Gå till innehåll

Angående utländska filmutbildningar


playtime

Recommended Posts

Hejhå. Jag har länge funderat på en jobbig grej angående utländska utbildningar. Personligen tycker jag att svensk film har vissa homogena tendenser och att utländska influenser behövs på alla plan av hantverket. Här i Sverige är det samma gamla lärare som går i årtionden på gamla institutioner som DI, och vägarna dit känns också rätt huggna i sten.

 

Problemet som jag ser det är att konstnärliga utbildningar inte direkt lämpar sig att betala multisummor för. Det finns ingen ”vanlig” människa i Sverige som kan åka till Italien och studera oljemålning i två år och sen komma tillbaka hit och börja betala till CSN genom att sälja tavlor. Dyra utbildningar är väldigt bra inom branscher som exempelvis teknik, ekonomi, läkemedel etc. Där är så att ju dyrare utbildning man har, desto bättre jobb får man. Då kan man lätt åka till staterna i tre år och läsa teknisk fysik och komma tillbaka (i högkonjuktur förhoppningsvis) och kamma hem ett toppjobb och betala av sina studieskulder med sin regelbundna månadslön på sådär minst 25 000 papp i månaden. Eller göra detta genom skolornas utbytessystem.

 

Inom film är det ju dock annorlunda. Tänk er själva att åka iväg till Los Angeles och läsa filmproduktion och komma hem med 300 000 i skulder. Inte fan hittar du som regissör ett jobb med en regelbunden lön den 25e varje månad. Speciellt inte i ett land där den absoluta majoriteten av filmer inte ens går ihop ekonomiskt. Som producent, regissör eller filmarbetare arbetar man nästan uteslutet inom eget företag eller i projektform. Man tar jobb när det finns. Förhoppningsvis får man statligt stöd.

 

Visst, läser man en lång utbildning här i Sverige får man ju oftast också ta lån, men det är ju en stor skillnad. Levnadskostnaderna här är försvinnande låga jämfört med att bo utomlands där man inte kan jobba vid sidan på samma sett etc.

 

Eller, har jag tänkt helt fel!?

Länk till kommentar
Share on other sites

japp så är det att jobba med konst, men jag tycker att du förvärrar situationen något. om du är etablerad filmare i sverige så kan du nog leva rätt gott på dina inkomster. det finns massvis med pengar i branschen och har du bra kontaktnät så finns det alltid jobb. självklart så är det inte lätt men det ska det inte vara heller. det är ju betydligt fler som kan bli läkare/ingejörer/advokater än vad det är framgångsrika regissörer. du tar ju upp regissör med som är nog svårast att hitta jobb med, men tänk alla klippare, ljudtekniker osv som får lön varje månad den 25.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...