Gå till innehåll

Guldbagge 2004


ungfilm

Recommended Posts

1. Gustav Skarsgård är inte bra i Ondskan enligt mig, han blir bara nominerad tack vare sitt rykte och familj.

 

2. Trenden håller i sig, bara prettofilmer som nomineras: http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,416450,00.html

 

Smala Sussie kändes som något nytt inom svensk film, den kändes fräsch och lätt att kolla på, dock inget mästerverk, men någon nominering kunde den nog ha fått.

 

3. Surplus hoppas jag på bland kortfilmerna, tyvärr blev inte Hjärtslag uttagen, en film jag hjälpte till att jobba på, men men...

 

4. Jag har sett för lite svensk film iår för att göra några fler uttalanden :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jens jobbar på reklamfilmsbolaget stink i sverige.

Han har gjort reklamfilmer för telia och annat.

 

Jag tycker att det borde finnas pris för komedier.

För om du kollar på årets och tidigare guldbaggenomineringar så är hela bungten nästan drama.

 

Vilket är väldigt synd för det finns mer i livet än drama.

 

Jag har inte sett nån av långfilmerna.

Björn Runges film verkar bra, men kanske inte är den film som man direkt blir underhållen av.

 

Många svenska filmer har haft premiär i år men 3 filmer tävlar om dom mesta kategorierna, vilket är ganska tråkigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp... bästa komedi tycker jag vore ett givet pris också. Dessutom så skulle jag önska att de sneglade lite på oscarsgalan och la till ett antal extra kategorier till. De jag främst skulle vilja ha är till exempel:

 

* Bästa filmmusik

* Bästa specialeffekter (här skulle jag nominera Kopps...)

* Bästa ljud

* Bästa smink

* Bästa kostym

* Bästa sceneri (eller vad det nu skulle kallas)

 

Om inte annat för att dessa grejer skall få lite större fokus i svensk film... svensk filmmusik är ju i bästa fall ett ensamt piano som plinkar till någongång ibland möjligtvis... och i värsta fall helt obefintlig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det vore kul om Andreas Wilson kunde vinna för bästa manliga...! Han är en skön grabb, kansek att han fått lite för mycket uppmärksamhet för annat än sitt skådespeleri dock !!! Finns det verkligen inga andra filmer som kunde fått nomineringen bästa film!? Har visserligen bara sätt Ondskan så man kanske ska va tyst istället!

 

 

...........

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Opus om Smala Sussie.

 

När man tittar på Guldbaggegalan, filmerna som nomineraras, så känns svensk film som ett stelt evigt drama som aldrig tar slut.. Det görs så mycket film i Sverige som inte är drama.( Hade jag ingen aning om, hah). Det som belönas och Prisas i sverige är bara Drama. Varför?..

För att vi skall gå efter den store bergman?..

Vem sa att bara drama skulle prisas och belönas och varför?..

 

Juryn kanske är mer för realism en fiktion.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

En sak som jag tycker är lite konstigt är att "om jag vänder mig om" fick pris för bästa manus och regi (om jag inte minns fel), men inte för bästa film (ondskan)..

 

Enligt mig så borde en film som har det bästa manuset och dessutom är bäst regisserad även bli den bästa filmen....så klart tillkommer ju mycket andra saker...men enligt mig så är det rätt märkligt...

 

Jag har inte sett "Om jag vänder mig om" så jag vet inte om den är värd prisen....dock tycker jag att Ondskan var en ruggugt bra film

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...