Gå till innehåll

Vilken 35mm adapter funkar bäst?


cikura

Recommended Posts

Hej alla 35mm experts!

 

Nu har jag äntligen tänkt mig att köpa en 35mm adapter till min dvx100 men, jag vill gärna få tips av er, vilken som fungerar bäst eller är bäst att ha!

 

Vad är det för skillnad mellan FD och AF objektiv? nån som vill viska till mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken adapter som är bäst tror jag är en smaksak. Du får först fundera på om du vill ha en statisk eller en dynamisk adapter. En statisk adapter behöver ingen motor och har därför inga rörliga delar, men då syns istället kornen på mattskivan mer. En dynamisk adapter har motor och drivs med batterier. Mattskivan roterar eller vibrerar då så att videokameran inte hinner "se" kornen. Det finns många varianter av båda två.

 

FD är Canon och AF är Nikon. Simple as that. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Norbert!

Jag ska använda adapter till att göra musikvideos och coola show reels och då undrar jag om det är en dynamisk adapter jag ska skaffa? läste på forumet att dynamisk adapter är jobbigare att panorera, stämmer det??

 

Är Brevis35 nånting att ha? kanske Letus 35 funkar lika bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

panoreringsproblemet kommer ju av att de flesta adapters ger en 180 graders roterad bild så det blir så bakvänt när man ska göra kamerarörelser... Det finns flera lösningar hittills de två populäraste är att antingen sätta fast en stark magnet på displayen för att få den att rotera bilden tillbaka (exakt hur detta går till har jag hittills inte förstått) eller att köpa en extern monitor/lcd-skärm och helt enkelt snurra den uppochned...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det senare alternativet skulle jag personligen ha valt, en uppochnervänd lcd-tv. Min kamera var på tok för dyr för att jag skulle vilja experimentera med magneter. :P

 

För övrigt tycker jag att Brevis35 ser helt okey ut. Mattskivan i den vibrerar, likt Letus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det inte alltid blir perfekt så är det i alla fall väldigt tillfredsställande och roligt att bygga en egen för att verkligen haja hur det fungerar och varför.

Att sen få döpa sin egen adapter är ju ganska coolt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Av vad jag sett och läst när jag nu letat runt efter vilken adapter är det den jag fastnat för. Alla talar gott om den, testen ser underbara ut, det släpper in väldigt mycket ljus, seriösa tillverkare, bra material, roterande matskiva m.m.

 

Verkar helt enkelt bäst för de pengarna, trots att den är dyrare än Letus35.

 

Och köper man med nikonfäste på den så finns ju ett storturval med nikonobjektiv eftersom de har en standard på sina objektiv och inte som canon och har 1000 olika fästen.

 

Jämför själv!

 

Om någon vet några mer skillnader, nakdelar/fördelar, skriv!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tänkt köpa Letus35 i dagarna. Har set testbilder med den och min kamera, men är ingen expert på engelska ;-) så jag tänkte höra om någon här hade några erfarenheter.

 

Det med fästena var bra påpekat, men jag tror inte det blir några större problem att hitta några som passar, om jag däremot hade haft ett redan hade det ev. varit värre ;-)

 

tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Verkar intressant med 35mm adaptrar men jag undrar en del grejer: blir bilden rättvänd med en brevis35 och måste man köpa ett stillbilds-objektiv till adaptern och i så fall, vilka objektiv passar?

 

tacksam för svar,

ha det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte en Brevis 35 för en vecka sedan nu. Bilden blir upp och ner, men jag kör med en enkel magnet på displeyen så den vänds rätt. Det är inte farligt för skärmen då takniken redan används i många saker med skärm för att vända displeyen om du ska rotera den eller liknande.

 

ja du måste ha ett stillbildsobjektiv till adaptern. Det är ju det som är grejen, det är en adapter så du kan fästa sånna objektiv på din filmkamera. Jag har ett EOS-fäste och de har en hel uppsjö med objektiv!

 

Hoppas det hjälpte!

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte en Brevis 35 för en vecka sedan nu. Bilden blir upp och ner, men jag kör med en enkel magnet på displeyen så den vänds rätt. Det är inte farligt för skärmen då takniken redan används i många saker med skärm för att vända displeyen om du ska rotera den eller liknande.

 

ja du måste ha ett stillbildsobjektiv till adaptern. Det är ju det som är grejen, det är en adapter så du kan fästa sånna objektiv på din filmkamera. Jag har ett EOS-fäste och de har en hel uppsjö med objektiv!

 

Hoppas det hjälpte!

