Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

[citat=_nemo_]Såg Narnia och jag gillade den inte alls, kanske är historien i sig som inte tilltalar mig, vet ej för jag har inte läst böckerna.

Jag satt och irriterade mig på barnen hela tiden, speciellt killarna.

Aslan var en mes och har gjort att min respekt för lejon har sjunkit.

Ska man jämföra den med t.ex sagan om ringen så blir det som att jämföra skit med guld.

 

***SPOILER***

 

Och varför behövde de hjälp av barnen?? När Aslan döda häxan så tog ju allt slut iaf, barnen gjorde inte ett skit......[/citat]

 

--------SPOILERS---------

 

Kan inget annat än hålla med. Det värsta för mig var nog när Aslan återuppstod och förklarade varför han inte dött. Och ingen förklaring till hur pojkarna kunde hantera svärd fick man heller. En typisk barnsaga som nog funkar bättre för dom yngre.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Java, visst är det Kyokushin :-)

Uttryckte mig lite dåligt. Filmen handlar om hur Koreanen Baedal rester till Japan & hans väg att ta namnet Masutatsu Ohyama & grunda Karatestilen Kyokushin Kai.[/citat]

låter intressant. får kolla upp den filmen. en av mina favoriter är Tai Chi Master, som handlar om hur Tai Chi kom till. den lär vara långt från sanningen, men den är intressant för de har vävt in mycket av filosofin och teorin i filmens tema på ett snyggt sätt.

[citat=Christian van Caine]Hur kände du till stilen förresten? Gammal Karateka själv eller? :-)[/citat]

jag skickar ett meddelande om det istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]--------SPOILERS---------

Kan inget annat än hålla med. Det värsta för mig var nog när Aslan återuppstod och förklarade varför han inte dött. Och ingen förklaring till hur pojkarna kunde hantera svärd fick man heller. En typisk barnsaga som nog funkar bättre för dom yngre.[/citat]

Nåt jag saknade var att

ingenstans i filmen var det någon som stannade upp och tyckte att det var konstigt att de skulle slåss i ett krig i en garderob eller var den världen kom ifrån. och tråden med farsan som slogs i kriget bara rann ut i sanden utan att knytas ihop tillräckligt.

 

sen det här med kristendomen i den berättelsen kändes ganska obefogat, som tur var. det som hände med Aslan etc har att göra med mytologisk struktur mer än en specifik religion. det är något som måste hända för att protagonisten ska kunna bli en hjälte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg delikatessen idag och Amelie från Montmartre igår.

Båda var bra filmer, gillar bildspråket och den sköna stämningen i båda. Men Amelie var överlägset bäst, vilken film, och vilken Audrey Tautou!! Hade länge velat sett den men det blev först nu, och jag rekomenderar alla som inte sett den att göra det nu, en av de bästa filmerna jag sett faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Tror dock inte så många håller med om det =P[/citat]

jag tror jag har en RMD affisch liggandes nånstans som jag fick gratis vid inträde på nåt comic con i usa för sex år sedan och som i så fall legat gömd sedan dess under fyra flyttar och tre städer.

du kan få den om du vill och om jag hittar den.

 

 

ibland undrar man varför man sparar saker...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Såg delikatessen idag och Amelie från Montmartre igår.

Båda var bra filmer, gillar bildspråket och den sköna stämningen i båda. Men Amelie var överlägset bäst, vilken film, och vilken Audrey Tautou!! Hade länge velat sett den men det blev först nu, och jag rekomenderar alla som inte sett den att göra det nu, en av de bästa filmerna jag sett faktiskt.[/citat]

 

 

Delikatessen. Få se om jag minns? Människor i ett hyreshus som äter varandra? typ ;)

tror jag såg den i 7:an eller åttan. Borde se den igen. grymt bra.

 

Amelie är oslagbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

the island:

dvd-premiären.

hade inte läst någonting om filmen innan, inte ens på baksidan av fodralet. så med inte så höga förhoppningar fick jag se en riktigt bra film. snyggt, underhållande och tänkvärt. kanske att scarletts karaktär kudne ha utvecklats och fåt tlite mer tid. filmen kändes lite kort. allt hans inte få med och slutet kändes påtvingat för snabbt. men klart 4/5

 

lords of dogtown:

också dvd-premiären. de som jag såg filmen med tyckte den var rätt lam och tråkigt. men som skateboard nörd var hela filmen intressant rakt igenom. Stacy Peralta som var en av karaktärena i den verklighetsbaserade flmen om ett gäng surfare och skateboard åkare från venice beach har ju skrivit manuset till filmen. så det är riktigt grymt. inledningen med paraleller från det stora blå är magnifikt och fångar upp atmosfären direkt. sen med sköna kameravinklar och skådespelare blir även en dokumentärfilm om skatboard riktigt intressant. handlingen är iofs inte så utvecklande åt olika håll, och slutet kändes rätt korthugget. men överlag är det en till 4/5.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Har sett American Psycho tre gånger den här veckan, den e helt galet bra!

