Gå till innehåll

Hur kan man splittra en bil


ibbe_san

Recommended Posts

Jag vill filma en bil som när den exploderar så ska vissa delar av bilen

flyga iväg och när man klipper i bilden så kommer det ju

att vara vit bakom men det har jag tänkt på.

Jag ska lägga rök och eld så att jag kan som de säger

på engelska "fill in the gaps" så att man inte ser det vita.

 

 

Men hur kan man göra detta i After effects??

Kan ni försöka berätta kort??

 

 

Jag vill att bitarna ska flyga iväg det

behöver inte ens se snyggt ut men jag vill att O_o

någon leder mig iaf en vägriktning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kasta en växelspak mot kameran och maska bort dig själv ;)

Nämen, jag har ingen aning om hur bra du är på AE men det låter som ett lite väl stort projekt med tanke på att du inte verkar ha en aning om hur du ska bete dig.

Men för att kunna göra det ordentligt så behöver du antingen en bil som du kan plocka delar av, eller bli duktig på 3d-animation (om du inte redan är det)

 

Men om du vill försöka på ett ganska enkelt sätt i AE så kan du ju tex. maska ut en dörr och animera dörren så den flyger iväg, men för att få det att se snyggt ut behöver du kunna hantera AE bra och tänka igenom scenen ordentligt innan du börjar filma, så du vet exakt hur och vart du ska filma.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

i stället för att röka på för att "fill in the gaps" så kan du ju filma en tom "plate" utan bilen men med samma kameravinkel på samma bakgrund, du kan sedan lägga detta klipp som bakgrund och sudda hur mycket du vill av bilen bara inte ljusförändringarna har blivit för stora mellan bilderna...

Länk till kommentar
Share on other sites

O FY FAN jävligt smart. Hehhe båda svaren, där blev man mycket klokare. Jo du jag tänker nog filma scenen med en bil och sen utan. Sen ska jag maska, men när det gäller bilexplotioner tycker ni att bilen borde "hoppa" upp liksom eller ska den bara vara kvar??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]Kasta en växelspak mot kameran och maska bort dig själv ;)

Nämen, jag har ingen aning om hur bra du är på AE men det låter som ett lite väl stort projekt med tanke på att du inte verkar ha en aning om hur du ska bete dig.

Men för att kunna göra det ordentligt så behöver du antingen en bil som du kan plocka delar av, eller bli duktig på 3d-animation (om du inte redan är det)[/citat]

 

 

Heheh aa men om ja kunde maska bort mig själv så skulle jag inte ens behöva kasta en växelspak. Men du jag är en sån där nybörjare som vill lära sig allt.

 

En ide är ju att man kan göra hela scenen med "bluur" då behöver inte bilden bli så bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

om den flyger eller inte beror väl mest på bombens styrka och placering. Om bomben ligger på taket så hjälper det ju inte hur kraftfull den än ska vara, det kommer se löjligt ut om bilen flyger upp av den. om nu inte bilen är uppockned förståss :D

 

samma sak, ska bomben ligga inunder eller uppklistrad i underredet så kommer bilen nog att flytta sig. Om det nu inte rör sig om någon riktad sprängverkan då all kraft koncentreras och liksom svetsar sig uppåt in i bilen, kanske... Har sett ett par amatörjobb då det exploderat under bilen men bilen liksom tycks vara fastklistrad i marken och stötdämparna inte ens reagerar... det försämrar intrycket för mig totalt...

 

Det är ju bara att fundera lite hur bomber fungerar och verkar i verkliga livet...

 

Något som alltid har förbryllat mig är MI:3 där man även i trailern ser hur han springer mot kameran, en missil slår ner på en bil bakom honom, och Cruise kastas åt sidan in i en bil??? jag har aldrig förstått varifrån den där sidoenergin kommer ifrån... om man bortser från den digitalt borttagna vajern förståss;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha men du jag vill ha mycket effekt. Jag tror inte folk reagerar på att något är fel med själva explosionen. Men jag vill ha rå kraft och styrka så att själva publiken ska bli imponerade. Så jag tror nog att jag satsar på att bilen slungas upp i luften. För bomben kommer vara placerad under bilen.

 

Men jag ska tänka på det. Det skulle vara kul att höra mer ideer om hur ni skulle gå tillväga för att göra detta koncept.

 

 

 

P.s en ide jag tänkte på är att jag har sett i vissa filmer så skakar man kameran så att man ska få ilusionen om att en bomb verkligen har exploderat. Det kan ju också vara nåt att tänka på. Asså att man rör kameran hastigt medans man kastar upp bilen i luften.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägg på skak på bilden efteråt i AE istället för att göra det på plats när bilen ska explodera. Kan bli jobbigt att maska ut delarna som ska flyga iväg, om bilden skakar. Det går att lägga på 3D i AE, så då kanske de bitarna som flyger får liiite mer djup, men 2D är alltid 2D.

 

Tycker också att det ser skitkonstigt ut i MI:3! Fast det ser ändå rätt tufft ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till Crapboot: Jaha trodde inte att man kunde lägga på skaknigar efteråt, du får nog förklara senare hur man gör det. Men du säger att explosionen i MI3 är TUFF!!

 

Det är väl nog det ja vill få fram me själva explosionen att folk ska förundras över hur grym och tuff den är. De ska inte behöva tänka på vilka fel jag har gjort.

 

 

Till 69: Jag ska försöka hitta någon som är vilig att hjälpa mig. För jag är inte så värst van med 3d program. Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

sen är ju också frågan ska det vara en vad jag kallar napalmbomb med mycket eld eller en krutladdning(min favorit)? kom ihåg att det är råstyrkan du vill framhäva...

 

Ett trick som jag lärde mig genom att titta frame by frame på anime-action-sekvenser (Akira, Princess Mononoke, Cowboy Bebop) är blinket... bildrutan innan smällen blir svart med ljusstrålar endast, sedan går man till nästa bild tillbaka i sekvensen... kanske till en överexponerad frame, och vidare till explosionen... det blir som en chockartad upplevelse för ögonen när hela bilden helt plötsligt blinkar och smäller till...

 

satsa även på mer splitter och verkan än eldsflammor... det är såna explosioner som imponerar på mig...:D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ibbe_san]...Jag tror inte folk reagerar på att något är fel med själva explosionen...[/citat] De kommer inte bli imponerade av en massa fel. Tvärtom, för att blir imponerade behövs trovärdighet. Explosionen kan inte bli större än vad filmrutan är stor.

Länk till kommentar
Share on other sites

filma bilen sen tar du ett snapshot maska bort all bakgrund satt in bilden pa samma plats dar du har bilen som skall explodera. lagg till effekten: shatter sa kan du fa bilen till o flyga i bitar men du fa ta o filma samma plats dar du ha bilen med fast utan bil for da lagger du bara dit den "footage" under nar du lagger in shatter sa finns de ingen bil kvar dar.. sen explsionens fire n shit vet ja inte men dar har du en liten fusk fusk iaf :) sa far du ju gora lite installningar dock sa de smalter in... peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...