Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

Jag bor i Vietnam och här kostar filmerna 8 kr st vilket är såklart himmelen för mig. Och jag var ute igår och köpte lite. (det blir ju att när man är ute och köper så kommer man hem med en del). Jag köpte :

Memoirs of a geisha

North country

Green street hooligans

Casanova

Motorsågs masakern

silent running

Wallander, den svara punkten

Army of darkness

A history of violence

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag var jag på marknaden i v-ås och där hittade jag en intressant film. Dominion, som är Paul Schrader´s (står bl.a för Taxi driver och Tjuren från Bronx) version av Exorcisten Begynnelsen med våran egen Stellan Skarsgård. Hans version ska ju vara bättre än Renny Harlins soppa, Izabella Scorupco är ju inte alls med i Schrader´s version t.ex, så man får väl se. Planerar att titta på den ikväll. Köpte även Suspiria som enligt mig är Argentos bästa film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag var jag på en loppmarknad och köpte en DVD för 20 kr. Det var den ökända Dracula 3000. Den är rankad som en av de (eller rent av den absolut) sämsta filmerna genom tiderna. Skall bli kul att se den. Köpte den för att omslaget var så djävla snyggt (Gieger-inspirerat) och att Udo Kier är med i den. Tittade på några scener som hastigast. Den verkar leva upp till sitt dåliga rykte. Återkommer med en recension när jag har sett den i kväll med frugan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Jag såg Kiss kiss bang bang och fick idag hem alien apocalypse med Bruce Campbell. Kiss kiss bang bang var riktigt jäkla bra.[/citat]

 

Recension av Alien Apocalypse önskas snarast! Har du sett "The man with a screaming brain" (tror jag den heter)?

 

Sen måste jag inflika att jag såg Kiss Kiss Bang häromdagen och tyckte den var mest fladdrig. Kändes lite som att själva film-i-filmgrejen (metafilm?) mest kom i vägen. Vill jag se det så kollar jag Adaptation, efter den kan man sluta göra film om film. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=_nemo_]Jag såg Kiss kiss bang bang och fick idag hem alien apocalypse med Bruce Campbell. Kiss kiss bang bang var riktigt jäkla bra.[/citat]

 

Recension av Alien Apocalypse önskas snarast! Har du sett "The man with a screaming brain" (tror jag den heter)?

 

Sen måste jag inflika att jag såg Kiss Kiss Bang häromdagen och tyckte den var mest fladdrig. Kändes lite som att själva film-i-filmgrejen (metafilm?) mest kom i vägen. Vill jag se det så kollar jag Adaptation, efter den kan man sluta göra film om film. ;)[/citat]

 

Ska ta och titta på Alien apocalypse snarast, har hört att den ska vara dålig, men fan, är Bruce med i den så måste den ju vara värd att titta på iaf???

The man with the screaming brain har jag planerat att inhandla, såg att de hade den för 145 inkl frakt på ett ställe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spartacus, _nemo_, Tomsac och alla andra:

Men lixom, en jättestor cp-skadad gorilla som hoppar runt och slåss mot dinusarier och blir kär i en människa, jo tjena, visst hade filmen balla effekter men handlingen tycker JAG är ganska värdelös och töntig..

 

Ledsen för att behöva kritisera världens största filmäventyr ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade på Dominion nyss.

Bakgrundshistorian känner ni säkert till. Warner brothers ville göra en film om vad som hände Fader Merrin INNAN den första exorcistfilmen. De anställde (efter ett dödsfall på förstavalet) Paul Schrader. Han gjorde sin film och när den var klar var bolaget inte nöjda. De ville ha mer skrämseleffekter och mer blod. Ungar idag blir inte rädda för filmer alá exorcisten. Paul vägrade och fick sparken. De tog in Renny Harlin istället som i stort sett gjorde om hela filmen. Vi fick Exorcisten begynnelsen, som jag såg på bio och jag gillade den inte alls. Sen släpptes då Pauls version iaf då och det var den jag fick tag på idag på en marknad. Var den bättre än Rennys version? FUCK YEAH!

