Gå till innehåll

Jag har nu tre 8mm kameror, i alla formaten. Livet är allt bra lustigt...


DanyaelX

Recommended Posts

Hej!

 

jag har hängt här på voodoo i ett tag nu, tror det är ca 7 månader, och under den tiden har jag letat efter en bra kamera att leka med, som inte var allt för dyr. Jag har sett på de fin fina beaulieu, nikon, nizo och suktat efter en fin liten leksak utan för min prisklass.

 

Men nu i dagarna hörde min mormor att jag var totalsåld på foto, så jag fick morfars gammla kameror. En fin Zeiss Ikon Nettar 518/2 som inte varit använd sedan 61, så den var i mycket fint skick (det är en stillbildare innan ni frågar). Sedan fick jag även en Eumig C3 8mm kamera (normal/dubbel8) som var i utmärkt skick inte den heller använd sedan 61. Tung och fin, stabil som en pansarvagn jag hade nog kunnat spika in spik med den.

 

Igår, bara tre fyra dagar sedan jag fick C3:an vandrade jag in på Erikshjälpen i Lund. Lo and behold, två fina kameror för inga pengar alls 30kr stycket. En Nikon 310XL den ljustarkaste som gjorts vill jag minnas i mycket fint skick och en Fujica P300. Båda kamerorna spinner som kattungar med baterier i, och jag har nu helt plötsligt tre goa filmkameror.

 

Jag som nästan hade gett upp på att hitta en kamera. Ja jag vet man kna köpa på tradera, men jag vill hålla och känna på gammla kameror innan jag köper dem så att jag vet om jag vågar sattsa på dem.

 

Nu återstår bara frågan, vilken ska jag börja testa först, det finns ju film att få tag på till alla tre systemen, Normal 8, Super 8 och Singel 8 =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det kul med 8mm....:)

 

Det finns ett fjärde system också, Dubbel Super8. En sådan kamera skulle jag vilja ha...., en Quarts 2X8S-3 (http://www.geocities.com/russiancamera/2x8s/quarz_2x8s-3.htm) Det som är kul med dubbelkameror (dvs. de som använder en variant av 16mm-film) är att man oftast kan göra mera trix med dem, samt att bildkvaliteten sägs vara bättre pga en egen tryckplatta.

 

Som svar på din fråga hade jag själv valt att testa kamerorna i den ordning som jag oroade mig för att de skulle vara felaktiga. Kvaliteten på gamla kameror är väl antagligen bättre än de nyare, men ålder tar också ut sin rätt. Jag hade satsat på att köpa Dubbel8-film först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det löjliga är att det verkar vara billigare att köpa dubbel8 film än super8

 

De priser jag har sett på super8 i sverige ligger på runt 190-250kr

Dubbel8 kan man köpa från tyskland för 10€

 

Fult värrre =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Köpte mig en dubbel 8 kamera i helgen. En Crown 8 zoom EZS. Har bara kört Super 8 innan. jag kollade lite på film, framkallning m.m. FOMA Fomapan R100 är ju billig men den finns ju bara i svart & vit. KODAK / Eastman Ektachrome VNF 7240 DOPPEL-8 tänkte jag köpa. Men sen får man ju räkna med framkallning också så jag vet inte om det blir billigare än dom gamla Super 8-K40 i alla fall. Någon som vet hur det fungerar med laddning m.m.? laddas filmen i total mörker eller i ljus? Sen undrar man ju lite hur stor kvallitets skillnad det är mellan super och dubbel? Bilder på kameran för hittar ni här: http://www.spotsoffocus.blogspot.com

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Köpte mig en dubbel 8 kamera i helgen. En Crown 8 zoom EZS. [/citat]

Vilken läcker kamera!

 

%2$s skrev:
Någon som vet hur det fungerar med laddning m.m.? laddas filmen i total mörker eller i ljus?

Jag vet inte helt säkert, men det borde väl finnas dagsljusspolar till detta format, precis som det finns till en 16mm kamera i 100'.

 

%2$s skrev:
Sen undrar man ju lite hur stor kvallitets skillnad det är mellan super och dubbel?

Jag har ju inte sett någon direkt jämförelse, men i teorin är ju bildrutan något mindre på D8 så det innebär något sämre upplösing. Frågan är om just detta märks. Vad som troligtvis märks desto mera är att kameran ju har en egen tryckplatta, vilket borde ge en stabilare och skarpare bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

svart/vitt har den fördelen att du kan framkalla den själv =)

 

jag har läst någonstans att det går att ladda normal8 i dagsljus, men att man förlorar de första två-tre varven film från spolen pga ljusläckage.

