Gå till innehåll

Manusförfattande


Adam88

Recommended Posts

Hej!

Jag hade tänkt att man här ska kunna utbyta kunskaper om manusförfattanden och berätta för andra medlemmar om vad man håller på med för manus, hur mycket man skrivit, vad det ska bli för film, etc.

Hoppas ni skriver och berättar om vad ni gör tills dess får ni ha det så bra. //Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mitt senast påbörjade filmmanus är baserat på Jan Guillous bok "Vendetta". Den handlar, i kort, om Carl Hamiltons hämnd på den sicilianska maffian efter att de dödat en av hans bästa vänner. Tillsammans med två andra anställda vid svenska försvarsstaben, Åke Stålhandske och Luigi Bertoni, så åker han ner till Sicilien.

Egentligen så är det för lite att bara skriva manus till den här filmen, eftersom detta påverkar Hamiltons liv för alltid, men det kan nog bli ruskigt bra..

Länk till kommentar
Share on other sites

"Stalu" det låter som en bra idé tycker jag och man kanske får en tankeställare.

Jag menar att endel blir ju väldigt påverkade av TV och allt våld i alla olika filmer.

Personligen så tycker jag det är helt okej med trillers m.m men det finns ju alltid någon som blir påverkade (men kanske inte så många).

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är intressant, men man ska inte hårddra TVs och films extrema påverkan. Påverkan finns där och vad gäller filmvåld så finns det ju naturligtvis folk som påverkas negativt av det, men jag anser nog att reklam och allmän åsikts indoktrinering är ett större hot mot våra sinnen än några kulhål på fula skurkar. Så det blir intressant att göra filmen. man får ju chans att tänka efter vad som påverkar en själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag själv har just avslutat ett manus om en ny utbildad polis som träffar sin kompis i skogen knivhuggen han blir en av de ledande i sökandet efter mördaren det blir en tuff arbets period.

Det som skiljer denna krimialfilm från är att det är inte alls lika mycket våld i den som i andra, och varför har jag ingen förklaring till.

Kanske låter lite trist men jag vill återspegla en riktig polis liv så mycket som möjligt.

För det är ju inte så att en svensk polis bara går ut på gatan och börjar skjuta eller så.

För mer info så kan ni ju skriva en rad om vad ni vill veta.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Intresserad. Jag noterade antalet stav- och grammatiska fel i ditt förra inlägg så jag tänkte att det kunde ha att göra med svårigheter i det svenska språket och då är det självklart ganska svårt att plita ner ett långfilmsmanus. Men jag antar att du helt enkelt inte orkar bry dig när du skriver på internet? (Been there.. :bire)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om förlåtelse.

De stav- och grammatiska fel som blev i det inlägget beror på att jag skrev snabbt (var i skolan) och att jag inte orkade bry mig då.

Jag vet att det inte är en ursäkt men jag försöker med den.

Har du fått ditt svar nu?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga bara, skriver ni manus soma andra skriver böcker, eller har ni några intentioner att filma allt sen? Personligen gillar jag att skriva, t ex noveller, men när det kommer till manus har jag svårt att skriva om det inte är något som jag planerar att så småningom överföra till vita duken

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag låter mig inte begränsas av något, vill jag ha en atombomb så tar jag med mig det i ett manus. (Varför jag nu skulle vilja ha något så otroligt tråkigt) Men jag skriver oftast för att jag vill göra filmen inom 1-3 år. Självklart blir det ju många idéer som man skippar efter ett tag eftersom de inte håller, men målet är alltid att få dem filmade. Vem vet, om tio år kanske man kan plocka fram ett gammalt manus och göra något av det.

 

Hur gamla är alla ni och vilken erfarenhet har ni?

 

MVH /A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ich bin fast 16 Jahre alt och kan inte säga erfarenhet på tyska, så jag glider smidigt över till svenska. Jag har i stort sett ingen erfarenhet, mer än att jag har påbörjat ett antal vitt skilda manus. Och så har jag MVG i svenska och engelska, det är väl alltid bra när man ska skriva :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag är 23 år gammal. Har skrivit, producerat och regisserat ett fåtal indie-filmer. Har också skrivit ett långfilmmanus som Martin Munthe (Hjärta av Sten) var intresserad av, men som det tyvärr inte blev något av. Skriver nu på ett nytt manus (långfilm). Gillar inte ordet "jag".

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vi är inne på sånt här idag? :)

 

Moi, je suis 20 ans et....ja just det. Nåja har alltid skrivit noveller och poesi. Finns bland annat tryckt i en antologi om främlingsfientlighet.

Började inte tänka på manus förren en lärare påpekade att mina noveller och "romaner" var väldigt filmiska.

 

Antar att jag blandar som svar på Stalus fråga. Ibland skriver jag manus direkt av och ibland tar jag en äldre novell som jag skrivit och kastar om allt så det blir ett manus.

 

Har inte skrivit något seriöst långfilmsmanus än, det blir mest kortfilm. Men jag jobbar stenhårt på ett långfilmsmanus jag hoppas kunna genmföra om sisådär fem år. *noga beräknat* ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...