Gå till innehåll

Encore nybörjare


Recommended Posts

Tja, då skulle man försöka sig på Adobes DVD program Encore..

Jag har laddat hem trailversionen för att få lite känsla om det är något att ha.

 

Jag tänkte då pröva göra en meny till en gammal film som jag gjorde förra året.

 

Det var inte alls så lätt som jag först trodde det skulle vara.

 

Jag tänkte om jag beskriver hur jag gör nu och dem fel jag får så kanske någon kan peka på vad som inte stämmer.

 

1. File --> New Project

 

2. Libary --> Nova Menu.psd --> Set as Defult Menu

 

3. Menu --> New Menu

 

4. Eftersom jag bara ska ha en playknapp så tar jag bort Scenes & Extras

 

5. Sen importar jag 2 .avi filer som "Assets". En ska vara som bakgrund i Menyn och en ska vara själva filmen som startar när jag trycker på PLAY

 

6. Properties för Menu går jag på Motion sätter Video på "bakgrundsfilmen" och sätter Loop: Forever

 

7. Högerklickar på "huvudfilmen" --> New Timeline

 

8. Går in på Layers och Linkar "PLAY" till "Huvudfilmen"

 

9. Sätter End Action på "huvudfilmen" till Return to last menu

 

10. File --> Build DVD --> DVD Image

 

Spelar upp filen med VLC Media Player.

 

Fel nr.1 Det går inte att trycka på playknappen, utan den spelar bara igenom hela "bakgrundfilmen" för att sedan börja med huvudfilmen.

 

Fel nr.2 Det är inget ljud i huvudfilmen. Edit: Provade att sätta på ljudspår 3 i VLC och så fungerade ljudet.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig vad jag gör för fel!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser inga direkta fel.

 

Om du kör en Preview i Encore, fungerar det då? Ser allt ut som det skall? För att dra igång en Preview: Ctrl+Alt+Spacebar

 

Det jag kan tänka mig är att du länkat fel, dvs att Play går till menyn - End Action på menyn går till huvudfilmen. Länkar man så så uppstår precis det problem du har.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=AndreSjöström]Previewen i Encore verkar inte gilla mina .avi filer utan visar bara olika färger (typ dom färgerna som är i filmen) Men det allt visas som det ska när man bygger DVDn[/citat]

Men hur fungerar DVD'n vid en Preview, spelas menyn och sedan filmen där också när du trycker på play?

 

På skärmdumparna ser allt ok ut tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=AndreSjöström]Ingeting verkar fungera vid previewen för mig, spelar ingen roll om det är en vanlig film fil eller bara menyn.[/citat]

Vad jag menar med fungera är: Om du trycker på play, fungerar då din DVD som du har tänkt dig, oavsett hur bilden ser ut. Dvs, kommer du fortfarande till menyn och sedan vidare till filmen när du trycker på play eller kommer du direkt till filmen?

 

Efterssom ditt projekt är enkelt och tar kort tid att göra om så hade jag helt enkelt gjort om det. Det går oftast snabbare än att hitta ett fel som i det här fallet inte verkar finnas då ju allt ser ok ut, speciellt när det är ett enkelt projekt.

 

Prova det och se om det fungerar!

 

Här har du mer tutorials: Doogs-Adobe Encore Tutorials

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort om projektet säkert 10 gånger och får samma fel.

 

Så här är det. Previewen är bara glömma, där syns ingeting alls. Varken film eller meny..

När jag bygger en DVD så fungerar Alla filmer syns helt perfekt, problemet är att playknappen är död och istället visar den hela menysnutten och därefter börjar den spela filmen som är länkad till playknappen, gör jag däremot en enkel vanlig meny utan rörlig bakgrund så visas den bara i bråkdelen av en sekund och sedan startar huvudfilmen..

 

Ska ta och prova installera om skiten..

 

Tack iallfall för hjälpen

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du testat att göra om filmen till Mpeg-2? Vet inte om det kan fungera, är också riktigt rookie på Encore och funderar själv på att starta en tråd för att få hjälp och tips. Ska kolla runt lite i alla fall och se om det finns något liknanade problem som jag har. Lycka till!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu installerat om Encore och desutom prova med Mpeg-2 då enda skillnanden att den är färdig transcodad.

 

Men självklart har jag samma fel som innan, en död playknapp och huvudfilmen spelas efter rörliga menyns filmklipp är klart.

 

Finns det någon vänlig själ som kan göra en simpel meny med rörlig bakgrund och endast en playknapp. Det borde ju gå att importera in den i mitt encore och bara byta ut asseterna till dem jag ska använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med stor hjälp av Roger (Rogge) har vi nu löst problemet. Det var helt sonika VLC media player som var problemet som inte verkar vilja lira ihop med Encore 2.0s menyer. WinDVD 7 spelade mina menyer utan krussiduller.

 

Tack så mycket Roger, du har gjort mitt liv helt igen!

 

Edit: Är det någon som har samma problem i VLC?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...