Gå till innehåll

after effects: skakningar


Recommended Posts

Hallå

 

 

Är det någon som har något tips och trix hur man kan gå point of interest eller kameran själv att skaka randomriserat? De grejerna under animation presets "wiggle - position" är ungefär vad jag letar efter men de går ju inte att få på själva kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
någon som vet hur man linkar ett värdet på x-axeln på ett lager till ett z-axeln på ett annat lager?

Dra bara med Expression pick whip till det värde du vill länka värdet till, tex x-axeln. Med Expression pick whip kan du länka tex till bara x eller bara y eller bara z. (Eller alla tre om du vill...)

 

EDIT:

Jag hade inte AE igång när jag svarade och ser nu när jag testat själv att mitt första svar inte hjälper dig alls! Men, det du vill göra går däremot att lösa genom att använda ett Preset som man hittar när man markerar det lager man vill lägga dit en Expression på och går till Animation > Apply Animation Preset och öppnar mappen Transform. Välj det enda Preset som finns där, Separate XYZ Position.ffx. Sen kan du "enabla" en Expression för Z Position på det lager du lade Separate XYZ Position.ffx på och peka med Expression pick whip på x-värdet på det lager du vill skall styra z-värdet på ditt lager. Gör du det kan du styra z på ett lager med värdet från x på det lager du vill ta värdet ifrån. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, tack för svaret, har dock inte testat, löste det på ett annat sätt, men ditt sätt e säkert lika bra.

 

min lösning:

 

x = position[0]

y = position[1]

z = thisComp.layer("Null 2").position[0];

 

[x,y,z]

Din lösning är mycket bättre/smidigare än min! :)

 

Jag kopierade din lösning och lade till i mitt lilla textdokument jag har på min hårddisk med mina favoritexpressions i. Så, tack så mycket för lösningen! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...