Gå till innehåll

Alien/Predator (Diskutera om allt som rör dessa giganter här)


_nemo_

Recommended Posts

Avp 2 hade visst några gyllene tillfällen, man var bara tvungen att släppa allt vad som heter verklighetsförankring. Förstod inte heller varför predatorn kom ensam, eller enbart flådde den första personen. Förstod inte heller hur aliens kunde bli fullvuxna på några timmar. Etc etc.

 

Men förutom det så var den faktiskt lite oväntat med vilka som skulle dö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avp 2 hade visst några gyllene tillfällen

 

Jo, men det var ju sånt som redan visats i trailers till filmen. Eller var det något mer jag missade ? =)

 

Förstod inte heller hur aliens kunde bli fullvuxna på några timmar. Etc etc.

 

Fast iofs har de alltid växt jävligt fort, även i de gamla filmerna, efter att chestbustern kommit ut ifrån Kane i ettan så kan det inte ha gått speciellt lång tid innan han dödar Brett och då är han ju över två meter.

 

Hörde någon förklaring till detta förut och det var att xenomorpherna bara lever i 24 timmar ungefär och att det är därför som han ligger still länge och inte är speciellt rörlig sen i slutet av filmen i det lilla skeppet med Ripley, han är alltså döende då. Vet inte om det är någon officiell förklaring dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror absolut att de kan ha ett fungerande samhälle. Då menar jag kanske inte ett samhälle lika avancerat som t.ex människorna, med demokrati och allt. Men ett avancerat bisamhälle, med drottningen som enhällig diktator.

 

En sak som för mig litegrann talar emot att de har en hemplanet med ett fungerande samhälle och allt, är hur de reproducerar sig. En värdvarelse är en förutsättning, som det verkar. Kan det finnas värdvarelser på en hemplanet (eller begagnar de sig av gamla och sjuka aliens i detta syfte)? Eller innebär varje tillblivelse av en alien, alltså befolkningens fortlevnad, att deras ägg på ett eller annat sätt förs ut i rymden, hamnar hos nån sorts civilisation, befruktar dessa varelser, föds som aliens, reser tillbaka till hemplaneten. Det känns lite långsökt.

 

Deras fortplantning kanske inte förutsätter en värd. Men det kanske krävs när de är i en främmande miljö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men det var ju sånt som redan visats i trailers till filmen. Eller var det något mer jag missade ? =)

 

 

Hörde någon förklaring till detta förut och det var att xenomorpherna bara lever i 24 timmar ungefär och att det är därför som han ligger still länge och inte är speciellt rörlig sen i slutet av filmen i det lilla skeppet med Ripley, han är alltså döende då. Vet inte om det är någon officiell förklaring dock.

 

Nej, då var det nog inget du missade.

Jo, men jag såg Alien 3 häromdan, där går det förvisso rätt fort, men det känns på nåt sätt mer verkligt än i AvP2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som ser aliens som någon slags vithaj i främmande vatten? En predador vars enda uppgift i livet är att säkra sin egen överlevnad i extremt svåra och främmande förhållanden. För att klara sin överlevnad kan man parasitera på andra livsformer och när man finner ett lämpligt ställe sätter man bo för massproducering. När äggläggningen är klar dör bosättningen. Jag stöder min idé lite på att en alien verkar utan vidare kunna gå i dvala i evigheter. Hela livsformen verkar vara en ständig arkivlösning, ungefär som frön i sahara. När man för en gångs skull vattnar så blommar öknen.

 

Någon hemplanet eller civilisation är det inte tal om, utan det är djur som utvecklats under extremt svåra förhållanden och utvecklas genom att imitera drag hos den livsform som lever i den lokala miljön.

 

Jag skulle kunna tänka mig ette scenario där eventuella aliens finner godartade levnadsförhållanden och förökar sig explotionsartat för att helt utrota sin värdart, varpå populationen raskt reduceras till enstaka individer igen. Men det har aldrig hänt eller är väldigt sällsynt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, du verkar vara på samma spår som jag:

 

Har de ett "samhälle" tro? Eller är deras hela civilisation utspridd över galaxen? Såsom sporer i universum, med små kolonisvampar här och var? Finns en hemplanet fortfarande, eller är det miljontals år sedan en alien senast satte sin fot där?

 

Deras livscykel och beteende tyder inte på nån hemplanet... för vad skulle dom göra där?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
En liten krönika där Johan Karlsson på tellusfilm.com droppar lite idéer kring vad framtida alien-/predatorfilmer borde handla om...

 

http://www.tellusfilm.com/kronika.php?id=115003491

 

Samtliga tre förslag skulle totaldöda samtliga tre serier är jag övertygad om...

Förövrigt tyckte jag att AVP2 var riktigt bra faktiskt. Tycker den håller ganska precis samma klass som Alien filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Samtliga tre förslag skulle totaldöda samtliga tre serier är jag övertygad om...

Förövrigt tyckte jag att AVP2 var riktigt bra faktiskt. Tycker den håller ganska precis samma klass som Alien filmerna.

 

Man skulle förmodligen kunna göra något coolt av Predator 3.

 

Förövrigt undrar jag HUR du kan tycka att AvP2 håller samma klass (ganska precis) som Alien-filmerna? Visst, smaken är som baken, men ett sånt påstående vill jag fan höra lite argument för :)

 

Möjligtvis att den kommer i närheten av Alien 4, MÖJLIGTVIS, men just nu känns det inte som det och då ligger fyran (enligt mig) lååångt efter i klass jämfört med de tre första filmerna.

 

Dåliga miljöer, riktigt dåligt skrivna karaktärer med noll utveckling och dessutom riktigt pissiga skådisar som gestaltar dom, lägg sen till en löjlig, framtvingad handling med "plotholes" lika stora som Arnold's forna biceps.

 

Hur kan man ens jämföra det med mästerverk som de tre första Alien-filmerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

 

Låter intressant. Visst vore det skoj med en prequel, bara det inte blir pannkaka av allt... Det är svårt, sånt här, så känsligt. Det gäller att hitta tonen, mystiken... men hur ska man göra det när man känner monstret utan och innan vid det här laget? Outforskade världar finns det förstås, och rent toeretiskt borde alien se ut på alla möjliga olika sätt, baserat på att deras utseende i det stora hela är sprungen ur värddjurets utseende... Pannkaksrisken känns överhängande.

 

Enligt nån på Imdb är det inte tal om remake iaf.

En remake behövs inte!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Låter intressant. Visst vore det skoj med en prequel, bara det inte blir pannkaka av allt... Det är svårt, sånt här, så känsligt. Det gäller att hitta tonen, mystiken... men hur ska man göra det när man känner monstret utan och innan vid det här laget? Outforskade världar finns det förstås, och rent toeretiskt borde alien se ut på alla möjliga olika sätt, baserat på att deras utseende i det stora hela är sprungen ur värddjurets utseende... Pannkaksrisken känns överhängande.

 

Enligt nån på Imdb är det inte tal om remake iaf.

En remake behövs inte!

 

Håller med dig jag.

 

Nu är det dock klart att det blir Ridley Scott som regisserar prequeln! Och om någon ska göra den så är det väl han??

 

http://www.filmstar.se/sv/161868/ovrigt/2009-07-31/ridley-scott-atervander-till-alien

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det dock klart att det blir Ridley Scott som regisserar prequeln! Och om någon ska göra den så är det väl han??

 

Oj det låter onekligen helt rätt!

Helt plötsligt fick jag en annan trygghet vad gäller detta projekts utförande. Måtte då alla förhoppningar infrias och farhågor skjutas i sank! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...