Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

Speero: jag har ju hört mycket om att the proposition skulle likna Leones västernepos... stämmer det eller?

 

qwertyunion: (insåg just hur ditt användarnamn är lätt å skriva;)) ja the pianist är förbannat bra... satt själv för inte så länge sedan med ett biblioteksexemplar... Gillar verkligen att man får se alla striderna på ett så pass distansierat sätt... och att se kända skådisar lira luftpiano är ju skoj i övrigt:D

 

Själv då? satt idag och hade paus i animerandet och tittade på nästan hela Visions Of The Beast... om det räknas som film eller inte vet jag inte, men men...

 

Väldigt blandad kompott, för mig som inte egentligen är Maiden-freak. En del videos var skitbra medans andra var rena sömnpillren och en del vetefan vem dom låtit sköta fotandet/redigerandet. Men det är ju skoj å se att dom verkar vara smått filmfantaster dom med...

 

Hyrde också Ultraviolet och Land of the Dead...

 

Land of the Dead Var helskön zombiefilm (jag börjar förstå varför genrern är så poppis bland de "mindre begåvade" filmskaparna). Och jag skäms över att jag missade Shaun-cameo'n första titten...:(

 

Ultraviolet... gah... det gör ont att måsta säga det... men filmen "is a mess"... inte nog med att kurt wimmers redan högst stiliserade actionfilmstil klippts sönder å samman totalt av "the man", studiocheferna, men det märks att det saknas minst en halvtimme färdigklippt film. Att det inte står Alan Smithee på fordralet är för mig en gåta... dom tog hans film, klippte bort och klippte om den, dom släppte dvd'n helt utan honom i extramaterialet så när som otaliga prisanden och omnämnanden i intervjuer och faktiskt ett par klipp där han står i bakgrunden. Kommentatorspåret är endast Milla Jovovich. Det är synd att se "uppföljaren" till Equilibrium bli behandlad på det här viset.

 

Ska ju tydligen finnas en James Cameron klippning av Piranha 2 i nått arkiv också, historien med Ultraviolet får mig att undra hur den filmen skulle sett ut...

 

känns ju dumt att klaga på att en film är sönderklippt när man inte sett orginalet, men den måste ju ha varit bättre än det här iallafall...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag såg The Machinist igen häromdan. Tycker fortfarande den känns som en billig kopia på Fight Club, exakt samma premiss men en annan story.

 

hade den haft en egen premiss hade den varit mycket bättre, jag gillar att man gradvis upptäcker hur Trevor Reznik (och varför i all världen har de snott Trent Reznors namn till den här filmen??) blir mer och mer galen och distansierad från världen.

 

Håller med. Tycker även att man har lånat/snot av Lost Highway. Men den är hyfsad ändå, bara att den inte är lika bra som de ovan nämda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Speero: jag har ju hört mycket om att the proposition skulle likna Leones västernepos... stämmer det eller?

 

leones film går inte att efterlikna.. den är klockren.

 

the proposition var så kass, att jag kom på i mitten av filmen, att jag redan hade sett den, men glömt av det mesta. den är väl sevärd, men inget jag ser om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Senast sedda film: The lost angel. Fruktansvärt dålig film - ett mysterium att den hamnat på duken. Vi gjorde bättre filmer i "student-tv". Nästan så jag skulle klassa "den utvalde" högre än detta miserabla antiklimax ...och då förstår ni hur fruktansvärt kass filmen är... Undvik denna film om ni inte vill se den ur rent studiesyfte ur aspekten "gör inte så här"...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag blev det "Infödd Soldat" av Rachid Bouchareb. En mycket bra film om dom infödda nordafrikaner som stred för Frankrike under andra världskriget. Snyggt foto, bra klippning och solida skådespelarinsatser. Dessutom tar den upp ett ämne som man inte, i alla fall inte jag, visste något om. Tydligen var hälften av alla soldater i franska armén under andra världskriget från någon av kolonierna. Rekommenderas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyrde Ameli från Montmarte, Vidoqc och Antikiller.

