Gå till innehåll

Alien/Predator (Diskutera om allt som rör dessa giganter här)


_nemo_

Recommended Posts

Moriarty på Aintitcool.com recenserat manuset till alien vs predator 2, och helvete vilka nötter som skriver manus i hollywood. Misstänker att det är någon kostyms kusin som fått uppdraget.....

 

Första scen, alienpredatorn dödar alla predators på skeppet på väg bort från jorden, efter 2 min så störtar skeppet tillbaka ner till jorden och landrar i en skog i Texas!!!......

 

Actual line from the script....

"For the first time ever, an ALIEN FOOTPRINT forms on American soil.”

hohoho, eller ska jag gråta????

 

Sen får vi följa en man vid namn Dallas Howard som är en alkoholiserad sheriff, en mobbad unge i skolan och några tuffa texascowboys. Predatoralien springer omkring och dödar folk i Texas och den enda överlevande predatorn jagar honom för han vill hämnas.........

 

Slutstriden utspelas i, håll i er........K-mart!!!!!

 

 

Suck, suck och åter igen suuuuuuuck.........

 

Varför kan dom på Fox inte inse potentialen i denna serie och anställa någon som är duktig på sitt jobb? Först var det tänkt att James Cameron skulle skriva och regissera med Harrison Ford i huvudrollen, men det sket sig för det skulle bli för dyrt för Fox...........Fan låt Scott eller Cameron styra upp den här serien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att AVP är underhållande, och att den faktiskt växer något efter fler tittningar? Många har kastat skit på Paul W.S. Anderson för hans filmidé, men jag tycker faktiskt att den är kul och ganska intressant. Visst, filmen är inte lysande och på samma nivå som Alien- och Predator-filmerna, men inte alls så dålig som många recensenter ville göra gällande när den kom på bio.

 

Vem skall regissera uppföljaren?

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm ... nog för att idén med att släppa lös alien på jorden är lite intressant, men jag tvivlar starkt på att de kan göra något vidare av filmen...

 

AvP känns som en halvt ogenomtänkt idé som producenterna (det är alltid producenternas fel när en film felar eller hur?) slängde ihop för att hålla konceptet vid liv så att de kan fortsätta sälja filmerna och nu också spelen.

 

För mig så är hela konceptet löjeväckande (fasst jag drar mig för att använda det ordet...) Alien-filmerna(1-4) utspelas i framtiden och halva idén är ju att det här är ett djur som vi aldrig har mött förut, och att det räcker med att en smyger omkring som en ninja i mörkret och kan slå ut en hel besättning själv...

 

Predator utspelas i nutiden, en ras kommer hit på nöjessafari och råkar välja fel byte (Schwartsenegger)...

 

Varför eller hur man kan få för sig att trycka ihop dessa två entiteter förstår jag inte... för att citera Cameron...

 

___

"You do that you're going to kill the validity of the franchise in my mind." Because to me, that was FRANKENSTEIN MEETS WEREWOLF. It was Universal just taking their assets and starting to play them off against each other.

___

från http://www.aintitcool.com//display.cgi?id=22405

 

men att han i nästa andetag säger att han gillar filmen hjälper väl inte så mycket i min argumentation... :( men men... han får väl tycka som han vill.

 

Antar att det är lite som godzillafilmerna eller freddy vs jason m.fl. men ... nä... det gjordes så fantasilöst... eller nä fantasi fanns ju... så fel att jag inte fann nöje i att se den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo men idén har ju redan existerat betydligt längre än när den blev till ett filmmanus för första gången. Den tecknade serien har ju uppenbarligen haft sin trogna fan-skara, vilket har varit en viktig faktor till att filmen blev till. Dessutom tycker jag att AVP knöt ihop Alien- och Predator-serierna ganska bra, i alla fall tillräckligt för att det skulle funka. Men visst finns det luckor i allt detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Det finns en film där slutstriden utspelar sig på en S-mart ju, och den filmen är ju rätt hyffsad! eller hur nemo..

