Gå till innehåll

Hur fejkar man nattljus?


Coca Cola och Film

Recommended Posts

[citat=Gren]Blått ljus = natt. Fota i mörker och använd lampor med blått filter. Man kan göra bilden blå även i redigeringen. Det funkar sådär, men blir inte riktigt lika snyggt som med blåa filter. Om man vill göra bilden mörkare efteråt, ska man ha ordentligt med ljus från början, annars blir det grynigt (=brus) och ser trist ut.[/citat]

 

Coolt tips, skulle vilja testa de nån gång

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]´Beror väl på hur man använder sig av det. Och vilken kamera man har. Hitchcock har ju t.ex använt sig av enbart ett stearinljus som ljussättning vid en scen, eller var det Kubrick?[/citat]

 

Det var kubrick fast då hade han ju också typ världens bästa lins till det... som typ inte går att tillverka längre...

Länk till kommentar
Share on other sites

japp, det var kubrick.

 

Objektivet han använda var gjord av zeiss för Nasas sateliter. Objektivet hade 0,7 f-stop vilket tillåter den släppa igenom två gånger så mycket ljus som en vanlig objektiv.

 

Han måste ha använt väldigt känslig film också typ 400ASA eller över för att kunna filma scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dr_Strange_Love]japp, det var kubrick.

 

Objektivet han använda var gjord av zeiss för Nasas sateliter. Objektivet hade 0,7 f-stop vilket tillåter den släppa igenom två gånger så mycket ljus som en vanlig objektiv.

 

Han måste ha använt väldigt känslig film också typ 400ASA eller över för att kunna filma scenen.[/citat]

 

Intressant. Såg någon dokumentär (om eyes wide shut tror jag) och han var ju tydligen riktigt petig när det gällde ljussättning, kunde ägna hela dagar åt ljus för en scen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hmm, jag som fatt for mig att f1.0 betyder att linsen slapper igenom allt ljus som den plockar upp... skumt att linser kan ha 0.7 i sadana fall.. men ratta mig garna.

 

Det var sakert en snabb lins, men jag tror ocksa att filmkansligheten var hogre an ASA/ISO 400... Who knows... Hursomhaver...

 

Jag tittade pa Unforgiven igar och tyckte det var intressant hur de ljussatt Clintan o Freeman runt en eld... Jag tror de anvant en lampa med varmt filter for att matcha fargen som elden ger ifran sig... sen har de anvandt ytterst lite kallt "manljus" for att fa med lite shapes... har ar lite screens.. i forsta bilden ser man bara manljuset pa gevaret(tror jag det ar) och i andra bilden ar det extremt forsiktigt backlight pa clintan.

 

http://jonathan.engborgs.se/unforgiven_night_fire1.jpg

http://jonathan.engborgs.se/unforgiven_night_fire2.jpg

 

Lite referenser i alla fall... Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hmm... vafan hette ställlet... Jag vet. Dom var på LLB-mässan...

 

Men jag har glömt, så det är väl till föga hjälp...

 

Jag tror faktiskt att endast elden kan bli riktigt bra!

Jag tycker du inte ska ha blåfilter! Det handlar inte om smaksaken, det handlar om att det blåa passar när man inte har någon ljuskälla, men när ljuskällan är ELD (Dvs rött och organge) kommer det se FEEETTTT B ut om det finns massa blått i bilden.

 

Och om du ska filma på dagen. Gör inte bondmisstaget, att man i något klipp ser väldigt tydligt att det är dag, fasst det var natt i förra...

 

Jag blir väldigt ledsen och besviken när jag ser sånt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]Jag tycker du inte ska ha blåfilter! Det handlar inte om smaksaken, det handlar om att det blåa passar när man inte har någon ljuskälla, men när ljuskällan är ELD (Dvs rött och organge) kommer det se FEEETTTT B ut om det finns massa blått i bilden.[/citat]

Om man använder blåfärgat ljus till en nattscen vid en eld handlar det knappast om att fylla bilden med blått ljus. Däremot kan man använda det som motljus för att ge en blåaktig glans åt folks konturer. Själv skulle jag nog låtit bli, men det är ganska vanligt och ser knappast skabbigt ut. Det är definitivt bra att använda om man dessutom har andra scener där månljuset skall se ut att vara den enda belysningen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...