Jag fattar inte riktigt, en kylskåpsmagnet eller vadå? Bara o fästa den rätt på skärmen? Skymmer inte det bilden? Annars hjälpte svaret :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Såhär ser våran rigg ut och den kostade 12 000:- utan kamera o lins.

http://iloblog.crazypictures.se/hardrock?ShowFile&image=1182635476.jpeg

 

Magneten fäster man såhär.

http://www.lall.net/~chreutsi/IMAGE_090.jpg

(magneten är den ljus plutten bredvid skärmen)

 

Det enda negativa är att den blir jävligt tung och att jag får små mickrskakningar. Jag tror det är eftersom jag endast har ett zoomobjektiv och linsen sitter på en lös grej i dem. Måste skaffa ett statiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såhär ser våran rigg ut och den kostade 12 000:- utan kamera o lins.

http://iloblog.crazypictures.se/hardrock?ShowFile&image=1182635476.jpeg

 

Magneten fäster man såhär.

http://www.lall.net/~chreutsi/IMAGE_090.jpg

(magneten är den ljus plutten bredvid skärmen)

 

Det enda negativa är att den blir jävligt tung och att jag får små mickrskakningar. Jag tror det är eftersom jag endast har ett zoomobjektiv och linsen sitter på en lös grej i dem. Måste skaffa ett statiskt.

Ser väldigt ballt ut. Så du använder ett zoomobjektiv men vill byta till ett fast? Om jag ska köpa en adapter blir det nog en letus flip så slipper man det där problemet. Är du nöjd med bilden? Kan du lägga upp några klipp kanske? Hur lång tid tog det att få adaptern, beställde du den från USA? Följde "rälsen" med i paketet eller köpte ni den till?

 

Vad använder du för kamera? Ser ut som en FX1, är det? Hur mkt kostade ditt objektiv? Använder ni step down ring?

 

Vad är huvudanledningen till att man använder 35mm adapter? Är det för att skärpedjupet ska bli kortare?

 

Nu blev det en massa frågor, förstår om du inte orkar svara på alla!

 

Tack, ha deT!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Jag är vääääldigt nöjd med bilden. Lite klurigt att få in fukusen på kameran helt rätt då lcd-skärmen är lite liten, men träning ger färdighet!

 

2.Jag kommer strax lägga upp bilder från det, vi börjar filma med den på riktigt på onsdag! De kommer komma upp på hardrock.crazypictures.se

 

3.Det tog tre dagar att få den. (otroligt men sant!)

 

4.Rälsen köpte vi löst. Rälsen + fästet till adaptern

 

5.Använder en Sony Z1. Storebrorn till Fx1

 

6.Objektivet kosta ca 5 000 o är riktigt bra

 

7.Ingen stepring här inte! De säljer i både 72mm och 58mm. Jag har ju en kameran med 72mm så jag köpte det!

 

8.Största anledningen är skärpedjupet. Men bara själva ljuset blir så grymt snyggt!

 

9.Jo, jag orkade svara på alla! ;) Hoppas det hjälpte!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Jag är vääääldigt nöjd med bilden. Lite klurigt att få in fukusen på kameran helt rätt då lcd-skärmen är lite liten, men träning ger färdighet!

 

2.Jag kommer strax lägga upp bilder från det, vi börjar filma med den på riktigt på onsdag! De kommer komma upp på hardrock.crazypictures.se

 

3.Det tog tre dagar att få den. (otroligt men sant!)

 

4.Rälsen köpte vi löst. Rälsen + fästet till adaptern

 

5.Använder en Sony Z1. Storebrorn till Fx1

 

6.Objektivet kosta ca 5 000 o är riktigt bra

 

7.Ingen stepring här inte! De säljer i både 72mm och 58mm. Jag har ju en kameran med 72mm så jag köpte det!

 

8.Största anledningen är skärpedjupet. Men bara själva ljuset blir så grymt snyggt!

 

9.Jo, jag orkade svara på alla! ;) Hoppas det hjälpte!

Ja det hjälpte som fasen! Tre dagar är ju riktigt fort ju! Men ja undra om du använde stepring eftersom objektiv med 72mm är ju riktigt dyra av vad jag sett iaf... du hade canon eller? vadå 50 mm då?

 

tack för svaren!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar du ett EOS-fäste är alla EOS objektiv rätt. Det passar det färstet. Det är ringen på kameran som är 72mm.

Så med andra ord är objektivet du har 58mm? Är det föresten ett zoomobjektiv? Om det inte är det, hur zoomar du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...