 

Personligen hade jag nog laddat det i ett mörkrum eller en sk mörkerpåse (darkroombag). Men så är jag van vid att inte se vad jag gör i ett mörkrum, det tar lite tid att vänja sig och se med händerna. men efter ett par timmar så kan man det.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

J[citat=DanyaelX]Sound_front: vad är det för glugg på din kamera?

Vad har du för planer att filma med din kamera?

 

 

Chris[/citat]a visst är den läcker TomStac! =)

 

Det är en fast glugg: CROWN ZOOM LENS F: 1,8 f = 10 ~ 30mm.

Sen har jag skruvat på en "ULTRA WIDE MACRO LENS" 0.6x från KEPCOR.

Som jag köpte för tretio spänn. Jag har försökt hitta inte om kameran på nätet men det är helt omöjligt. hittade nåm smubbe som sålde hemma gjorda kopior av manualen för 200 spänn. Mer än jag köppte kameran för! hehehe. Jar har dock ett problem! bländaren i ljusmätaren är sönder. Jag ser att den inte fungerar som den ska. Men jag hoppas att detta går att laga! för mätaren i sökaren "fungerar". Jo jag har stått i mörkerrum i ett antal timmar i mit liv. Men nä är det så att KODAK / Eastman Ektachrome VNF 7240 DOPPEL-8, ska man hantera i totalt mörker tills den är kör i stopp bad. jag får bara träna lite med denna kameran så jag är van! =) Jo en mörkerpåse måsta man väll skaffa sig förr eller senare! =) Jag har inte några direkta planer för film i somamr men jag måste ju testa och se vad kameran går för så nått blir det! men nog mest "semester film" och lite sånt! hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag var själv spekulant på den men så trillade helt plötsligt en massa kameror ner i knäet på mig så... =)

 

Men jag hittade inte heller någon info om den....

Där av frågan om glugg...

 

jag hade tänkt att eventuellt bygga en framkallnings tub för 8mm film, men i sommar har jag planer på att bygga en storformats kamera =) så det får vänta lite tills vidare.

 

Men om man använder den iden jag har, som är baserad på en hexagon som man lindar filmen runt och för in i ett rör som man sedan vrider kring sin egen axel. En slags variant på Jobo/patterson doserna fast för film. snålt med kemi bör det bli oxså =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]Det löjliga är att det verkar vara billigare att köpa dubbel8 film än super8

 

De priser jag har sett på super8 i sverige ligger på runt 190-250kr

Dubbel8 kan man köpa från tyskland för 10€

 

Fult värrre =)

 

Chris[/citat]

På tal om det, var kan man få tag på super8-film i Sverige? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock][citat=DanyaelX]Det löjliga är att det verkar vara billigare att köpa dubbel8 film än super8

 

De priser jag har sett på super8 i sverige ligger på runt 190-250kr

Dubbel8 kan man köpa från tyskland för 10€

 

Fult värrre =)

 

Chris[/citat]

På tal om det, var kan man få tag på super8-film i Sverige? :)[/citat]

 

Typ vilken leverantör av kodak som helt igentligen. men när jag va på YFO senast och skulle köpa T64 i Malmö så sa han att Kodak i Sverige inte skulle köpa in dne.. Låter helt sinnes sjukt men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte du framkalla dubbel eller super 8 ?

 

 

 

 

 

[citat=DanyaelX]jo jag var själv spekulant på den men så trillade helt plötsligt en massa kameror ner i knäet på mig så... =)

 

Men jag hittade inte heller någon info om den....

Där av frågan om glugg...

 

jag hade tänkt att eventuellt bygga en framkallnings tub för 8mm film, men i sommar har jag planer på att bygga en storformats kamera =) så det får vänta lite tills vidare.

 

Men om man använder den iden jag har, som är baserad på en hexagon som man lindar filmen runt och för in i ett rör som man sedan vrider kring sin egen axel. En slags variant på Jobo/patterson doserna fast för film. snålt med kemi bör det bli oxså =)

 

Chris[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Hepp!

 

Snacka med Henke Rossmo på Kodak's huvudkontor han vet var du kan hitta bra priser och återförsäljare.

 

Många fotobutiker kommer att säga att sådan film inte går att få tag på, vilket är skitsnack, de vill bara sälja fler DV kameror för det mesta.

Mattsons Foto i Lund envisas med att säga att Super8 inte tillverkas överhuvudtaget sedan flera år tillbaka...

 

Tja, med den designen jag hade tänkt, kvittar formatet, men längden kan bli ett problem för ju bredare film desto kortare längder blir det. Jag kan skicka en ritning på bygget till dig om du vill. jag har två olika modeller som är lätta att bygga...

