Gå till innehåll

Slowmotion


anders10

Recommended Posts

Försöker få klarhet i det här med slowmotion. Tydligen bör man filma med minst 50 fps för att få ett fint flyt i bilden..

Någon sade till mig att det går endast att göra detta med filmkameror. Det funkar inte digitalt. Stämmer detta? Verkar märkligt!!

Hur gör dom på tv då, där filmas det väl bara digitalt nuförtiden.

Har ställt frågan innan men inte lyckats få riktigt klart för mig hur det ligger till

Jag menar, semiproffskamerorna och proffskamerorna måste rimligtvis ha den

funktionen?

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det filmas inte bara digitalt nuförtiden, särskilt inte om man vill ha slowmotion. Visserligen har en del HD kameror slowmotion (har jag för mig), men de kan aldrig komma upp i samma hastighet som en filmkamera.

 

Varför inte? Datahastighet. Kameran och bandet som rullar i den är bara "så snabb", en filmkamera kan man dra upp till riktigt höga hastigheter.

 

Själv har jag filmat en dagslända i 72 bilder per sekund med en Single8 kamera, det blev dugligt men ännu högre framerate hade nog behövts. Det är snabba små rackare...

 

På tal om inget: Så gott som "alla riktiga filmer", typ de du ser på bio, filmas med 35mm filmkameror. Varför? För att de digitala kamerorna inte kommer upp i samma bildkvalitet. Inte än i alla fall, vem vet hur det ser ut om 10, 20 eller 30 år? Troligen ligger filmkamerorna efter då...

Länk till kommentar
Share on other sites

Givet vis har de den funktionen du söker på en del av de lite dyrare kamerorna.

 

Jag tar mig friheten att citera mig själv från en annan tråd där frågan var vilken kamera de använde för att filma slowmo i ett tveprogram..

 

"Kanske en VariCam? http://catalog2.panasonic.com/webapp...odel=AJ-HDC27H

 

Här kan du se lite skjutet med snikvarianten HVX200 som kanske kan bli lite mer än bara drömmar!? http://www.dvxuser.com/articles/framerates/ "

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, ja fastmotion är ju inte så svårt att få till, det är ju bara att speeda upp det hela och ta bort bildrutor... Och visst kan man "få till" slowmotion med redigeringsprogram, men jag pratar om snygg slowmotion. Man kan aldrig simulera en slowmotion och få det lika snyggt som om det var filmat i slowmotion ;)

 

"Apart from the $70,000 VariCam, the HVX200 is the first and only camera on the market that provides for variable-frame-rate shooting."

 

OK, två videokameror alltså (när artikeln skrevs).

 

"The VariCam is actually capable of choosing any single individual frame rate between 4fps and 60fps, in 1fps increments."

 

Och inte ens en $70.000 videokamera kan komma upp i samma hastighet som jag kan med min 8mm filmkamera. Den kan filma i 72 fps. Och jag hade velat ha det ännu snabbare så att det hade blivit tok-slowmotion av sländan. ;)

 

Jag ska lägga ut ett klipp med 72fps på sländan någon dag när jag har lite tid över (när nu det ska bli...).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Hmmm, ja fastmotion är ju inte så svårt att få till, det är ju bara att speeda upp det hela och ta bort bildrutor... Och visst kan man "få till" slowmotion med redigeringsprogram, men jag pratar om snygg slowmotion. Man kan aldrig simulera en slowmotion och få det lika snyggt som om det var filmat i slowmotion ;)

 

"Apart from the $70,000 VariCam, the HVX200 is the first and only camera on the market that provides for variable-frame-rate shooting."

 

OK, två videokameror alltså (när artikeln skrevs).

 

"The VariCam is actually capable of choosing any single individual frame rate between 4fps and 60fps, in 1fps increments."