Den här filmen har mycket mer stämning, historien funkar mycket bättre, skådisarna är bättre, allt är bättre. Vi slipper Izabella Scorupco. Slutet funkar mycket bättre. Det finns fortfarande några fula cgi-scener men inte alls lika många som i Harlins version. Nåväl, orkar inte skriva en hel recension av filmen, men ni som gillar Exorcisten borde se denna. Den kommer absolut inte upp i samma klass som Exorcisten från 1973, men den ribban ligger iofs väldigt högt, klassar den, Alien och Hajen som de bästa skräckfilmerna genom tiderna. Men den är 1000 ggr bättre än exorcisten 2 och även bättre än trean.

Länk till kommentar
Share on other sites

maxv

 

Det är en äventyrsfilm. Hört talas om eskapism? Din kritik är ju verkligen smått handikappad då jag på något sätt ser dig sitta där i soffan och ser på King Kong och svär över hur det inte finns nå dinosaurier och sådana stora gorillor på riktigt.

 

King Kong är sjuuukt underhållande för att inte tala om spännande!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv]Spartacus, _nemo_, Tomsac och alla andra:

Men lixom, en jättestor cp-skadad gorilla som hoppar runt och slåss mot dinusarier och blir kär i en människa, jo tjena, visst hade filmen balla effekter men handlingen tycker JAG är ganska värdelös och töntig..

 

Ledsen för att behöva kritisera världens största filmäventyr ;)[/citat]

 

Om du tycker handlingen är värdelös och töntig är det helt enkelt så att du inte förstår den. Du ser bara en "cp-apa" hoppa omkring och bli kär i en människa, good 4 u.......

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte faktiskt King Kong (originalet från 1933) för ett par dagar sedan, Atlantic-utgåvan. Jag var inte nöjd med bilden så jag köpte en annan brittisk utgåva från Universal dagen efter. Så bra var filmen!

 

Valet hamnade dock på Atlantic-utgåvan till slut. Bilden är inte så där lysande på någon av sagda utgåvor. Atlantic-utgåvans bild var något gröntintad och i den högra bildhalvan fanns spår av en stor grön text ("version"). Detta går dock att ta bort genom att sänka färgintensiteten på bilden. Det finns tyvärr lite störningar i bilden i scenen när manskapet blir attackerad av sjöodjuret. Då och då dyker det också upp interlace-artefakter, i synnerhet kring facklor. o.d. Dock är bilden ändå bättre på Atlantic-utgåvan än på Universals utgåva från england då den sistnämnda har en betydlgt grynigare bild, i synnerhet i sista (och viktigaste scenen) när Kong står uppe på Empire State Building. Så mitt råd är att köpa Atlantics Special Edition. Den har också en färglagd version, men den är bara att ignorera då bilden förlorar kontrast och bilden har en massa gryninget som inte finns i den svartvita versionen. Färgerna är dessutom mycket tråkiga. Universal-utgåvan hade dock en intressant dokumentär. Ni som enbart tittar genom en normalstor TV kanske skulle få mer utdelning av Universals utgåva, men genom en projektor är Atlantic-utgåvans svartvita version av King Kong överlägsen.

 

