Gå till innehåll

Recept på blod


Unforgiven

Recommended Posts

Var det en viktig detalj med att det skulle vara varmvatten, eller kvittar det?

 

Och det beror sig på vad man slänger blodet på. Själv lät jag blodet sitta kvar på all kläder vi använde i ca 3 veckor, innan jag tvättade dem och dem var helt fläckfria:p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Men asså ... om man ska använda en vit skjorta som blodet liksom ska "blöda igenom" då?!

 

går det bort sen eller?!

 

om du använder sirapsblodet så svar JA! testat själv med vit skjorta:p

 

Jo, det slog mig nu ... hur tvättade du bort den??? Har inte testat än :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det slog mig nu ... hur tvättade du bort den??? Har inte testat än :P

 

Vanlig tvätt i tvättmaskinen:) Vanligt (lågpris) tvättmedel och allt, inget fläckborttagningsmedel eller något sånt. Jag tror sirapen neutraliserar risken för fläckar från karamellfärgen... Men om du inte ska ha så mycket blod på den så kan du ju bara rent för säkerhetens skull lägga på lite fläckborttagningsmedel innan tvätten:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Jag jobbar med en utställning där jag skulle behöva ett tiotal liter blod som inte koagulerar, och inte missfärgas efter ett par dagar, har någon ett bra recept?

 

Detta är så jag fått lära mig göra blod genom en filmbok jag har.

 

Häll i 500 g sirap i en kastrull och värm försiktigt så det blir lite mer "fluffigt". Lägg sedan till lite röd och gul karamellfärg och måtta själv så du får lagom mängd.

Blanda ner en dryg tesked nescafé i en kvarts kopp kokande vatten och tillsätt sedan allt till resten av "smeten".

Rör om tills allt är riktigt blandat och mixtra lite med färgen eller annat om du inte tycker det ser bra ut.

Ett tips är att när du sedan tagit bort allt från spisen och det svalnat kan du tillsätta 100ml (cirka såklart) munvatten för då smakar faktiskt blodet gott så att skådisarna kan ha det i munnen och så.

 

Jag brukar också föredra att använda ljus sirap, men det kan funka med mörk också tror jag...

 

Har använt det i en zombie-film och det funkar skit bra! Du får ju såklart öka mängderna i receptet för att få det till 10 liter men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag ser att många börjar närma sig det rätta receptet på film blod.....sirap, karamellfärg....men det ser alltid för ljust ut.

Så den hemliga ingrediensen är......lite soya!

 

Ja vet att det låter äckligt, men blanda till och testa dig fram till rätt "look" Soyan tar också bort den där sliskiga söta smaken, så det blir mer neutralt i munnen.

 

Vi blandar alltid tre-fyra olika flaskor, med olika konsistens och färg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Provade att göra hjärnsubstans och lyckades ganska bra med äggröra, mörk sirap och röd karamellfärg. Det är dock en färskvara och bör tvättas av relativt omgående. Notera att du först blandar i lite karamellfärg ordentligt och sedan häller på lite till som du inte blandar lika väl för att få lite röda trådar som imiterar blodkärl. Sedan är det bara att skvätta på valfri yta.

 

Notera att detta gjorde jag typ 1991 och filmade med en SVHS-kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ska filma min film i svartvitt. Finns det något bra alternativ som ser ut som blod som är billigare än teaterblod och sirap and stuff? Det ska sprätta på både kläder, väggar och i hår. Så vore bäst ifall det är lätt att ta bort.

Någon som har något bra tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska filma min film i svartvitt. Finns det något bra alternativ som ser ut som blod som är billigare än teaterblod och sirap and stuff? Det ska sprätta på både kläder, väggar och i hår. Så vore bäst ifall det är lätt att ta bort.

Någon som har något bra tips?

 

Det snyggaste fake blod du kan få till svart vitt är vanlig smält choklad. Det vad dem alltid använde förr i tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

kokar du allt med potatismjöl blir det tjockare. ta inte vanligt mjöl då blir det bara massa mjölklumpar typ. men när man gör typ fruktkräm så är det potatismjöl i för om man inte skulle ha det i skulle det vara saft bara. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
ta en flaska 1,5 liter och fyll med vatten och häll i lite karamellfärg i vilken ton du nu vill ha och sen så lägger du allt i en kastrull och kokar i 10 minuter och lägg i en matsked sirap så blir det en fin blandning som e skit realisktist

 

Garanterat fail. Röd karamellfärg, sirap och vatten är en blandning som jag har testat och som blir precis likadan som alla andra dåliga recept - rosa och fult i tunnare lager. Har testat flera recept med just dessa ingredienser, kokning inkluderat osv, men aldrig blivit nöjd.

 

Om man inte är petig kanske man nöjer sig. Annars har ni ett ultimat recept här:

 

Doktorns Blodrecept^^

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Gäst Recept

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spam.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...