 

Och inte ens en $70.000 videokamera kan komma upp i samma hastighet som jag kan med min 8mm filmkamera. Den kan filma i 72 fps. Och jag hade velat ha det ännu snabbare så att det hade blivit tok-slowmotion av sländan. ;)

 

Jag ska lägga ut ett klipp med 72fps på sländan någon dag när jag har lite tid över (när nu det ska bli...).[/citat]

 

Kan inte mer än hålla med dig. Jag är sjukligt avis på de som har US varianten av HVX200, PAL kommer bara upp i 50fps. 72fps måste se sjukt mjukt och snyggt ut!

 

Ser fram mot att få ta del av ditt fina klipp ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony har ju löst det på ett "mittimellansätt" med sin HDR HC3 - man kan spela in 3 sekunder med högre framerate (240 fields/s i NTSC-varianten). Det kan ju funka om man "bara" ska ha en vanlig (H)DV-kamera med någon sorts slowmotion-möjlighet...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Nej, det filmas inte bara digitalt nuförtiden, särskilt inte om man vill ha slowmotion. Visserligen har en del HD kameror slowmotion (har jag för mig), men de kan aldrig komma upp i samma hastighet som en filmkamera.

 

Varför inte? Datahastighet. Kameran och bandet som rullar i den är bara "så snabb", en filmkamera kan man dra upp till riktigt höga hastigheter.

 

Själv har jag filmat en dagslända i 72 bilder per sekund med en Single8 kamera, det blev dugligt men ännu högre framerate hade nog behövts. Det är snabba små rackare...

 

På tal om inget: Så gott som "alla riktiga filmer", typ de du ser på bio, filmas med 35mm filmkameror. Varför? För att de digitala kamerorna inte kommer upp i samma bildkvalitet. Inte än i alla fall, vem vet hur det ser ut om 10, 20 eller 30 år? Troligen ligger filmkamerorna efter då...[/citat]

Du får gärna anse att Collateral inte är en riktig film (75% filmat med digitalt), eller senaste Star Wars, eller varför inte Sin City, men det är som sagt din åsikt.

 

Sen har bättre digitala kameror 48i eller 50i, kanske 48 eller 50p också, som finns för vanliga svensson-filmare. Vilket räcker om du vill göra "slow motion" på 50%.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=High1ander][citat=Uppsala BildTeknik]På tal om inget: Så gott som "alla riktiga filmer", typ de du ser på bio, filmas med 35mm filmkameror....[/citat]

 

Du får gärna anse att Collateral inte är en riktig film (75% filmat med digitalt), eller senaste Star Wars, eller varför inte Sin City, men det är som sagt din åsikt.

 

Sen har bättre digitala kameror 48i eller 50i, kanske 48 eller 50p också, som finns för vanliga svensson-filmare. Vilket räcker om du vill göra "slow motion" på 50%.[/citat]

 

Jag skrev "så gott som", vilket betyder nästan alla. Jag vet att det finns filmer som har filmats digitalt men de är i minoritet än så länge. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=High1ander][citat=Uppsala BildTeknik]Nej, det filmas inte bara digitalt nuförtiden, särskilt inte om man vill ha slowmotion. Visserligen har en del HD kameror slowmotion (har jag för mig), men de kan aldrig komma upp i samma hastighet som en filmkamera.

 

Varför inte? Datahastighet. Kameran och bandet som rullar i den är bara "så snabb", en filmkamera kan man dra upp till riktigt höga hastigheter.

 

Själv har jag filmat en dagslända i 72 bilder per sekund med en Single8 kamera, det blev dugligt men ännu högre framerate hade nog behövts. Det är snabba små rackare...

 

På tal om inget: Så gott som "alla riktiga filmer", typ de du ser på bio, filmas med 35mm filmkameror. Varför? För att de digitala kamerorna inte kommer upp i samma bildkvalitet. Inte än i alla fall, vem vet hur det ser ut om 10, 20 eller 30 år? Troligen ligger filmkamerorna efter då...[/citat]

Du får gärna anse att Collateral inte är en riktig film (75% filmat med digitalt), eller senaste Star Wars, eller varför inte Sin City, men det är som sagt din åsikt.