 

jag skickar ett PM med min mail till dig...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte beställa från http://www.wittner-kinotechnik.de nu. Tar nog en svarvit rulle me! kul att test framkalla själv. Men inget som jag har lust att pilla med igentligen! det gör dom mycket bättre än mig! sen ska hela skiten splittas oxå (Dubbel 8) men visst super 8 kan man ju framkalla själv! har nog tillgång till labb/mörkerrum i sommar så då kanske man kan leka lite med de... Men som sagt. Jag filmar dom framkallar! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

dom har ju slut på S/V Normal8 ju...

Synd annars hade jag nog oxså beställt en rulle...

 

men att soppa sin egen film blir ju billigare än om man skickar iväg den, dessutom kan man fixa lite schysst toning av filmbasen då oxå...

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag såg det. jag beställde två färg och en T64 (super8). Jo visst blir det billigare. Inte för jag har gott om pengar. Men jag vill hellre att det ser bra ut än är billigt. Om det inte bara ska va på lek. Jag gör gärna film som folk vill se på. nog om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

ursäkta om jag verkar tjatig på ämnet inte min mening att uppröra...

 

Det är bara så att jag själv får bättre resultat när jag själv soppar än när ett labb soppar åt mig.... (med SV) så jag vill så gärna sprida glädjen =)

 

lycka till med filmningen

 

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehehe... Du upprör inte mig! =)

 

Får du bättre resultat med tillbild eller rörlig film? SV stillbild kan jag förstå. Men att framkalla rörlig film intresserar mig inte så värst som sagt! Har hört folk som har gjort det. Men men

 

tack. vad filmar du med för utrustning själv? (film)

Länk till kommentar
Share on other sites

just nu är jag barnsligt förtjust i att använda min gammla webcamera för att göra små fjantiga saker...

 

Annars håller jag mest på och klipper filmer med material som jag laddarner från archive.org och... eh.. "hittar" i bokhyllan och på nätet....

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg har inte hunnit testa dessa eminenta kameror ännu... jag ska beställa film i sommar... och då ska jag filma min personliga postmoderna parodiska tolkning av "Polsk Konst Film" =) men mer tänker jag inte säga om det =)

 

Du är inte alls oförskämd, konstigt är bra fan det är bättre än bra... =)

Men har du sett filmen "Hackers" med angelina Jolie (löst baserad på en del händelser kring Legions of Doom i New York)?

Där har de klippt in älder filmer som "tankar" hos protagonisten... nått liknande jag gör...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey. Jo hackers har jag sett! Silken skit.... Hehehe nä men inget vidare vill jag minnas! Fast det är alltid lika kul med dator grafiken (hur ovärklig den får vara) Och dom tar fan priset. hehehe

 

 

 

 

 

 

[citat=DanyaelX]JAg har inte hunnit testa dessa eminenta kameror ännu... jag ska beställa film i sommar... och då ska jag filma min personliga postmoderna parodiska tolkning av "Polsk Konst Film" =) men mer tänker jag inte säga om det =)

 

Du är inte alls oförskämd, konstigt är bra fan det är bättre än bra... =)

Men har du sett filmen "Hackers" med angelina Jolie (löst baserad på en del händelser kring Legions of Doom i New York)?

Där har de klippt in älder filmer som "tankar" hos protagonisten... nått liknande jag gör...

 

Chris[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

B-film: Ja

Vet de vad de snackar om. Nej

Är den värd att se: Jupp angelina är med iden...

 

Men annars är den en bra bakfylle film....

 

Men om du har sett den, så vet du att huvudpersonen tänker i små svartvita klipp här och var...

Det är nått liknande jag sysslar med...

 

Jag har itne haft tillgång till vettig kamera utrustning sedan jag flyttade ifrån Kristianstad så jag har roat mig med att leka klippmonster =)

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehehe... Ja jag kommer tyvär inte ihåg hans "tanke sekvens" men men...

Ja det är rätt kul att klippa utan press från nått håll tycker jag! Nu ljussätter, lägger grafik & ser till att 3d animationen blir rätt till en av slutfilmerna på Filmlinjen (Skurup) så jag har inte så fria tyglar! men det är kul endå! "lite" mycket just nu med allt! men det blir nog bra till slut! =) Nä nu har man ju haft tillgång till skolans utrustning. Men det finns ju folk som sitter på utrustning så det löser nog sig om man vill göra nått eget (utan massa pengar)...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[citat=DanyaelX]B-film: Ja

Vet de vad de snackar om. Nej

Är den värd att se: Jupp angelina är med iden...

 

Men annars är den en bra bakfylle film....

 

Men om du har sett den, så vet du att huvudpersonen tänker i små svartvita klipp här och var...

Det är nått liknande jag sysslar med...

 

Jag har itne haft tillgång till vettig kamera utrustning sedan jag flyttade ifrån Kristianstad så jag har roat mig med att leka klippmonster =)

 

C.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...