 

Buy smart! buy S-mart.[/citat]

 

Haha, iofs, men kan inte förstå hur författaren till manuset har tänkt när han sätter två av filmhistoriens coolaste monster i en slutstrid i ett shoppingcenter i Texas, kunde dom inte suttit den på t.ex Aliens hemplanet, tror mer fans är intresserade av hur det ser ut där, än hur det ser ut när en alien blir slängd in i en snyggt uppställd hög med frukostflingor......

 

Och btw så är det SHOP smart, shop s-mart .... Kunde inte låta bli :D

 

[citat=TomStac]Är det bara jag som tycker att AVP är underhållande, och att den faktiskt växer något efter fler tittningar? [/citat]

 

Visst är ettan underhållande, det var ju en av sakerna jag skrev, men den kunde ha blivit så pass mycket bättre, och istället för att sätta in dödsstöten på serien med en sån här idé kan Fox väl snälla, anställa vettigt folk och inte deras egna kusiner (vilket det måste vara)??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag tycker det låter helt lysande, både som ide och som koncept. 11-åringar är en otroligt köpstark grupp och de gillar sånthär.[/citat]

 

Jag har misstagit mig om dig. =)

 

1. Jag trodde du var ett alien-fan.

2. Jag trodde inte att du gillade när bolag suger ut så mycket pengar som möjligt ur fans.

 

Konceptet ÄR lysande, många skulle nog kunna komma på en riktigt bra story om dessa två monster. Men den som är planerad att bli nummer 2 i serien ÄR inte bra, den är inte det.

Nutid, Texas liksom, nej nej nej.

Aliens hemplanet, Rovdjurets hemplanet, till och med jorden fast i en mer blade runner miljö skulle vara bättre.

 

Och att göra filmen mer barnvänlig så att 11-åringar kan se den, BARA för att tjäna mer pengar är skit tycker iaf jag. Dock så måste man iofs tänka på att en 15 års gräns för 20 år sedan förmodligen skulle vara en 11-års-gräns idag.

 

Hade det inte varit för Fox hade vi haft en Alien 5 gjord av Cameron OCH Scott, som Cameron hade skrivit och lade fram som förslag, istället fick vi en halvdan AvP av Paul ws Anderson.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var nog rätt ironisk. Ja, jag är alien fan. Och jag tror själva alien-iden är utdöd. Det riktig coola med alien var ju just att de märkliga djuren är tusan så farliga och tillsynes oövervinneliga. Nu vet vi ju allt om dessa djur och det har gått inflation i filmvåldet.

 

Samma sak med terminator. I första filmen är Terminatorn tusan så farlig, helt oövervinnelig. Efter en hagelsvärm mitt i kistan bara reste han sig upp och plockade upp bössan igen. Hur stoppar man en sådan best? I senaste filmen frontalkrockar terminatorn med en brandbil, raserar ett helt kvarter med bara kroppen och det enda som händer är att glasögonen hamnar på sne. Jäsp.

 

Jag gillade AVP rätt hyggligt. Jag köpte den filmen rätt förutsättningslöst som piratkopia på en lopp-marknad i mexico för 10 spänn, såg den samma kväll tillsammans med min svåger och blev glatt överaskad. Storyn håll vatten rätt hyggligt och inte många tavlor utan monstren är "läskiga" och Predatorna är minst lika tuffa. Dock tycker jag filmen är lite förutsägbar då vi känner figurerna riktigt väl, både utvändigt och invändigt. Men man kan inte modifiera figurerna ostraffat.

 

Skall man göra en uppföljare tror jag man måste byta strategi. Ingen K-mart alls utan man måste kastas in i det okända på nytt. Hur det skall se ut vete tusan, men det är nog viktigt att spänningen byggs upp och skräcken skall naturligtvis sitta hos betraktaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag var nog rätt ironisk. Ja, jag är alien fan. Och jag tror själva alien-iden är utdöd. Det riktig coola med alien var ju just att de märkliga djuren är tusan så farliga och tillsynes oövervinneliga. Nu vet vi ju allt om dessa djur och det har gått inflation i filmvåldet.