 

Sen har bättre digitala kameror 48i eller 50i, kanske 48 eller 50p också, som finns för vanliga svensson-filmare. Vilket räcker om du vill göra "slow motion" på 50%.[/citat]

 

Har Canon XL1 eller XL1s eller XL2:an den inställningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

mycket video på film-forumet;)

 

men för att späda på... en ytterligare kamera dyker ju upp med slowmo, RED, men dock så är inte kameran färdigbyggd och priset, med 1 custom-byggd zoom-lins är hitintills satt till motsvarande 160 000kr. men enligt specsen kan man klämma upp den i 120 fps vid nedsatt upplösning, nedsatt och nedsatt förresten, 2K-progressivt är ju inte så pjåkigt;) 60 fps vid 4K-proggresiv. men det klarar den bland annat för att den är helt bandlös och skriver till flash eller pumpar ut till en extern disk...

 

änn så länge är det bara å sitta å dregla över specsen och de framtida bilderna tills att dels man har ekonomin för att köpa den och tillbehören och dels har datorkraften att hantera datormängden/flödet...

 

och den är ju som jag sa inte ens färdigutvecklad... det kanske skiter sig fullständigt och kraschar sönder totalt.

 

det finns ju även de som hyr ut digitala slowmotionkameror som är extremt snabba, men då går det undan i ekonomin om man inte planerat den bilden minutiöst...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Har haft en Xl1S och har en XL2. Nej, de har inte någon slowmotion funktion.[/citat]

 

Förmodar att det även gäller kameror som Pd 150 och 170? Får väl satsa på en Arri SR2:a då..! Skall bara vinna på lotto först!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10][citat=hankie]Nej det stämmer, vxserien och pdserien från sony har inte slowmotion..[/citat]

Du vet kan möjligtvis inte namnge en eller ett par digitala kameror som har det?

 

Vänligen

Anders[/citat]

 

Om inte hvx200 kan leverera en bild som duger för dig kommer det troligen bli mycket dyrt att köra det hela digitalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

HVX200 har variabel framerate.. kostar väl en slant också.. mkt fin kamera..

 

annars kan du göra såhär med "vanlig 50i":

 

Filma med 1/100 shutterspeed

Sen importerar du det till en 25p timeline

Ändra speeden till 50%

 

Har inte testat detta, men detta borde ge dig en bra slowmo med lite lägre upplösning..

 

Annars kan du köpa en s8 beaulieu 4008, skjuter 2-70 fps.. mkt trevligt. Ska ut och testa den ordentligt i juni. hihi

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ganska underligt egentligen.

Här tipsar man om ett program som klarar både snygg slow som fastmotion och alla pratar vidare om kameror i de övre prisklasserna.

http://www.magix.de klarar väldigt fin och jämn motion. Med bibehållet ljud kan man gå halva hastigheten slow och dubbla fast medan om man separerar ljud och bild, vilket man väl alltid bör, kan man få 1/4 slowmotion och 4 gånger fast motion.

Snyggt och jämt.

Det är värt att testa och man får många andra finesser på köpet som andra program inte ens kommer i närheten av.

Programmet finns på engelska och tyska och man har ett väldigt bra forum på flera språk.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har noterat ditt tips, Per, även om jag inte skrivit i tråden. Mitt filmande har inte direkt någon budget utan är mycket hobbybetonat med skapligt låg prioritet. Jag har väl inte direkt funderat över detta med slowmotion, men det är klart att det säkert kommer ögonblick när det behövs. Jag tänkte faktiskt fråga hur de gör nu när det är fotboll på teve och de visar repriser i slowmotion, om det nu är så krångligt? Det ser okay ut i mina ögon och duger nog åt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...