Gå till innehåll

Rök


Zhyron

Recommended Posts

Själv har jag/vi ett flertal gånger använt oss av en rökmaskin (enkel för ca 800 kr) för att antingen direkt i en scen använda röken eller för att filma mot skärm och keyea ut. Röken är ganska tung i en sån så den tar lite tid på sig innan den försvinner/sprider sig. Det blev hur bra som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag brukade innan för att få mycket rök, köpa många pingisbollar, delade upp dem i små delar, sen lindade in 'skraffset' i hushållspapper sen tuttade jag på, fast det ska inte brinna stark, det ska glöda stark. OPS! ju mer pingisbollar, ju mer rök ;)

 

hoppas det hjälpte

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=AlyourPal]jag brukade innan för att få mycket rök, köpa många pingisbollar, delade upp dem i små delar, sen lindade in 'skraffset' i hushållspapper sen tuttade jag på, fast det ska inte brinna stark, det ska glöda stark. OPS! ju mer pingisbollar, ju mer rök ;)

 

hoppas det hjälpte[/citat]

 

Elda upp plast låter inte som någon vidare hällsosam ide <.>

 

Ska man ha mycket rök skulle jag också sattsa på en rökmaskin..

Men är det bara lite lite rök så går det att köpa rök på sprayburk ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag menade var inte att det var två olika paket, förlåt att det var lite otydligt.

Vad jag menade var att jag vet inte hur mycket rök det blir så jag vet inte mängden som behövs.

 

Jag kollade precis mina anteckningar och det var 30g påsar, men vad blir rökutvecklingen

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när ämnet är rök måste jag passa på att fråga en fråga :)

Bara så ni vet annvänder jag mig av AE.

Nu är de så att jag kan göra mynningsflammor , skotthål , hylsor och att de lyser upp. Nu är bara röken som kommer när man skjuter kvar. Så då har jag en fråga. I AE gick jag in i "Particle Playground" där man gör rök. Det är de enda jag vet. Sen vet jag hur man ändrar hur många partiklar å så man ska ha å färgen å så. Men hur får man det att se ut som rök på bästa möjliga sätt? Och hur gör man man vill att röken ska avdunsta lixom jämna ut sig med luften. Ni får gärna skiva t.e.x. så här :

Composition > New Composition. sånt gillar jag ;)

 

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]det är bara att lägga på lite blur (eller ganska mycket) på dina partiklar.

 

om du inte vet riktigt hur du ska bära dig åt så kan jag skriva lite mer utförligt imorgon om inte nån annan gör det före, men nu ska jag sova.

 

god natt! :)[/citat]

 

 

Jo jag fattar hur man lägger på blur. Men hur får man de mer som en skott träff. Allså mer som en poff. Particle Playground är mer skor-stens rök.

De jag menar är en poff och sedan försvinner röken med luften.

Det får du gärna förklara :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]du måste använda keyframes och ändra hur mycket rök som ska komma hela tiden. precis efter skottet så måste de ju komma väldigt mycket rök på en gång sen blir röken tunnare tills de inte är någon rök alls!![/citat]

 

 

Hur använder man keyframe då hehe?:)

Och hur ändrar man hur mkt rök de ska komma.

Lite mer som en förklaring vill man ju ha :P. Eftersom de du sa visste jag ju redan ;)

 

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa att blanda lika delar socker och salpeter (från mataffär t ex.) och lös upp med ganska mycket vatten.

Ta hushållspapper (ca 30-50cm), vik ihop och häll lösningen över.

Vik ut och häng upp på tork, när man sedan tänder eld kommer det att glöda och den bruna röken vräker ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Den salpeter man använder för att göra rök med (salpeter & socker blandning) går att köpa i mataffärer. Hur gammal är du??, i den maraffären jag jobbar åt så brukar vi inte sälja till folk som vi antar kommer att använda den till just rök.

 

//Carl

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 19 och det är inte därför som de "inte sålde den" till mig. De sa att dom INTE har det...

 

En från personalen var t.o.m. och tittade på hyllan om det fanns (i coop forum) men det fanns inte.

 

I ICA så frågade jag i kassan och då ringde hon och kolla men ingen visste ens vad det var...

 

I willys glömde jag fråga...

 

Vilken butik jobbar du i? Jag kanske kan fråga i en sån...

Länk till kommentar
Share on other sites

Till en film jag gjorde använde vi salpeter rökbomber. Jag stack till en lite störe matafär ( tror att ja va på willys) stack till kryddavdelningen och köppte så mycket salpeter och socker jag kunde. Kasörskan kollade ganska snett på mig när jag skulle betala, men det var inga problem, det var ju till "matlagning":p. jag gjorde så att jag tog en 33cl aluminiumburk och kapade av toppen. sedan Blandade jag 50/50 med salpeter och socker, sedan precis innan jag skulle tända hälde jag lite bensin uppepå för att få snabb antändning. Funka finfint. tänk bara på att röken är ganska svidig för ögonen och att den blåser iväg om man är ute på en öppen yta( ganska logist:)). Prova er fram med detta billiga och reletivt säkra sätt att göra Rökbomber på. MVH HJ

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick tag på salpeter idag, fanns på ica...och där ställde man inga frågor minsann...

 

Hursomhelst! Jag kom hem la ungefär 40% socker och 60% salpeter i en aluminium hink. Sedan "tappade" jag en tändsticka på allt! Men jag måste bara säga att jag blev väldigt besviken då jag såg den där tunna röken!!

 

Kan det bero på att jag la 1/3 som max av salpeter-påsen?

 

Hur gör jag om jag vill ha tjockare rök så att den täcker ett lite större område och så man inte kan se igenom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...