Gå till innehåll

Portabel lätt utrustning för ljudupptagning...


Guldragge

Recommended Posts

Hej!

 

Kan ju börja med att säga att jag inte har nån vidare koll på det här....

Funderade på vad jag behöver för utrustning för att ta upp ljud "dokumentärt".

Med dokumentärt menar jag att det är rörigt och rörligt i största allmänhet och att jag kommer att ha en ljudkille som tar ljud med ljudbom. Vill ha nån inspelningsutrustning man kan hänga på axeln (=lätt).

Jag vill ta ljudet digitalt. (Det kanske är självklart, men vi körde med analog Nagra när jag gick sthlms filmskola).

Jag är totalt kär i min nyinförskaffade md-spelare och (det här kommer alla tycka är korkat) funderar på om man inte kan koppla ljudbommens mic till denna? Jag vet alltså att det går att koppla micken så...men det kanske är osmart att köra den tekniken?

 

Är det dat som gäller annars....eller?

Jag behöver inte nåt med flashiga tidskoder och en massa kommunikation till kameran eller nåt. Jag tycker det funkar bra med läppsynk i redigeringen åtminstone för det som jag planerar göra.

 

Men att den är 100% stabil när det kommer till hastigheten och att den har bra batterilivslängd är ju sånt man skulle gilla, samt att den inte är tung.

 

Vad kan en utrustning tänkas kosta? Jag har en bra mic....men själva inspelningsmediet?

 

Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du använda din Md så skaffar du en liten mixer emellan bara, klarar du dig på en kanal räcker det med en preamp med gain i princip. Behöver din mik phantommatning måste preampen kunna mata detta också. Små enkla halv-ok mobila preamps är det dock lite brist på vad jag vet. Sounddevices har nån grunka men den kostar några tusen, fast då får du en riktigt bra preamp.

Sen kanske marenius har en enkel mobil historia också, har dock dålig koll på priset, men är nog billigare än sounddevices (inte lika bra preamp heller).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...