Gå till innehåll

Filmlook


Chille

Recommended Posts

I musikvideon "Rosanne" använde vi Magic Bullet för färgsättning av delar av filmen. Vi la även på en del grain överlag för att försöka få en mer filmisk känsla. Generellt kördes ganska långa tele-zoomar på DV-kameran.

 

Att större delen av filmen är svartvit gör att man kommer undan lite bättre, men att de inte är filmat med film känns för mig självklart ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag vet att frågan ställts tidigare men jag har liksom inte fått det svar jag är ute efter...

 

Hur ska jag göra för att få till den där "filmlooken"? Har provat att "sänka" färgerna så att bilden blir lite mörkare, men ändå blir det inte som jag vill. Det har även pratats mycket om 35mm film o.s.v. Kan nån förklara vad det är?

 

Har köpt en kamera ganska nyligen. Det är en 3CCD kamera och den har massor med funktioner. Hur ska jag göra för att få fram den där "filmlooken"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antog nästan det :/ joo har provat mej fram med typ color balance och kontrast och så vidare, men får inte så bra resultat!

 

Resultaten kanske blir bättre med en 3 ccd ?

 

 

http://www.ericohman.se

Kolla in filmen som hna har gjort! Strävar efter att ha sådan film look som han har gjort på SkumDum videon.

 

 

Ja den är grym, såg till och emd nått klipp på en kompis i hans film MEN det är ju ytterst få grejjer i hans showreel som är redigering, 99% av allt är bra effekthantering och skapande, så vill du ha alla läckra grejjer som glider runt mm så sätt dig in i Maya och After Effects, med det inbyggda mask verktyget kommer du långt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Gorse> Borde vara mer eller mindre omöjligt att simulera oskärpa på djupet på ett snyggt och snabbt sätt!

 

Kort skärpedjup får man genom en kombination av stor bländare och stor bildupptagningsyta (film på filmkameror, sensor på digitala kameror).

 

På de flesta digitalkameror är sensorn väldigt liten, på canons XM-2'a är den exempelvis bara en kvarts tum, d.v.s. strax över 6 mm tvärsöver, det är väldigt lite jämfört med 35mm (1 och 3/8 tum), och det blir litet även jämfört med 16mm.

 

För att få samma bildutsnitt med olika sensorstolekar krävs kortare brännvidd ju mindre sensorn är. Låt oss ta 40 mm som är en liten vidvinkel i 35mm-formatet. 40mm på bländare 2,8 ger i stora drag ett skärpedjup som, om man filmade två personer, en som stod en meter framför kameran, och en som stod en halvmeter bakom, så skulle man inte kunna få med båda personer inom samma skärpedjup.

 

På XM-2'an är sensorn som sagt bara strax över 6mm, och för att fortfarande få lika brett bildutsnitt som med 35mm film så krävs en mycket kortare brännvidd; runt 5mm.

 

Desto kortare brännvidd, desto större blir skärpedjupet. På XM-2'an är max vidvinkel bara ett jättelitet utsnitt av en enorm vidvinkel.

 

Jag är inget vidare på att förklara, men här är en bild som visar vad jag menar!

 

http://www.intenog.se/skarpedjup/aperture.jpg

 

40 mm brännvidd med 35mm film är alltså en vidvinkel, medan 40mm brännvidd med 6mm CCD-sensor är ett ganska duktigt tele, (alltså väldigt inzoomad).

 

Ju kortare brännvidden är, desto större blir skärpedjupet.

 

Ju större sensor, desto större brännvidd krävs för att få samma vidvinkel, och desto mindre blir skärpedjupet.

 

Skärpedjupet blir mindre ju närmare kameran man fokuserar.

 

 

Det är anledning ETT till att man inte får filmkvalité.

 

 

 

Anledning TVÅ är att analog film är kemi, medan sensorn är elektronik.

 

Kemikalierna i filmen reagerar olika på olika sorters ljus, exponering och framkallningsprocesser, Elektroniken reagerar bara på ljuset och hur mycket man förstärker den digitala signalen.

 

Analog film ger ett helt annat brus, på helt andra områden, än det digitala.

 

 

Anledning tre är att analog film tas mekaniskt, medan digital film tas elektroniskt.

 

Detta gäller bara billigare analoga kameror, där filmen kan hoppa till lite, och likande. Sådant inträffar aldrig med en digital filmkamera.

 

 

 

Vad beträffar filmens exponering går detta att åtgärda rätt mycket genom efterbehandling, men än sålänge finns ingen billig digitalkamera med stor sensor som kan ge kort skärpedjup.

Därför filmar man med 16mm som man bearbetar digitalt, och sedan laserprintar på 35mm film som man kan visa i biograf. Det lurar till och med experter ;)

 

Men billigt är det inte. För hemanvändare är det bara att bita ihop och fortsätta filma med digitalarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bilden från en lins till 16- eller 35mm film projicerar helt enkelt en för stor bild. Skulle man projicera den på en 6mm sensor så hamnar större delen av bilden utanför sensorn så sensorn fångar bara en liten del.

 

På samma sätt blir det när man sätter EOS-adaptern på en Canon XL1/XL2/XL-H1 och använder objektiv från Canons systemkameror. Man får då en 7,2x (ca) förstoring eftersom det mesta av bilden hamnar utanför.

 

Därför använder många mini35-adaptrar där bilden först får projiceras på en matt glasskiva som är stor nog att fånga hela bilden, sedan filmas skivan av från baksidan med videokameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

thundercat > När jag sa "snabbt och snyggt" menade jag förståss att få oskärpa bara genom att trycka på en knapp på befintlig utrustning, dvs vanliga DV-kameror.

 

Yeah, det hade varit schysst :) Men oskärpan är ju beroende av linsen, och det är svårt att simulera. Såvida kameran inte vet vad som ska vara suddigt eller inte, men den tekniken ligger nog fortfarande i framtiden.

 

 

[...]

Därför använder många mini35-adaptrar där bilden först får projiceras på en matt glasskiva som är stor nog att fånga hela bilden, sedan filmas skivan av från baksidan med videokameran.

 

Vadtusan! Det låter ju perfekt! Jag kikade på deras hemsida och hittade flera alternativ, men inga prisuppgifter eller information om var man kan beställa produkterna. Inte ens en googling hjälpte mig, vet du var man kan köpa dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

P+S Technics mini35-adapter är väldigt dyr. Jag har för mig att de kostar omkring 70 000 kr men det får någon gärna bekräfta. Det finns hemmabyggen som är billigare. De bra hemmabyggena kostar nog en tiondel av det priset.

Jag har föresten en hemmabyggd adapter som jag själv har byggt och som jag inte längre behöver. Skicka ett PM till mig om du är intresserad av den.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...
Jag antog nästan det :/ joo har provat mej fram med typ color balance och kontrast och så vidare, men får inte så bra resultat!

 

Resultaten kanske blir bättre med en 3 ccd ?

 

 

http://www.ericohman.se

Kolla in filmen som hna har gjort! Strävar efter att ha sådan film look som han har gjort på SkumDum videon.

 

 

Det där var bland det snyggaste jag sett.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antog nästan det :/ joo har provat mej fram med typ color balance och kontrast och så vidare, men får inte så bra resultat!

 

Resultaten kanske blir bättre med en 3 ccd ?

 

 

http://www.ericohman.se

Kolla in filmen som hna har gjort! Strävar efter att ha sådan film look som han har gjort på SkumDum videon.

 

 

Han hade ju en kurs på sidan, 400kr är inte mycket om den är bra, någon som testat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...