Gå till innehåll

bländare, exponeringstid och skärpedjup.


AzAdA

Recommended Posts

Det är så här. Jag vill ha så LITET skärpedjup som möjlit genom att ändra på bländaren/exponeringen. Vad jag vet som stillbildsfotograf, e att ju MINDRE bländaröppning (22) desto större skärpedjup. Jaha, då är det bara att fixa större bländaröppning säger ni(4). Ja men de konstiga siffrona på min video kamera är fläppade! F och op. och där det står op mäts det i decibell (db). Jag fattar inte ett dugg. En annan sak i samma område. När bländaren e stor (4), då måste man ju kontra med en snabb exponeringstid (slutartid), eller hur? men min skärm blir bara mörkare och mörkare när jag ändrar exponeringen. Ingen annan skillnad. Borde dom inte synca och när jag höjjer det ena sänks det andra? Jaja, huvudfrågan e:

 

vad menad med F2.0, op 15db etc etc i det som jag kallar "riktigt" bländarspråk (22,16, 4 etc)?

 

Eller har jag fått allt om bakfoten och det e helt tvärt om med videokameror och stillbildskamereor

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden mellan videooptik och stillbildsoptik är minimal så kan du det ena kan du det andra. Så, ja, för att få litet skärpedjup öppnar du bländaröppningen så mycket som möjligt. Att det blir mörkt när du ändrar slutartiden tyder på att kameran får in för lite ljus, alltså för kort slutartid.

 

Relationen bländare/slutare brukar inte vara speciellt bra på amatörkameror, jag upplever också skillnaden för stor.

 

op 15dB har jag aldrig hört talas om, vad är det för kameramodell, och framför allt - optik, du tittar på? f2.0 är "riktigt" bländarspråk, precis som f22, f16, f4 m.fl.

Länk till kommentar
Share on other sites

F-tal (bländartal) fungerar likadant på stillbildskameror och videkameror.

När du ändrar till snabb exponeringstid krävs det mer ljus, mycker mer ljus desto snabbare exponering.

Soliga sommardagar är det inga problem att filma med F2.4 och en exponering på över 2000.

 

De flesta kameror brukar ha en A inställning där man sätter Bländaren (Aperture) och kameran då automatiskt ställer in Exponeringstiden.

 

Då brukar där även finnas en S inställning där man istället ställer in Exponeringen (Shutter) och kameran fixar Bländaren.

 

Har man kameran på M (Manuell) så får man ställa in båda sakerna själv.

 

op har jag aldrig sett men om det räknas i db så låter det som om det kan vara en gain funktion. Gain är ont och bör undvikas ;).

Vad gain gör är att digitalt "ljusa" upp bilden vilket ofta medför försämmrad bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...