 

Amelie var precis som jag hört den var. Komisk, vacker och allmänt skön.

 

Vidoqc var lite av en besvikelse, en av de första långfilmerna inspelade på HDvideo, taskigt "videoflyt" i bilden och knepig klippning... såg den mest för effekternas skull (omnämns ofta i vfx-böcker)

 

Antikiller, har inte sett än ;)

 

och vidare:

 

Dune... inget vidare som anhool säger... Lynch's touch märks knappast...

 

Evil Elvis... Vart såg du A scanner darkly??? jag har väntat på den rullen i flera år, såg först notiser i en PKD-sida... och liksom med Ghibli... PKD är ett säkert kort i filmsammanhang. Linklaters vektor-rotoscope-stil passar ju perfekt i en historia om förvrängd världssyn. Men igen... Var såg du den? eller var det en importDVD?

 

EDIT:

 

Såg just Antikiller... fy fan... lägg inte ner mer än hyrpengar på denna rulle... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Evil Elvis... Vart såg du A scanner darkly??? jag har väntat på den rullen i flera år, såg först notiser i en PKD-sida... och liksom med Ghibli... PKD är ett säkert kort i filmsammanhang. Linklaters vektor-rotoscope-stil passar ju perfekt i en historia om förvrängd världssyn. Men igen... Var såg du den? eller var det en importDVD?

 

Stockholm Filmfestival. :) Höjdpunkten på året, även om det blir få filmer i år. Kommer nog bara komma upp i fem st i år. I vanliga fall hinner man med 10-15 i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

tänkte jag skulle elchocka denna gammla tråd för å se om det fortfarande finns liv i den. det är ju skoj att se vilka filmer som medlemmarna här kikar på.

 

Kom just upp från Jamtland med en packe mellandagsinköp.

 

John Woo Collection 01:

A Better Tomorrow del ett till tre, endast ettan och tvåan är med Woo så att trean är med må ju bara vara för att få den komplett. Barebone-dvd's med lite grynig bild, monoljud på både kantonesiska och engelsk dubbning, Texten till åtminstånde första verkar vara s.k. Dubtitles, all text hör till dubben som ändrat och lagt till mycket tal av oklar anledning, så ibland blir det lite kaos om vem som säger vad i den kantonesiska ljudet. Bilden blir märkbart repig i tredje filmen.

 

Filmerna i sig då?

 

1an och 2an är pure Woo, att man i tvåan får följa Chow's ditintills okände tvillingbror får man ta med en klackspark då han i uppföljaren har en mycket lättsammare ton till livet. 3an är som sagt varken regisserad eller skriven av Woo, utan av Tsui Hark (som producerade de två första) och jag kan ju inte säga att den är dålig, men inte är det woo inte... men för att vara en prequel till de två första filmerna så är den väldigt intressant. Man får se hur Chow's karaktär formas. Hade den varit gjord nu i japan så hade den fått siffran 0 (the ring 1,2,0 och liknande).

 

riktigt skoj trilogi i sin helhet, men tydligen ska det finnas mycket bättre utgåvor än dessa bare-bone skivor med grynig och repig bild.

 

 

Hot Shots Part Deux - Har sett den många gånger förut, men den håller än! Inget extramaterial dock :(

 

Picasso's Äventyr: Efter många år har den kommit till DVD i Hasse o Tage Box 2, Fullt restaurerad bild och monoljud. Vad jag tyckte denna gång? Den är lite seg emellanåt, vissa skämt (som upppladdrandet av påhittade konstnärer) blir lite tråkiga, och den känns mycket längre än vad den är, men när den är rolig så är den så förbannat rolig! Doktorsbesöket, Elektriska stolen, Agua!, och liknande är fina höjdpunkter. Rekommenderas! Men (är det?) tages berättarröst känns lite fel emellanåt, lite för mycket i tonfallet.