 

Skall man göra en uppföljare tror jag man måste byta strategi. Ingen K-mart alls utan man måste kastas in i det okända på nytt. Hur det skall se ut vete tusan, men det är nog viktigt att spänningen byggs upp och skräcken skall naturligtvis sitta hos betraktaren.[/citat]

 

Precis, AvP är i min mening Batman forever och tvåan riskerar nu att bli Batman och Robin, det enda jag vill är att någon ska komma och göra Batman begins nu, ge serien liv igen om ni förstår vad jag menar med min batman-metafor =).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Hade det inte varit för Fox hade vi haft en Alien 5 gjord av Cameron OCH Scott, som Cameron hade skrivit och lade fram som förslag, istället fick vi en halvdan AvP av Paul ws Anderson.[/citat]

 

Javisst, men utan Fox skulle vi inte ha haft några Aliens och Predators överhuvudtaget...

 

Sedan håller jag med om att Aliens-sagan är lite urvattnad då mystiken efter Alien Resurrection är borta. Predator-myten går att göra mer med då det är en betydligt mer faschinerande komplex kultur att utforska. Håller med om att det hade varit intressant att se Predatorernas hemplanet. Aliens har liksom ingen hemplanet (missförstå mig rätt nu) eftersom de är något av en farsot. Jag älskar Alienmonstren men det går inte att göra så mycket mera med denna myt i sig självt. Att para ihop Aliens med Predators på det sätt som gjordes i AVP (och i serierna) är ganska genialt faktiskt. De får ju en helt ny och intressant betydelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac][citat=_nemo_]Hade det inte varit för Fox hade vi haft en Alien 5 gjord av Cameron OCH Scott, som Cameron hade skrivit och lade fram som förslag, istället fick vi en halvdan AvP av Paul ws Anderson.[/citat]

 

Javisst, men utan Fox skulle vi inte ha haft några Aliens och Predators överhuvudtaget...

[/citat]

 

Det hade vi nog haft iaf. Hade inte Fox gett ut de hade något annat bolag gjort det, det är jag ganska säker på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]hmmm ... nog för att idén med att släppa lös alien på jorden är lite intressant, men jag tvivlar starkt på att de kan göra något vidare av filmen...[/citat]

problemet med att släppa en alien lös på jorden är att det underbygger samtliga alienfilmer, för de har alltid byggt på att det är det värsta som kan hända. om det faktiskt händer och det slutar gott kommer Ripleys kamp att verka ganska onödig, och om det inte slutar gott kommer man inte ha något starkt att bygga framtida alienfilmer på.

 

det är det som är problemet med AVP som filmserie, och om de överhuvud taget läst några av serierna kunde de byggt filmen på dem istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina]

det är det som är problemet med AVP som filmserie, och om de överhuvud taget läst några av serierna kunde de byggt filmen på dem istället.[/citat]

 

Tack!

 

Jag menar kunde de inte följt den av fans älskade serien från Dark horse comics ELLER spelserien på samma tema. Låta den utspelas i en okänd värld långt borta, med miljöer som aldrig tidigare skådats, nej, istället skickas de till Antarktis och nu Texas???

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Jag menar kunde de inte följt den av fans älskade serien från Dark horse comics ELLER spelserien på samma tema. Låta den utspelas i en okänd värld långt borta, med miljöer som aldrig tidigare skådats, nej, istället skickas de till Antarktis och nu Texas???[/citat]

 

Antarktis är väl en alien miljö likaväl som något annat. Temat från serietidningarna och spelet finns ju i filmen; tanken om att aliens används som träningsobjekt för unga predators samt att den utspelar sig i en labyrintaktig miljö med en massa predators och aliens springande. Det enda som saknas är väl den futuristiska miljön från alien-världen. Men AVP är enligt mitt tycke främst en Predator-film och predatorvärlden utspelar sig i vår tid och på vår planet. Tycker att valet av Antarktis är en bra kompromiss; den är på vår planet (och i vår tid) men känns lika främmande och ogästvänlig som planeten i Aliens.

