (i alla actionsammanhang) med "MTV"-klippning, som gör att man i stort sett inte ser något av själva fighten, och där man får en illusion av snabbhet och intressanta filmvinklar genom klippningen (i bästa fall), eller ett virrvarr av händer och fötter i sämsta fall...

 

(Se Christians inlägg ovan för mer utförlig förklaring)

 

Men annars håller jag med, kör så snabbt ni kan, men snabba inte upp vid redigering annat än genom klippning. Finns inget som är så tråkigt som en "speedad" fightingscen (eller annan scen för den delen)... Och tipset att lära sig lite om stagefighting är inte dumt, skulle själv vilja gå sådan utbildning som komplement till min kampsportsträning för både film och uppvisningar, men har inte hittat något än :(

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skrev lite om flying karate på scenografi rubriken (kan vara till nån hjälp)

 

Fightingscener är en konst för sig. Oavsett om det är independent eller hollywood filmer. Jag gillar att se bra fightingfilmer iblan och ibland vill jag se annorlunda slagsmål. Grunden är dock samma ovasett om filmen är en parodi eller seriös drama. Som många innan mig har sagt hänger allt på koreografin. Alla medverkande ska ha ett program att utföra, rörelser ska utföras i tur och ordning och i samverkan med andra.

 

Tips att titta på filmer (sekvenser) och att lära sig stagefighting på kurs är utmärkta förslag. Jag tänkte på att om man däremot inte har tillräckligt med tid t ex och vill få saken ur världen måste man ta till lite enklare knep.

 

När man tittar på fightingscener i amatörfilmer så slås man oftast på att de olika klippen inte hör ihop. I den ena får man spark i ansiktet och nästa sekund håller man sig om magen. En annan aspekt är kameravinklar, som altför oftast är antingen för långa (så att själva aktörens rörelse hinner sjunka i tempo innan bryt) eller för korta (klipp på klipp på klipp osv). Det är iofs redigeringens uppgift att fixa men oftast finns det inte bra råmaterial att använda sig av.

Så att tillbaka till tagningarna.

Öva in slagserier mellan tre och sex rörelser. Det är tillräckligt att tittaren ska få bilden av fighten men utan att aktörer utspelar sig. Kan tänka mig att typ fyra till sju sådana serier är tillräckliga (beroende på hur stor tyngd fighten har i manus). Sen är det ÖVNING som gäller. Tänk på de olika serier och försök inte memorisera hela fighten. Risken är att ni sabbar alla serier bara efter första smällen.

När det gäller kameravinklar så tycker jag att även om många vinklar är bra bör man inte filma vinklarna från samma avstånd. Det är just avståndet till kameran som är dynamiken inte vinklarna. Ha gärna helkropps distans som man varvar med close-ups som ansiktet, näven, foten el dyl. I härlig amerikansk anda kan hjälten i fighten kasta ur sig kvickheter mitt i fighten i extrem close-up. Sådana bryt skapar naturlig övergång mellan fightningsserier.

 

Sen är jag en slow-mo lover.. Kör en serie där den avslutas med en rundspark t ex. i slow-mo. Byt vinkel till marknivå mitt i svingen så tittaren uppfattar sparken som samma, Slow.mo där med. Lägg till mystisk vindljud. I nästa sekund close-up på skurkens ansikte då han i normal fart träffas av foten.. Pang.. klockrent.. : )))

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det här med slagsmål är inte så svårt sålänge det bara ska vara ett vanligt slagsmål på gatan anser jag.

Jag och några polare filmade ett slagsmål nu i torsdags, det var 6-6 , vi körde en scen där alla sprang mot varandra och började slå bara, eftersom att vi var så många så hinner man inte uppfatta kraften i slaget, vi varvade sedan det med att filma en hel del när bilder + base boll trä som vén i luften, arga ansikten, skrik ochsåvidare, efter redigeringen så blev det faktiskt rikttigt bra.

Jag tycker inte att det är nåt fel på snabba klipp.

Jag kan däremot rekomendera att man tar ansatsen i slaget i slowmotion och precis innan träffen så hoppas det tillbaka till vanligt, får en känsla av att slaget e mycket hårdare då tycker jag.

Eftersom att jag e själv e boxare så korrigerade jag själv slagsmålet och resultatet blev jag nöjd med.

Länk till kommentar
Share on other sites

det viktiga är att man får med rörelsen i slaget gärna i närbild, sen klipper man innan han träffar men har kvar ljudet. hjärnan räknar ut att slaget träffar även om det är långt ifrån. att ha halvbilder på slag som ska se ut att träffa ser ofta jätte mesigt ut. med mycket närbilder och rörelse, sedan realistiska men starka ljud och en snygg klippning så kan man få Gahndi att se ut som Rocky!

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Det viktigaste av allt är att du ni kan utföra sparkar och slag korrekt,och utan ansträngnig.

Tänk på att ta om samma tagning från olika vinklar för att sedan klippa ihop.

Man kan även använda sig av ett collage i en fightscen..

Bra filmer att titta på är Jackie Chan filmer.....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=raoul _duke]Det viktigaste av allt är att du ni kan utföra sparkar och slag korrekt,och utan ansträngnig.

Tänk på att ta om samma tagning från olika vinklar för att sedan klippa ihop.

Man kan även använda sig av ett collage i en fightscen..

Bra filmer att titta på är Jackie Chan filmer.....[/citat]

 

 

Men det är inte bara att utföra slag och sparkar "korrekt". Vad är korrekt? Film kräver tydliga, linjära rörelser. Det är inte som fighting. I en fight vill man göra allt så otydligt och diffust som möjligt.

 

Jackies filmer är bra att titta på. Men de snubbarna vet vad dom gör. De har hållit på med kampsport sen de var typ 6 år gamla. Men Jackie är också upplärd på scenen. Han vet att film inte är som verklighet. Så vad är korrekt? I film är kampsport mer som uppvisning. Men det är väl inte det som är korrekt utifrån en fighters ögen.

 

Sorry, lite OT, men, är man intresserad av kampkonst. så är det svårt att hålla sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...