Gå till innehåll

Rök


Zhyron

Recommended Posts

åjo, bara det får ta sig. Ett fullständigt livsfarligt tips kan vara att innan man tänder på, hälla på en skvätt t-sprit och kasta på tändstickan från behörigt avstånd. Men, försök ALDRIG att bättra dålig fart på elden med T-sprit. Då lär man få läsa om det i tidningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

En te grej. När jag igår skulle göra stubin av salpeter,vatten och toapapper så kokade jag 2,5dl vatten och 40g salpeter, asså ungefär 6 eller 7teskedar salpeter. När jag fått en icke mättad lösning (att allt salpeter är upplöst) så kan jag börja göra som små ciggarrer av toapapper och doppa i dem, låta torka lite, pressa ut all vatten och sedan låta torka en natt. Men de va int sådär jätte bra. Har jag gjort nåt fel? Fundera på om det kan ha vart för mycket vatten. Kan det de???

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att NaNO3 (det salpeter ni köper på ICA t ex) är rätt hygroskopiskt, dvs att det drar åt sig fukt från luften. Det kan ju vara därför dina stubiner inte fungerar som dom ska. En annan anledning kan vara att du har för lite salpeter/socker i lösningen. Prova att lösa upp en viss mängd salpeter och socker i så lite vatten som möjligt, det minimerar förlusterna du får när vattnet sedan rinner bort.

 

Jag vet att vid tillverkning av svartkrut (wetmixmetoden) används aceton för att fälla ut KNO3 (en annan sorts salpeter), på så vis minskar man förlusterna ännu mer. Om detta fungerar på NaNO3 vet jag ej, värt att testa.

 

Alltså:

1.Lös upp ca 50/50 av socker/salpeter i så lite varmt vatten som möjligt, låt oss säga 1dl för enkelhetens skull.

2.Nu ska pappersrullarna läggas ned i lösningen.

3.Häll sedan i 50% mer aceton eller T-röd än vattenmängden (1dl x 1,5 = 1,5dl).

4.Nu kan du fiska upp stubinerna och hänga på tork.

5.När de är så torra de kan bli i rumstemperatur är det smart att blåsa på dem med hårtork för att få bort fukten de drar till sig. Lägg dem i en väl försluten burk och de är klara.

 

 

Angående smältnig av rökbomerna så rekomenderar jag inte att man gör det på spisen, det KAN antändas och då får man problem, minst sagt.

Senast jag smälte några rökbomber gjorde jag det i en plåtburk på ett galler över en glödbädd.

Att kunna reglera höjden på gallret är väldigt smidigt.

1. Smält sockret lagom mycket (det ska inte bli svart) på låg höjd.

2. flytta upp gallret ett steg och häll i lite salpeter. häll inte i allt på en gång, lättare att blanda om man strör över lite i taget.

3. När det är klart ser det ut som en smarrig kolaröra. den klickar man bara ut på en planka, sticker ett hål för stubin och klämmer åt runt stubinen.

När det stelnat knackar man bara bort klicken och lägger den i en plastpåse som man knyter åt.

 

Lilla_farbrorn: salpetern du köper på ica duger inte till krut, sådeså :P

 

Kanske onödigt långt inlägg men förhoppningsvis hjälper det någon.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För några dar sen så gjorde jag som så att jag höjde i ungefär 5tsk. blandat s/s i en x-ray burk som jag hade lindat runt en hel del aluminiumfolie runtom. Efter flera försök så vart jag nästan chockad. De vanliga rykte de int särskilt mkt, bara lite grann, men en gång, då sprutade röken utav bara helvete typ 1,5 meter upp i luften i ca. 2 sekunder tills det började brinna. Vad gjorde jag eftersom att det vart så? Nån som vet? För jag minns själv inte. Smälter inte pulvret, utan jag hara pulvret i pulverform :P. Men somsagt, är det nån som vet hur fan jag gjorde så att det vart så mkt rök, så hög rök"låga"eller hur man nu ska kalla det?!

 

Ha det fint =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Joo.. En grej till!

 

Kollade på en film där några killar hade gjort en rökbomb. Först så smälte de skiten och sedan hälde de i smeten i en uppskuren tennisboll. Därefter tröck de ihop tennisbollen med hjälp av två tegelstenar på vardera sida. När killen sen skulle tända på så smällde skiten då han stod precis ovanför den. Hur kunde det bli en exlosion? Kan det bara bli så när man har smält s/s och sedan packar det? Själv häver jag i "pulvret" i typ Red Bull burk med aluminuim folie ( ca. 1,20meter). Då lägger jag bara i en tändsticka i burken å så om man har tur så ryker det utav bara helvete. Men har jag haft tur att det inte har exploderat när jag har lagt i tändstickor i burken med pulvret i? Eller kan det inte bli en explosion när man bara tänder på det i pulverform istället för att man ska smälta det???? Skulle verkligen uppskatta svar. MVH/ Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att jag är proffs på rökbomber men jag skulle tippa på att det blir som en rörbombs effekt.

Salpeter bli ju så himla hett och med sockret utvecklar det massa rök som måste ta vägen ngn stans. Om man stryper röken så som jag uppfattar att de gjorde, blir det ju en bomb.

När jag gjort rök genom ölburkar etc så har jag skurit bort toppen, vet ej om det är helt nödvändigt. Jag upplever också att lågan blir liteväl hög.

 

En sak som jag undrar är hur farlig röken är? Om jag skulle fylla ett rum med den s/s rök är det ok för skådisen att vara där inne.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Gammal tråd, men ändå... :-)

 

Ett bra tips för att enkelt få tänt sin blandning är att stoppa ner ett tomtebloss i blandningen.

 

Man behöver inte smälta ihop någon blandning, det funkar bra i pulverform också.

Testa först blanda 50/50 och tänd på. Är ni inte nöjd så testa ändra lite på blandningen.

 

När jag var liten, runt 10-15 nånting, så blandade vi ofta sånt.

En liten flaska med blandningen gjorde så röken sågs över hela byn, då det är ju inte lite den ryker! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 10 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...