Gå till innehåll

filma en biljakt


Lucio Fulci

Recommended Posts

tjena allihoppa

 

 

jag har suttit och försökt lösa hur man filmar två bilar eller fler som kör i en snabb hastighet i tät trafik och jagar varandra. som sagt så finns det alltid två eller tre vinklar som används mest, sen så finns det vinklar som används bara en gång. så hur tror ni man löser såna svåra scener. samma sak när det gäller boxning som är filmade i flera vinklar mycket bra filmexempel Rocky filmerna som har långa boxnings matcher. så jag undrar såna svår filmade scener kan man filma dom med en kamera eller blir det svårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte så många filmer utöver De Sju Samurajer som pröjsat hårt för flera kameror i actionscener tror jag.

 

Det mesta filmas bara flera gånger i nya vinklar med samma koreografi.

I Hong Kong Action är de vanligt att de kör hela koreografin nästan och filmar det i olika vinklar varje gång för att sedan klippa som man vill i efterhand. Det är ju trots allt samma rörelser varje gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...

NEJ NEJ NEJ!! Inte fast motion. Det ser ut som en billig gammal slapstickrulle! Ne, ska det göras ska det göras ordentligt. Hitta en väg där ni kan köra på hårt. Behöver det verkligen vara mitt i stan? Vi hittade en grusväg ute på landet o använde. Helt lugnt o skänt o hade så mycket tid på oss som möjligt. O Kul mEd :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni behöver inte köra alltför fort. Filma mycket mark från bilen. Filma från en annan bil som kommer i motsatt riktning bilen ni filmar. Låt andra bilar som inte är med i själva jakten köra extremt sakta. Klipp mycket. Snabba klipp. Fartfylld musik och mycket höga motorljud/bromsljud/swooshljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ok i Hollywood filmer när dom kör biljakter med många vinklar i en tung trafik som i filmen dödlig vapen 4, bilarna som är i trafiken är dom vanliga personer eller statister. och har då statisterna en koreograferad sätt att köra eller har dom använt helt enkelt fler kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok i Hollywood filmer när dom kör biljakter med många vinklar i en tung trafik som i filmen dödlig vapen 4, bilarna som är i trafiken är dom vanliga personer eller statister. och har då statisterna en koreograferad sätt att köra eller har dom använt helt enkelt fler kameror.

 

Självklart är det inte vanliga människor i trafiken de filmar. Allt är planerat/koreograferat in i minsta detalj.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart är det inte vanliga människor i trafiken de filmar. Allt är planerat/koreograferat in i minsta detalj.

 

Hehe, spännande att vara ute o åka och plötsligt kommer en röd porsche förbidånande i fel färdriktning på motorvägen tätt följt av 3 svarta pick-ups annars. ;)

 

SJälvklart är allt koreograferat - eller vem vet, kanske animerat som i jakten på motorvägen i Matrix ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vill mest koncentrera mig på hur regissören i såna scener planerar för statisterna som är på vägen. Alltså visar regissören varenda statist hur han/hon ska köra på vägen på denna scen eller.

 

gäller det samma sak för tillexempel statister i en boxnings matchscen.

 

 

och för att jag ska förstå allt 100% hoppas jag. Alltså i vilken typ av scen som hällst som innehåller massa personer som är statister så ska dom i förväg av regissören veta exakt hur dom ska röra sig alltså få en koreograferad plan som dom ska gå efter om det är rätt sagt.

 

Tillexempel

 

1 - bilar jagar en eller flera bilar i en biltrafik.

 

2 - ett hus rasar och folk börjar springa runt.

 

3 - personer jagar en eller flera personer i en folkmassa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just sån här planering är en anledning till att det tar tid och är dyrt att göra scener med många personer eller fordon inblandade. I större filmer är det knappast regissören som går in och pratar med varenda statist. Det går ju att delegera arbete. (Om man inte är helt egofixerad, se en annan tråd...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ju tilläggas för sakens skull att de som kör bilarna i en biljaktsscen inte alls är statister, utan stuntförare. Det är deras jobb att ta exakta instruktioner, vilket sällan är fallet för statister.

 

Biljakter har följaktligen inget med boxningsmatcher att göra.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok varför ska man välja stunt som ska föreställa vanliga människor på vägen varför kan inte alla vara statister. och varför i detta läge är Stuntmännens jobb mera exakt än Statister när dom båda gör samma sak och det är att dom ska föreställa vanliga människor på vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ber om ursäket att om jag har tjatar för mycket angående detta men jag hoppas att jag får snart ett bra svar så jag slipper ge er huvudvärk.

 

Det allra viktigaste jag vill få ut av det som jag håller på att fråga om hela tiden är att på vilket bästa sett kan regissören få kontroll över statisterna eller stunt som ska föreställa vanliga människor på vägen i tillexempel en biljakt. Om det är regissören som ger instructioner, på vilket sätt då visar han instructionerna, alltså snackar han med var och en statist eller alla på samma gång, eller finns det som sagt personer som är speciliserade genom detta som regissören hyr dom personerna för att kunna utföra detta, och hur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jakten i Matrix är INTE animerad. Det är typ det enda i filmen som inte är det. Mestadels i alla fall. Staden i bakgrunden och vissa bilar men bara de som kameran typ åker precis under eller förbi är datagjorda.

 

de stämmer, alltså joel silver tillsammans med filmbolaget la ut flera miljarder dollar på att bara bygga upp den motorvägen, den blev nån mil har jag för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...