Gå till innehåll

Hur göra fade in / fade out i premiere?!


mattias

Recommended Posts

Hallo! är det någon som har koll på premiere som kan hjälpa mig med ett lite problem. Jag kan nämligen inte hitta hur man gör fade in och fade out (alltså tona till svart och tvärtom) i premiere. Det är otrooligt irriterande eftersom det var hur lätt som helst i Avid..

 

tacksam för hjälp!

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är precis så jag försökt göra men det funkar inte.. När jag drar ner disolven så kan jag inte släppa den på ett ställe som inte är mellan två klipp.. Alltså inte just fade in och fade out.. Kanske måste man klicka i något annat innan man kan göra detta?!

 

Är det någon som haft samma problem som kan ge mig en lösning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter märkligt... Men antingen kan du skapa ett svart klipp (File > New > Black Video) och lägga på andra spåret och fada till. Eller så kan du lägga videoklippet på spåret "VIDEO 2" eller högre. Sedan klicka på den lilla trianglen så "gummibandet" dyker upp. Klicka och dra i det tills det ser bra ut :)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Varför göra det svårare än det är, flytta upp den sista videobiten som du vill fade ut, upp till videotrack 2. Sedan trycker du på pilen så att du ser hela filen i spåret, då ska det finnas en rödlinje genom hela filen dra den sista punkten som finns i slutet av filen och dra den ner till bottnen.

 

Om du inte förstår eller om det fortfarande finns problem så finns det antagligen i Helpen till Premiere, sök bara på "fade out" eller på internet.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tack för tipset Opus! PRECIS det jag var ute efter!!! En annan sak jag också har problem med är att importera till after effects. Har du (eller någon annan) koll på det? Måste man exportera på något speciellt sätt från premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska köra med transitions bör du nog köra A-B på videotrack1, då får du ett speciellt spår med transitions, annars kan du trycka på den lilla pilen som finns bredvid var det står tex video 1 då kommer du att upptäcka en linje under klippen som styr dess opacitet, den kan man också dra lite i och fixa det skulle jag tro... HARE GÖTT!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...