Gå till innehåll

Ntsc eller Pal.


Mac

Recommended Posts

Är inne på att beställe en Canon dc40 från USA. Fast jag vet att dom har 110 Volt och 60 hz i uttaget, fast det tänkte jag ordna med en transformatror, det kan väll inte vara några problem.? Iallafall, så fick jag ett mejl från dom där dom skrev att modellen jag funderar på att köpa är en ntsc, och att dom tror att jag behöver Pal. Vad är skillnaden? Och tycker ni erfarna filmnissar att jag ska köpa den? Får kamera, plus stativ, väska, vidvinkellinser, telepoktik, mm för 6500:- ungefär, inkl frakt.Och jag är inte ute efter nån extrem proffskamera så ni behöver inte ge mej råd att köpa nån 25000:- pryl

.Mvh Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

NTSC pch PAL diffar ifråga om upplösning och uppdateringsfrekvens (när vi snackar digitalt; analogt är än mer komplicerat). Alla teveapparater i Sverige är PAL, så att köpa en NTSC-kamera är bara att göra sig själv en otjänst.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en ntsc-camera och det finns nog inget bra att säga om det. Inget passar och inget är kompatibelt. Ingen kan se vad man filmat och tejparna passar inte i pal-kameror. Dock passar nätdelen utan transformator då den ställer om sig själv mellan 110 och 220 så det var bara att ta bort adaptern så passade den i väggen med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rabies]nån som vet om man kan dra in ntsc i premiere eller fcp och sen konvertera till pal?[/citat]

Det kan du göra, men räkna ett ganska dåligt resultat. Canopus Procoder 2.0 gör ett mycket bättre jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har funderat i NTSC-banorna men har kommit över det. Det blir för dåligt och krångligt. PAL ger bättre kvalité.

Även om Du inte funderar på en "dyr" kamera så är faktiskt Panasonic AG-DVC30 ett väldigt bra alternativ. En 3-chips proffskamera som kostat runt 30.000,- och nu säljs för runt 19.000,-. Bildkvalitén är enastående. En ganska tung kamera men det ger stabila bilder.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Ändrade planerna ang ntsc träsket. Och köpte mej en Sony dcr-pc120e istället. Fick den för 5000:- inkl extra batteri och lampa. Så får se hur det går att fillma nu. Som sagt så var jag inte ute efter nån semipro 3ccd hyperkamera. Nån som sälje en vidvinkellins? 37 mm är det på sony`n. Tack för alla svar förresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...