Gå till innehåll

Röde videomic


wadath

Recommended Posts

För att slippa allt irriterande kameraljud så planerar jag att köpa Röde videomic till min kamera Canon Xm2. Den inbygda mikrofonen tar även upp ljudet av zoom-motorn.

 

Läste på en hemsida att den spelar in i stereo och är riktad.

Min fråga är hur mycket riktad? Tar den in ljud enbart framifrån eller också vid sidorna?

 

Lämmna gärna förslag på bättre mikrofoner som skulle kunna passa helst under 1500:-

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wadath]RØDE Videomic spelar altså in i Mono![/citat]

Korrekt.

 

[citat=wadath]När kommer RØDE SVM (Stereo VideoMic) till Sverige då?[/citat]

Jag har inte sett några officiella datum alls på när den släpps. Jag läste något för någon månad sedan men minns inte när, jag har iofs för mig att dom sa nu i vår men snart är ju våren över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Räkna dock med att så länge miken sitter på kameran så kommer den ta upp surr från kameran. Du kan försöka få bort så mycket stomljud som möjligt med olika upphängningar men den sitter fortfarande "fysiskt" nära kameran och du kommer därför akustiskt att få ganska mycket surr ändå skulle jag tro. Det bästa och största "steget" är att ha miken på ett spö bort från kameran så nära skådespelaren som möjligt (beroende på vad man vill ha för typ av ljud givetvis).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade inte tänkt använda mikrofonen till filminspelningar (då kör jag med mono-mic) utan mer till typ "vardagliga saker" som t ex familje högtider, semesterfirande.

 

Måste bara fråga en sak; hur stor är skillnaden mellan Mono och Stereo?, dvs hör man någon skillnad?

Skillnaden är ju stor när man lyssnar på musik på mp3:n, med stereo ökar ju "känslan" så mycket mer jämnfört med Mono.

 

Tycker bara inte att man ska inskaffa en Mono mic då det finns mikrofoner som spelar in i två kanaler.

 

Som sagt, ge gärna förslag på andra modeller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=wadath]RØDE Videomic spelar altså in i Mono![/citat]

Korrekt.

 

[citat=wadath]När kommer RØDE SVM (Stereo VideoMic) till Sverige då?[/citat]

Jag har inte sett några officiella datum alls på när den släpps. Jag läste något för någon månad sedan men minns inte när, jag har iofs för mig att dom sa nu i vår men snart är ju våren över.[/citat]

 

Är det inte den som heter Videomic II?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR][citat=Rogge][citat=wadath]RØDE Videomic spelar altså in i Mono![/citat]

Korrekt.

 

[citat=wadath]När kommer RØDE SVM (Stereo VideoMic) till Sverige då?[/citat]

Jag har inte sett några officiella datum alls på när den släpps. Jag läste något för någon månad sedan men minns inte när, jag har iofs för mig att dom sa nu i vår men snart är ju våren över.[/citat]

 

Är det inte den som heter Videomic II?[/citat]

Jo, jag tror det men är inte säker.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wadath]Måste bara fråga en sak; hur stor är skillnaden mellan Mono och Stereo?, dvs hör man någon skillnad?

Skillnaden är ju stor när man lyssnar på musik på mp3:n, med stereo ökar ju "känslan" så mycket mer jämnfört med Mono. [/citat]

 

När du lyssnar på mp3:n har du ju en högtalare till varje öra, dvs att ena örat bara kan höra ena "högtalaren". Därför får du ett dynamiskt och häftigt stereoljud.

Men när du kollar på tv så sitter tv-högtalarna så pass nära varandra i förhållande till hur långt ifrån tvn du sitter. Så du hör alltså båda högtalarna med båda öronen, och ljudet till höger öra är det närmaste identiskt med det som du hör med det vänstra oavsett hur mycket stereo det är. Sen finns det ju tv-apparater som på olika sätt riktar ljudet för att skapa "surroundljud". Men riktigt häftigt ljud kan man bara åstakomma med flera externa högtalare utplacerade i rummet (om man inte kör med hörlurar vill säga). Men om du vill få sånt ljud med dina hemmagjorda filmer så blir det såååå mycket mer komplicerat. Kräver flera mikrofoner och ljudupptagningsenheter osv.

Men visst, det blir lite skillnad mellan mono och stereo. Men VideoMic utklassar den inbyggda miken hur lätt som helst. :P

Jag kör själv med VideoMic och är ofantligt nöjd med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stereo e ju dubbelt så kul som mono...

 

Och på inspelning så tar man alltid upp ljudet i mono förutom när du spelar in atmosfärer tex. Dialog är totalt meningslöst att ta i stereo och ställer bara till det. Stereoeffekten bygger du upp under ljudläggningen med atmosfärer, klanger och vissa effekter man lägger i stereo. Och vid surround så hamnar ungefär 70% av ljuden i centern så teoretiskt sett är en 5.1 mix mer likt en monomix än en stereomix ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wadath]Min fråga är ju såklart; är det någon har som har någon erfarenhet av denna ovanstående mikrofon som du kan dela med idig av?[/citat]

Jag använde en ECM-MS907 i flera år. ECM-MS907 är exakt likadan som ECM-MS908. Det enda som skiljer är att sladden till ECM-MS907 är längre samt att det är olika mikrofonhållare till dom.

 

Det är en bra mikrofon som dock har en väldigt bra förmåga att ta störande ljud. Håller du tex i mikrofonen så räcker det med att bara röra handen lite så går det ljudet rätt in i mikrofonen. Sitter mikrofonen monterad så tar den lätt upp tex mekaniskt ljud från kameran. Håller du kameran i handen så tar den väldigt lätt upp ljudet av dina fingrar vilket är störande efterssom den tar upp mycket. Jag löste det genom att köpa en hållare från Audio-Technica: AT8410a - Microphone Shock Mount. Dom störande ljuden mikrofonen tar upp hörs ju inte om du tex filmar där det är mycket ljud runtomkring. Det hörs ju tydligast när det är tyst runtomkring, tex i ett tyst rum eller när man är utomhus ute på landet och filmar så det är inget som gör att man inte skall köpa mikrofonen.

 

Jag har varit mycket nöjd med den mikrofonen och när den är fastsatt på kameran i en shock mount och sladden till mikrofonen sitter fast så att den tex inte kan slå emot någonting på kameran samt att man ser till att hålla kameran fast och inte byta händer man håller med medans man filmar så kommer inte några störande ljud att tas upp. Jag gillar att ljudet är klart och fint samt att man kan ställa upptagningsområdet mellan 90 eller 120 grader för olika vida stereobilder. Jag har fortfarande kvar min ECM-MS907 som reserv och kapade faktiskt sladden igår och kommer att ha den med mig som reserv.

 

För bästa resultat tycker jag att någon form av mikrofonupphängning, tex Audio-Technica: AT8410a, är nödvändig för att isolera mikrofonen från ljud den annars lätt plockat upp vid handhavande av kameran.

 

Jag rekomenderar den mikrofonen då jag varit nöjd med den i flera år. Du kommer att falla bakåt av ren glädje när du hör skillnad mellan kamerans inbyggda mikrofon och ECM-MS908. Då inser du att du aldrig någonsin kommer att använda kamerans inbyggda mikrofon igen! :)

 

Här är en recension på ECM-MS907 men gäller ju även ECM-MS908 efterssom det är samma mic: Sony ECM-MS907 Stereo Microphone review and samples

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...