Gå till innehåll

Export till dvd i premiere pro


Fredrik

Recommended Posts

Jag blir tokig på alla dessa format.. Jag ska exportera min film i Premiere Pro för att slutligen bränna den på dvd. Men jag måste tyvärr först lägga den på en vanlig cd-skiva (dvs max 800MB). Filmen är ca 10min lång och egentligen ganska lågupplöst redan från början. Vilket format bör jag exportera till för bästa möjliga resultat?

 

Jag har 2 problem. Dels upplösningen på text i filmen, dels ljudet. Om jag t.ex. väljer Export--> Movie så kan jag ju spara filmen okomprimerad i avi-format, men ändå blir texten "blurrig". Är detta bara i min dator? Kommer det se bra ut på min slutliga dvd? Men hur som helst blir ju denna avi alldeles för stor för att bränna på en skiva. Om jag t.ex. sparar den i windows media-format ser texten bättre ut. Men då till nästa problem: ljudet spricker nåt alldeles oerhört. Detta fenomen gäller för övrigt alla format jag provat att exportera till, oavsett bitrate och upplösning. När jag spelar filmen i Premiere så har ljudet rätt nivå och spricker inte... Hur ska jag göra??

 

I Premiere Pro finns ett exportval som heter "Adobe Media Encoder". Verkar ju riktigt smidigt. Här kan jag välja MPEG1, MPEG1-VCD, MPEG2, MPEG2-DVD, MPEG2-SVCD, Quicktime, Realmedia och Windows media. Men vilket är optimalt för mig???

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Vilket format har du från början? Är det DV eller MJPEG? Håll dig till DV (eller vilket orginalformat du nu har) ända tills du ska skapa DVD. Okomprimerad AVI är inget att ha, ca 25 MB/s är inte kul... ;)

Jag är medveten om att denna tråd är lite gammal, men kan du uppdatera mig lite. Du kanske har löst problemet?

Adobe Encore är inte så tokigt att bränna DVD med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatet från början var DV. Mitt problem var ju att jag blev tvungen att få ner det på en cd-skiva. Jag kom fram till att bästa exportresultat under 800MB var MPEG1. Så fick det bli, 10 minuter film blev ca 400MB. Resultatet ser bra ut, i alla fall med datorn och Windows Media som uppspelare.

 

Däremot brände jag det aldrig på dvd. Jag provade dock att exportera till dvd, MPEG2-DVD tror jag, vilket gav mig 3 filer: 1 mcses-fil (.m2v.mcses), 1 m2v-fil (.m2v) samt en wav. Sen gick jag aldrig vidare med det eftersom det, när jag gjorde det, var 3 timmar kvar av året... :) Men jag antar att det funkar bra att bränna de filerna med något program? T.ex. Nero dvd, funkar det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...