Ja, filmen är grym! Jag har inte sett Jacksons version men jag vågar gissa att den inte alls är lika banbrytande som 1933-versionen var. Den uppfann i praktiken stop-motiontekniken. Den var brutal som aldrig förr och spelade på sexualitet på ett ovanligt ogenerat sätt; kombinationen av sex och våld var något unikt. Dessutom är storyn gripande. Dess enda svaghet är det tidstypiska överspelet. Detta måste varit en av de tidigaste talfilmerna och det märks att vissa skådespelare fortfarande agerar som de blev upplärda under stumfilmstiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett den sämsta filmen hittills idag! Den är t.o.m. sämre än 'Dogma'. Jag pratar om Dracula 3000. Den är allt som alla har sagt den är, fast mycket värre! Iofs är idén kul att använda referenser till Bram Stokers roman, i namnen på galaxer och planeter, samt karaktärer. Men vilka dåliga skådespelare! Vilken avsaknad av regi! Vilket jobbigt foto! Dekor och kostymer skall man inte prata om. Dessutom är den en ripoff på den betydligt bättre B-filmen 'Project Shadowchaser' (Project Shadowchaser III/Project Shadowchaser 3000); interiören från insidan av en kemifabrik, valet av vapen, en del karaktärer (varav en rullstolsbunden datanörd), etc. etc. Byt ut Greve Dracula mot en Terminator-android som löper amok så har du samma film, fast den saknar dess charm.

 

Det finns ju inget bra alls man kan säga om Dracula 3000! Den enda behållningen jag fick från filmen var när jag bröt sönder den efteråt! Jag vill inte sprida sådan dynga vidare...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=maxv]Spartacus, _nemo_, Tomsac och alla andra:

Men lixom, en jättestor cp-skadad gorilla som hoppar runt och slåss mot dinusarier och blir kär i en människa, jo tjena, visst hade filmen balla effekter men handlingen tycker JAG är ganska värdelös och töntig..

 

Ledsen för att behöva kritisera världens största filmäventyr ;)[/citat]

 

Om du tycker handlingen är värdelös och töntig är det helt enkelt så att du inte förstår den. Du ser bara en "cp-apa" hoppa omkring och bli kär i en människa, good 4 u.......[/citat]

 

Man kan ju i allafall säga att jag inte förstår vad som är så otroligt bra med den ;) Hmm, visst jag kanske har dålig fantasi och inte förstår mej på den typen utav äventyrsfilm... Men jag gillar faktiskt en hel del andra äventyrsfilmer, LOTR av Jackson tillexempel är en favorit, likaså Jurrasic Park filmerna av Spielberg... Men det är nåt med King Kong som jag bara hatar från första början, känns som man hela tiden vet vad som kommer att hända och att man sett allting förut fast man inte har det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv]Men jag gillar faktiskt en hel del andra äventyrsfilmer [snip] likaså Jurrasic Park filmerna av Spielberg... [/citat]

 

Utan King Kong hade det inte blivit någon Jurrasic Park. Det finns ju hur många referenser som helst till King Kong i både Jurrasic Park och Jurrasic Park: The Lost World.

 

%2$s skrev:
Men det är nåt med King Kong som jag bara hatar från första början, känns som man hela tiden vet vad som kommer att hända och att man sett allting förut fast man inte har det.

 

Det kanske beror på att King Kong har influerat äventyrsgenren så totalt att alla har försökt återuppfinna hjulet gång på gång. Det är ungefär när man tittar på Nosferatu och blir förbannad över att han (vampyren alltså) dör på slutet. Att Kong klättrar upp på Empire State Building (högsta skyskrapan i NY) är bara logiskt eftersom han på Skull Island föredrar det högsta berget på ön. King Kong (1933) är ren filmmagi! Referensen som allt annat jämförs med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den senaste filmen jag såg kommer jag inte att skriva om för den är nog inte värd det. Däremot kommer jag att skriva om en film som jag såg för ett tag sedan, nämligen filmen "Crash" som också har fått två oscar tror jag, den ena för filmen och den andra för regi.

 

En mycket bra film, mycket aktuell. Handlar om våra vardagliga fördomar och hur vi därefter behandlar och betraktar människor utifrån deras ras, religion sätt att leva osv.

Definitivt en film värd att se och ha...

vh/ Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Det kanske beror på att King Kong har influerat äventyrsgenren så totalt att alla har försökt återuppfinna hjulet gång på gång.[/citat]

Isåfall tycker jag att många andra lyckats bättre...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...