Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Såg nyss Peter Jacksons King Kong för första gången (!). Vad skall man säga?

 

Djävligt välgjord och välspelad. Kong har aldrig haft lika stor personlighet som i denna film.

 

Detta till trots tycker jag att originalet från 1933 totalt sett är bättre, inte mycket men ändå. King Kong (1933) var betydligt mer kontroversiell när den kom. Kombinationen våld och sex lyser med sin frånvaro i Jacksons version.

 

Det känns också som att Jackson har fläskat på för mycket för att tillfredställa den moderna (unga?) publiken (tre T-Rex istället för en, etc.). Dessutom känns det som att han har dragit ut lite för mycket på vissa scener, i synnerhet i slutet, som känns igen lite från Sagan om Konungens Återkomst. Det blir lite väl sentimentalt mot slutet.

 

Tycker dock att den ömsesidiga relationen mellan hjältinnan och Kong är intressant. Kong har som sagt aldrig visat lika mycket personlighet förr på vita duken, vilket förklarar varför hjältinnan faller för honom.

 

Filmens starkaste ögonblick är när fartyget precis har kommit till Skull Island och möter urinvånarna. Där märker man av Jackson som mest. Överhuvudtaget upplevs King Kong som mer personlig jämfört med Härskarringen. Man känner igen vissa kamerarörelser och i synnerhet Jacksons humor från hans tidiga filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tomstac - Håller med om mycket du säger men jag tänkte bara på en sak. Slutet ärväl itne så utdraget? Möjligtvis scenerna fram till slutet. King kong ramlar, jack springer upp och kramar Ann, Carl säger den klassiska repliken, slut. Det ärväl inte så farligt i gämnförelse med Konungens återkomst?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm]var och köpte green street hooligans i tisdags denna veckan.

har sett den två gånger och tycker den är grymt bra..

 

se den om ni inte gjort det[/citat]

 

som en kul notis bara så översätter de "fuck" till "goltupp" i hyrversionen. huliganerna, kommer inte ihåg vad de kallar sig på engelska, heter "busgänget" enligt översättaren.

 

Tillbaka till ämnet så såg jag Nattbuss 807 precis nyss och var mycket road även om skådespelarinsatserna är väldigt si och så.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Tomstac - Slutet ärväl itne så utdraget? Möjligtvis scenerna fram till slutet. King kong ramlar, jack springer upp och kramar Ann, Carl säger den klassiska repliken, slut. Det ärväl inte så farligt i gämnförelse med Konungens återkomst?:)[/citat]

 

Konungens Återkomst är extremt utdraget. Jag fick lite av denna känsla med KING KONG också, även om det inte var lika jobbigt. Det verkar ha blivit Jacksons signum att hålla kvar kameran onödigt länge och dra ut på scenerna för mycket. Filmen kunde mått bra av en tightare klippning på vissa ställen. Jackson är lite väl övertydlig i att skapa "rätt" känsla hos publiken, i synnerhet de lite mer sorgsna och sentimentala passagen.

 

Med det sagt tycker jag ändå att filmen är bra, även om jag tycker att originalet vinner på sin charm.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus]Dead Man's Chest

- Oj, perfekt kurs i hur man går från klockrent matinérulle till en hyfsad popcornrulle.[/citat]

 

Såg den igår på Bio.

 

Lite synd att de ska köra LoTR stuket på slutet bara. Första filmen började och slutade som en film och det gjorde inte denna. Men den vart ändå bra och effekterna var inte dåliga de heller ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Senaste film jag såg var Superman Returns.

 

Senaste film jag köpte var Monster Legacy Boxen. 17 gamla klassiska skräckfilmer från 30 och 40-talet i en snygg box med 3 byster på Dracula, Frankenstein och Wolfman.

 

Köpte även V for Vendetta, den koreanska limiterade 2 -discen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Senast sedda var Animatrix som var ganska bra, (vissa kortfilmer var riktigt bra medans andra var medel till dåliga)

Senast köpta är Butterfly Effect 2 disc och Starship Troopers.. Tycker det fan är dags att de gör en bättre och nyare utgåva av ST, galet bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Senaste filmen jag såg är 28 Days Later. Väldigt snyggt filmat. Väldigt bra story. Väldigt dåligt manus. Men en snygg huvudrollsinehavare! ;)

 

Senaste filmen jag köpte, är faktiskt Dunderklumpen, tro det eller ej! Det är i och för sig en födelsedagspresent till min mor.......

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=c3400]Senaste filmen jag såg är 28 Days Later. Väldigt snyggt filmat. Väldigt bra story. Väldigt dåligt manus. Men en snygg huvudrollsinehavare! ;)

 

Senaste filmen jag köpte, är faktiskt Dunderklumpen, tro det eller ej! Det är i och för sig en födelsedagspresent till min mor.......[/citat]

 

På vilket sett och varför tycker du att handlingen är jättebra och manuset e jättedåligt ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina]anledningen till att slutet på RotK är långt är att det är avslutet på tre filmer. prova att läsa boken - där är slutet ännu längre.

 

det är en lång historia, vad förväntar ni er?[/citat]

 

Jag har inget emot det långa slutet egentligen, känns som man får tid att andas ut lite:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Såg "en geishas memoarer", den var väl ok. Snygg som fan, men ganska så tråkig.

 

Senaste jag köpte är Kung Fu hustle limited HK edition, med ett handtryck av Stephen Chow i någon slags stålplatta, lägger upp en bild i filmsamlingar när jag fått hem den ;)

 

Köpte även "Närkontakt av tredje graden" eftersom jag inte sett den och Tomstac hade den som nummer 1 i sin Spielberg-lista, måste man ju se :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=maxv][citat=c3400]Senaste filmen jag såg är 28 Days Later. Väldigt snyggt filmat. Väldigt bra story. Väldigt dåligt manus. Men en snygg huvudrollsinehavare! ;)[/citat]

 

På vilket sett och varför tycker du att handlingen är jättebra och manuset e jättedåligt ?[/citat]

 

Det kanske står "vi ser" i manuset? Eller beskrivningar av kameravinklar kanske? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...