 

Sedan hyrde jag lite filmer igår, The Triangle och Arséne Lupin.

 

The Triangle (som gick på tv nyss men jag missade den då) var en glad överraskning med mycket skumheter ända in i slutet, liten besvikelse i slutet dock då jag nästan förväntade mig en Satoshi-kon-klimax på allt. men men, den får gott betyg ändå eftersom den höll mig fasst intresserad under 4,5 timmar (extramaterialet säger 6 timmar, men det måste vara med reklampauser på samma vis som att 24 oftast bara är 18 timmar lång i dvd).

 

Arséne Lupin, Jag måste erkänna att enda anledningen till att jag såg den var efternamnet Lupin, som jag kopplar till japanska Lupin III som är barnbarn åt denna figur. Men denna franska film hade sina ljusa stunder den med, men lite för hastigt berättat emellanåt. Men det var så roligt att se hur Arséne springer så den får ganska gott betyg ändå. Extramaterialet dock var sömnpiller på 56 minuter...

 

under videoteksbesöket inhandlade jag också Kiki's delivery service (säkra kortet Ghibli igen;)) och Brazil, och medan jag väntade på att videoteket (som bytt namn till Hemmakväll?) skulle öppna så gick jag och handlade mat på ICA och hittade där Eraser och den svenska Besökarna... får återkomma med dessa som jag köpt, eftersom jag inte sett utgåvorna än. De jag sett innan (alla utom Kiki) har jag skummat igenom för att bedömma tekniska kvaliteen, och där faller Besökarna pladask :( Svensk skräckfilms stolthet borde få SFI-Restaurering i stil med HasseoTages och Sällskapsresorna och Mannen på Takets dvd'er... denna dvd är skam på torra land :( plus dock för 5.0 ljudet (lådan hävdar 5.1, men Powerdvd säger emot) men fy vilken hemsk bild.

 

Långt inlägg, men många filmer blir det under julen :P

 

Vad har ni sett då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har köpt OC säsong 3 och 20 hyr dvd. 10 st för 400 kr. Det var nya filmer och de flesta vart inplastade.

 

Kommer inte ihåg alla men kan skriva dom jag minns.

 

The Descent

Wedding Crashers

Constant Gardener

Pride and Prejudice

Tale of two sisters

European Gigolo

The long yard

Rubrikernas Man

Tolken

City of Ghosts

Former Child Star Dickie Roberts

Flight of The phoenix

Stickmen

State and Main

 

14 av 20 kommer jag ihåg.. inte illa ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är nu stolt ägare av King Kong Deleux Extended 3-disc Edition!

 

Extramaterialet går nästan att mäta med det från sagan om ringen-filmerna extended!

...men det är bara dolbyljud va? inget DTS?

 

dom borde skämmas för att inte ha med ett fett DTS-ES spår på en extended deluxe-utgåva av en film som vann oscar för bästa ljud. speciellt med tanke på ljudet på LotR EE-utgåvorna.

 

Dom kunde åtminstone lagt dit en DD-EX tycker man.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag såg Borat häromdan.

 

efter all hype kändes den ganska meh.

hade sett dom roligaste klippen redan (inte brottningscenen, men den var inte min humor heller).

 

fast det som verkligen störde var att filmen inte verkade kunna bestämma sig om man skulle skratta åt dom fördomsfulla jänkarna som faktiskt tror att killen är på riktigt, eller om man skulle skratta åt karaktären i sig (vilket känns smått smyg-rasistiskt och inte alls särskilt kul).

 

Hade de haft med sig ett litet amerikanskt filmteam som också var med och som inte hade en aning om att han var på låtsas hade allt fungerat, för då hade man skrattat åt dem. Istället kändes det som några lösrykta scener lyteskomik. Inte kul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...