 

 

"You're a fucking ugly bitch, I want to play around in your blood"

 

Humor ;)[/citat]

 

En favorit helt klart.....

 

Har sett en annan film 2 ggr den här veckan (senast igår), såg den första gången för sisådär en månad sen....

 

Amelie från Montmatre, om den inte är bäst nånsin så ligger den där uppe på toppen iaf, sjukt bra, blir bara bättre och bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg nyss "En långvarig förlovning" tänkte åka att hyra den efter att ha sett Amelie, fick syn på den i affären innan när jag skulle köpa en dricka. Dubbeldisc för 49 kronor :)

 

Hursomhelst, riktigt vacker, underhållande, spännande film. Inte i klass med Amelie men ändå en väldigt, väldigt bra film. Underbar 5/5

Länk till kommentar
Share on other sites

Masjävlar:

 

Bra film - intressanta karaktärer som alla har rätt på sitt sätt och i sin "sfär". Tyvärr kommer huvudkaraktärens självinsikt och utveckling för sent (när det redan är kört). Hon är självcentrerad alldeles för länge för att vara sympatisk, vilket gör att det inte blir så intressant att följa hennes öde.

 

Storyn är enkel, vilket passar bra. Det jag kommer minnas är karaktärerna och de sköna tapeterna på väggarna... Betyg: 7/10

 

Innan dess:

 

Team America: World Police - enda som inte var bra var att den gav mig kramp i magen, vilket väl iofs var poängen. Betyg: 9/10

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zarakow]Team America: World Police - enda som inte var bra var att den gav mig kramp i magen, vilket väl iofs var poängen. Betyg: 9/10

 

/H[/citat]

Kan inte mer än hålla med, det är så klockren humor! älskar den filmen!

 

Senaste filmen jag såg:

 

Chopper (dvd)

 

Handlar om Australiens mest ökände gangster Mark Brandon "Chopper" Read. Filmen är baserad på ett par av hans egna böcker. Mark är idag en av Australiens bäst sålda författare, han blev anklagad för 19 mord men aldrig dömd.

En helt underbart bra film; Eric Bana gör en klockren tolkning av rollen, väldigt bra manus, ett härligt "flyt" i filmen, och en riktigt härlig och sarkastisk humor!

Men det som jag gillade bäst med filmen var att den gjordes år 2000 men det ser ut som att det filmades med en kamera från 80-talet (den utspelas på -70 och 80-talet). Lite småblaskiga färger etc, det gav ett större djup i filmen och gjorde den mer trovärdig.

Regissören leker också väldigt mycket med färger, mycket rött, grönt och orangea färger, vilket jag iaf tycker väldigt mycket om.

 

Vunnit pris för bl.a. Bästa film, Bästa manus och om jag inte minns helt fel (möjligt att jag gör) Bästa skådespelare till Eric Bana.

En av dom absolut bästa filmer jag sett! Den kan jag varmt rekommendera!

10/10

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina][citat=Pandan]Har sett American Psycho tre gånger den här veckan, den e helt galet bra!

 

 

"You're a fucking ugly bitch, I want to play around in your blood"

 

Humor ;)[/citat]

läs boken istället.[/citat]

 

Redan läst en gång, läser den andra gången nu, självklart endast i researchsyfte... Den e bra den med, haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jarhead

 

Riktigt schysst rulle som hade allt, förutom det man förväntade sig. Gick dit med förhoppningen att det skulle vara en ny Black Hawk Down, but nooo!

 

Låt detta inte avskräcka er. Filmen var klart sevärd ändå, fast de flesta tycker väl att den är för seg och händelselös.....Upptäckte att jag har en förkärlek för sådana filmer. Lost in Translation, Broken Flowers, American Beauty.......

Nå ett betyg kanske ni vill ha. Den får 4 av 5 mest pågrund av att den borde nog ses ett par gånger för att riktigt få ihop i huvudet (eller så är jag ovanligt trög). kändes lite som Donnie Darko i krigsmiljö, fast utan hjärnspöken och tidresor och allt annat som Donnie handlade om. Skit samma, stämningen är ungefär lika och den kräver lika mycket av åskådaren för att verkligen uppskattas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liftarens Guide till Galaxen.

Jag har bara läst de tre första sidorna i boken så jag kan inte jämföra den mot boken. vilket förmodligen är bra för filmen, som jag tyckte var kul. Tror jag gav den 3/5 på filmtipset.se . Den är en schysst "softfilm".

Länk till kommentar
Share on other sites

En dokumentär baserad på ett skämt som är välkänt i komikerkretsar.

 

Så grymt jävla stötande och vulgärt, jag skrattade så jag fick ont i magen flera ggr. Dokumentären är inte snygg, den är inte välklippt, tja, den är inte speciell alls, men ändå kommer du att skratta, det lovar jag, om du inte är extremt känslig.......

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...