Gå till innehåll

Filmlook


Chille

Recommended Posts

Hejsan!

 

 

Har en litten fråga på hur man får mer filmlook på sitt material!

 

Jag filmar med en Panasonic NV-CS11

AE 7.0

Adobe premiere 2.0

 

Kan jag göra nåt utav det jag har! eller är kameran för dålig ?

Kanske är nått specielt filter eller nåt jag måste köpa!

 

Tacksam för tips!

 

Mvh Chille Boyye

Länk till kommentar
Share on other sites

en riktig filmlook kommer du aldrig att få,

däremot så kan du få bilden att se filmisk ut ;)

 

lek med kontraster och färginställningar och lek dig fram.

kör du premiere 2.0 så har du tusentals möjligheter.

klart att det finns plugs som kör att man får en liten mer filmkänsla..men börja med att leka själv!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antog nästan det :/ joo har provat mej fram med typ color balance och kontrast och så vidare, men får inte så bra resultat!

 

Resultaten kanske blir bättre med en 3 ccd ?

 

 

http://www.ericohman.se

Kolla in filmen som hna har gjort! Strävar efter att ha sådan film look som han har gjort på SkumDum videon.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=00Bengtsson]ändra till 24fps ntsc[/citat]

 

NTSC? 24 fps? Hur får du det ens att gå ihop, och på vilket sätt skulle det göra filmen något gott? Har du någon som helst aning om vad det är för tips du ger?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

- Filma 25P (DVX100 fixar ex. det)

- Lek med färger/kontraster/vit/svartnivåer

- Lägg på filmkorn och/eller brus

 

Personligen kör jag främst Final Cut Pro och en serie billiga film-effektpluggar Nattress utvecklat som gör ett fint jobb tillsammans med FCP's färgkorrigerare.

 

Magic Bullet kan i vissa avseenden göra riktigt fina looker men är tycker jag ofta lite overkill.

 

EDIT: 24P NTSC låter inte så ljust att köra med i vårt svenska PAL-land. Men kanske man är ute efter strul och problem... Även om du kör med en "vanlig DV-kamera" som filmar 50i så kan du deinterlac:a materialet för att ganska direkt få en mer filmisk-look. Beroende på deinterlacer du använder kan looken och kvalitén variera kraftigt dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd en god kamera och bra ljussättning, ha bra känsla för ljus och färg och finjustera i redigeringsprogrammet.

Närmare än så går inte att komma med DV-kamera-utrustning.

 

Jag har gjort en film på detta sätt och är helt klart nöjd utifrån förutsättningarna.

 

Lycka till!

/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inget filmorakel men för mig har två saker hjälpt mig att komma en bit från den så kallade DV-looken.

 

1 Skippa DV (Kanske inte aktuellt i detta fallet).

2 Använd trevägs CC verktyg.

 

EDIT="Ang det jag skrev innan om att vitbalansera mot en svagt grå yta, jag provade det lite mera nu i helgen. Resultat och värdering... Jobbigt."

 

Lycka till....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Jag är inget filmorakel men för mig har två saker hjälpt mig att komma en bit från den så kallade DV-looken.

 

1 Skippa DV (Kanske inte aktuellt i detta fallet).

2 Använd trevägs CC verktyg.

[/citat]

 

Du kanske kunde förklara "trevägs CC verktyg"?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Chille]Hejsan!

 

 

Har en litten fråga på hur man får mer filmlook på sitt material!

 

Jag filmar med en Panasonic NV-CS11

AE 7.0

Adobe premiere 2.0

 

Kan jag göra nåt utav det jag har! eller är kameran för dålig ?

Kanske är nått specielt filter eller nåt jag måste köpa!

 

Tacksam för tips!

 

Mvh Chille Boyye[/citat]

 

 

 

Annars magic bullet är ett bra plug in program till premiere som du kan använda för o få er mer "film Look"

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi gjorde en film på 16mm, en dag hade vi tid över så vi tänkte vi skulle göra ett test, så vi filmade om en scen denna gång i DV (Sonys 500-kamera). Vi valde glugg så vi fick lite mer "filmiskt" skärpedjup.

 

Efter en jävla massa pillande i Magic Bullet och ett annat filmdamage-plugin så blev det ganska schysst till slut...men man ser ju ändå direkt vad som är film och vad som är DV.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fullständigt ovetenskaplig iaktagelse: Familjen vill ha en digitalkamera och som vanligt vill jag läsa på lite innan jag slår till och upptäcker att i kameravärlden finns det de som fotograferar i rå-format (krävs förståss att kameran stöder det). Sen skriver de egna program som tolkar rådatan från cddn och väljer själv vilka egenskaper bilden skall få. Olika program skulle då vara som att ha olika film i en analog kamera. Då, plop i skallen; Är detta överförbart till DV-kamror? I så fall borde det vara en smal sak att skriva om tolkningsprogrammet för DV-kameran så resultatet ser ut som film? Rent teoretiskt kan man få bilden att se ut som vad som helst. Man borde rent av kunna simulera oskärpa på djupet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...