 

Idén om att låta AVP2 utspela sig i Texas kanske inte är så god idé trots allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

 

Antarktis är väl en alien miljö likaväl som något annat. Temat från serietidningarna och spelet finns ju i filmen; tanken om att aliens används som träningsobjekt för unga predators samt att den utspelar sig i en labyrintaktig miljö med en massa predators och aliens springande. Det enda som saknas är väl den futuristiska miljön från alien-världen. Men AVP är enligt mitt tycke främst en Predator-film och predatorvärlden utspelar sig i vår tid och på vår planet. Tycker att valet av Antarktis är en bra kompromiss; den är på vår planet (och i vår tid) men känns lika främmande och ogästvänlig som planeten i Aliens.

 

Idén om att låta AVP2 utspela sig i Texas kanske inte är så god idé trots allt.[/citat]

 

Nåja, det har du ju ganska rätt i iofs. Fastän jag inte riktigt håller med om att Antarktis är en alien miljö likväl något annan, det är det inte, det är Antarktis. Dock är väl Pyramiden något främmande iaf.

 

Kollade lite på extramaterialet till AvP igår och när de förklarar hur de tänkt med idén så låter det ju ganska vettigt, det är bara det att idén förvaltas inte på bästa sätt. Kanske är det Paul Andersons fel helt enkelt att filmen inte riktigt funkar, han har ju faktiskt knullat upp bra ideér förut med. Solider, Resident evil b.la. Och jag vill ännu en gång säga att jag tycker att ettan funkar ibland, men hade kunnat blivit mycket bättre, det är mest tvåan jag är orolig för.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

Kollade lite på extramaterialet till AvP igår och när de förklarar hur de tänkt med idén så låter det ju ganska vettigt, det är bara det att idén förvaltas inte på bästa sätt. Kanske är det Paul Andersons fel helt enkelt att filmen inte riktigt funkar, han har ju faktiskt knullat upp bra ideér förut med. Solider, Resident evil b.la. Och jag vill ännu en gång säga att jag tycker att ettan funkar ibland, men hade kunnat blivit mycket bättre, det är mest tvåan jag är orolig för.[/citat]

 

Det som är AVP:s största svaghet är avsaknad av karaktärsfördjupning. Karaktärerna känns endimensionella och man känner inte för dem när de stryker med. Filmen kunde ha lagt en 20 minuter till för att utveckla karaktärerna lite mer. Dessutom är personregin minst sagt bristfällig.

 

Med risk för att förlora min trovärdighet helt och hållet tycker jag faktiskt att Soldier är en ganska bra rulle. Resident Evil var dock en rejäl besvikelse.

 

Angående AVP2 så vet vi ju inte om det blir en flopp eller inte förren vi har sett den, eller hur? En bra regissör kan ju karva ut ganska mycket bra ur en dålig idé eller manus. Om känslan i filmen vet vi inget förren den är färdigredigerad. Håller dock med om att förutsättningarna inte är det bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Någon som lirat spelen då? Dom är rätt mysiga faktiskt. Fin stämning.[/citat]

 

Jag spelade en demoversion av Aliens vs Predator (den första som även hade med Space Marines) hos en kompis en gång. Den var riktigt kul och jag gillade i synnerhet grafiken som var lite mer serietecknings-aktig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

Det som är AVP:s största svaghet är avsaknad av karaktärsfördjupning. Karaktärerna känns endimensionella och man känner inte för dem när de stryker med. Filmen kunde ha lagt en 20 minuter till för att utveckla karaktärerna lite mer. Dessutom är personregin minst sagt bristfällig.

[/citat]

 

Samma sak gäller ju även Soldier, brist på karaktärsfördjupning.

Men det är fler saker jag är irriterad på när det gäller AvP.

1. Aliens på jorden, vare sig det är under is eller på Texas.

2. Personregin, som du nämner.

3. Att personerna inte verkar vara speciellt nervösa alls (främst hjältinnan och italienaren) Fastän detta inte kan vara en situation de är speciellt vana vid. De bestämmer sig för att gå och bli kompis med en predator istället.

4. Att förvandlingen ägg-facehugger-till fullvuxen alien är på tok för kort. Kanske töntig sak att tycka men det gör jag iaf. Jag irriterar mig riktigt grovt på just den punkten.

 

Sen fler småmissar och skitsaker som t.ex slowmotion scener, när Predatorn och hjältinnan springer i slowmotion mot kameran med explosionen bakom sig vill jag kräkas.

Att hon tar ett alienhuvud och trär på armen som skydd mot syra (dööööööööh) tur att han inte hade blod inuti huvudet iaf........

En hel del musikstycken är gräsliga.

Sen slutet, visst, häftigt med en blandning av dessa två monster, MEN, när fick predatorn en facehugger i ansiktet och på så sätt in skiten i magen????

 

[citat=TomStac]

Angående AVP2 så vet vi ju inte om det blir en flopp eller inte förren vi har sett den, eller hur? En bra regissör kan ju karva ut ganska mycket bra ur en dålig idé eller manus. Om känslan i filmen vet vi inget förren den är färdigredigerad. Håller dock med om att förutsättningarna inte är det bästa.[/citat]

 

En dålig idé och manus är en dålig idé och manus, det kan inte ens världens bästa regissör göra bra på film av, OM inte han får ändra saker så de blir en bra idé och manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det riktigt fulaste i AVP är när bilden fryser al'a Matrix mitt i ett facehuggerhopp. Det är inte alien-stuk. Alienstuk är mycket helvetes väder i främmande miljö, mycket rök, mycket motljus och tusan så farliga monster. Ni vet väl att monstren i Alien2 är balettdansare i spandex-trikåer med målade revben och alienhuvud? Men illusionen är fullständig.

 

Ett annat lite jobbigt parti är bilderna av en pyramid med så många aliens att de liknade robotjävlarna i Matrix de med.

 

(Ursäkta franskan)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Samma sak gäller ju även Soldier, brist på karaktärsfördjupning.[/citat]

 

Håller inte riktigt med, i alla fall i jämförelse med AVP. Jag känner mer för karaktärerna i Soldier.

 

%2$s skrev:
4. Att förvandlingen ägg-facehugger-till fullvuxen alien är på tok för kort. Kanske töntig sak att tycka men det gör jag iaf. Jag irriterar mig riktigt grovt på just den punkten.

 

Det där har filmmakarna förklarat med att Predatorerna har på något artificiellt sätt accelererat denna process, med hormoner har jag för mig. Det är för att anpassa livscykeln till predatorns övergångsrit.

 

%2$s skrev:
Sen slutet, visst, häftigt med en blandning av dessa två monster, MEN, när fick predatorn en facehugger i ansiktet och på så sätt in skiten i magen????

 

Det tycker jag är ganska uppenbart. Det är när man får se en facehugger ungefär halvvägs in i filmen hoppa mot Scar och man inte får se vad som händer.

 

Sedan tycker jag personligen att actionscenerna är mycket snygga, även de i slowmotion. Visst de är influerade av modernt filmande....so what.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Det där har filmmakarna förklarat med att Predatorerna har på något artificiellt sätt accelererat denna process, med hormoner har jag för mig. Det är för att anpassa livscykeln till predatorns övergångsrit.

[/citat]

 

hrmmm... synd bara att det inte framgick i filmen... -.- En film ska ju klara sig utan kommentar-spår och bakom kulisserna som förklarar handlingen... det är roligt när det finns och jag tittar alltid på dom (jag har flera filmer i dvdhyllan där jag sett filmen på tv, köpt dvd'n sett extramaterialet och sedan ställt den i hyllan igen...) men det får ju inte bli så att man inte förstår filmen utan den... Det här är ju uppenbart en film för fansen, tvivlar på att någon utomstående skulle bry sig om den, men när den bryter mot regler som fansen beundrar så blir det ingen som vill se den (eller, ingen och ingen, både Doom och AVP filmerna har ju båda sina skaror beundrare...) ...

 

känns likadant med SW2och3... för mig som inte orkat sätta mig in i SW-galaxies och alla andra Starwars-spelen och böckerna så förlorade dessa filmer all charm och det enda jag fick ut var den förbannade j^a Hayden och studsbollen Yoda... allt annat gick mig förbi...

 

Jag gillar istället mer godzillafilmerna och james-bond-filmerna som båda är helt fristående i sina filmer... konventionerna följs men ingen kontinuitet mellan filmerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...