Gå till innehåll

Ansöka till filmskola!


berlin87

Recommended Posts

Okej, så här är det...Jag går nu sista året på gymnasiet, och hade nu tänkt att söka in till Fridhem filmskola.

 

Jag har en film som nu är under produktion (projektarbete), och hade tänkt att skicka med ett urdrag ur den tillsammans med min ansökan. Så skulle gärna vilja att någon seriös person, som vte ungefär vad som krävs för att komma in på en filmskola, tittar igenom filmen. Och sedan berättar vad som kan förbättras med filmen, eller om jag ens har någon chans att komma in.

 

Skicka gärna ett privat meddelande om du skulle kunna hjälpa mig med detta. Vore jättesnällt, tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah shit, jag som slitit som ett djur för att få min film färdig inför

intagningarna. Vad är hela grejen med att ni inte ser på de inskickade filmerna? Det borde väl säga mer än både filmidén och presentationen ihop?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns två anledningar till varför vi inte ser på filmer som skickas in.

 

1. Alla har inte möjlighet att göra film, alla ska ha lika chans att komma hit på antagning.

2. Det står tydligt på ansökningsblanketten att man endast ska skicka in en filmidé och ett personligt brev. Om då majoriteten följer anvisningarna men ett par skickar med en film som dom gjort så får dom ytterligare en bedömningspunkt och därmed ett försprång till de övriga som söker. Så ska det inte vara, som sagt alla ska ha samma förutsättningar att komma in på skolan. Vad man har gjort innan kommer ändå fram i antagningsproverna.

 

-Tobias

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter strålande att ni har tänkt till, vad gäller antagningarna!

som du sa så har ju inte alla tillgång till kamera och annan utrustnig som krävs vid filmande!

 

Mycket Vettigt. tänk om det va så inför alla antagningar!

 

då slipper man pumpa brösten fulle med silikon för att komma med i tex

"Big Brother"... mera rättvisa till folket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det är en hel del jag inte fattar här, hoppas nån kan klargöra. För det första så får man inte skicka in en film till antagningsnämnden eftersom det inte är rättvist mot de som inte har möjlighet eller tillgång till utsrustning för att göra film, och året är som sagt 2006 så jag undrar om vi ännu befinner oss i Sverige när man argumenterar så? Vilket leder mig till nästa fråga... Tanken är alltså att folk som aldrig ens rört en kamera ska ha möjlighet att komma in på en filmskola före de som faktiskt sysslar med film och försöker att komma vidare med sina ambitioner? Jag låter bli att vara politiskt korrekt, så jag frågar bara om det inte vore bättre om dessa personer som inte är helt inne på detta spår kanske skaffar sig lite kunskap på en annan nivå och prövar sig fram innan de bestämmer sig för att ta klivet till en filmskola och ta våra platser, vi bliva de som faktiskt kämpar med att göra film utan att klaga på att vi inte har utrustning i år 2006. Liksom, lägg ner! Så jag ska låta nån gammal gubbe på 50 år från Norrland ta min sits bara för att han fått för sig att han plötsligt vill göra film, medan man själv faktiskt vill komma någonstans i livet med sitt filmskapande?

 

Och dessutom så lider jag av idétorka. Borde ni då inte också ta hänsyn till detta? Alla kanske inte har möjlighet att få ner nån idé på papper när ni säger att ni vill ha det.

 

Sen så är det ju inte helt rättvist direkt att "alla ska få en rättvis prövning", såsom det kan låta. Jag förstår inte meningen med att begränsa alla dessa talanger, att alla ska sättas i samma sits. Alla är vi ju olika, och alla borde få utgå från sin egen situation och visa vad man går för. Visst, bara för att någon gjort 19 kortfilmer innebär inte att han eller hon ska få komma in före någon som har skrivit ett långfilmsmanus utan att ha en enda film på sin meritlista. Det handlar inte om att folk ska tävla om vem som har gjort mest, utan mer om vilket intryck man lämnar på juryn efter att de sett och hört allt. Det sista tål att upprepas än en gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

tummen upp åt dig final cut, läste tobias inlägg och tänkte svara på det, men det skötte du ypperligt. :)

 

Man borde kunna skicka en film istället för en idé eftersom det är en färdig historia som man uppenbarligen är nöjd med eftersom man gått ända till filmning med den. Det måste ju vara enormt mycket bättre än en krystad idé som kommit på kommando. Samtidigt som ni får se hur den som söker använder sin kreativitet i och med filmen. Att någon helt oerfaren plötsligt söker in till en filmskola utan att ha gjort någonting, verkar ju ändå inte troligt. Det finns faktiskt resurscentrum över hela Sverige. Skulle en fullkomlig nybörjare ändå vara hur duktig som helst rör det ju sig om en naturbegåvning och isåfall skulle denna utmärka sig så pass mycket i idéförslaget att ni kan göra en rättvisbedömning iallfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med final cut m.fl. Har man inte gjort en kortfilm när man söker så är det väl ett tecken på att man inte är så intresserad av att göra film?

 

Jag är lite besviken på denna antagningsmetod, för jag har uppfattat Fridhems som en bra skola. Om man ska vara lite sexistiskt fördomsfull kan man väl säga att det skulle bli svårt för dem att uppfylla sin kvot av kvinnliga antagna om de begärde arbetsprover av alla. I någon annan tråd nämndes en kvot på 50% om jag minns rätt, och jag tror faktiskt att det är svårt att hitta 0.5x (där x är antalet platser på utbildningen) tjejer per år som har gjort en färdig film. Tyvärr, men så är könsfördelningen inom amatörfilmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, för att klargöra en hel del saker vad gäller inskickande av film med sin ansökan. Vi letar inte enbart efter fotografer och regissörer. Vi vill även att folk som brinner för filmproducent-roller, scripta, ljud, manusförfattare osv ska ha möjlighet att komma in. En klass med endast regissörer fungerar helt enkelt inte, man måste ha ett team.

Och visst jag kan se fördelar med att få filmer inskickade, men nu är det inte ett ansökningskrav, därför ser vi inte på filmer som skickas in.

Om nu man inte är en klippa på manus och inte har magnolia 2 som filmidé när man skickar in, så har man all chans att klargöra det i det personliga brevet.

 

-Tobias

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför ska man behöva göra en kortfilm för att komma in? helt idiotiskt, för det första har itne alla tillgång till kamera, eller har polare som kan ställa upp i filmen. Och detta betyder knappast att man inte har något intresse för att göra film.. Vissa som söker in till filmskolor har 0 % erfarenhet sedan tidigare medans andra har 6-7 år

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar dock inte, med förgående inlägg, att man inte borde söka in till någon filmskola bara för att man inte gjort film tidigare, men en person som kan visa sin talang genom en kortfilm borde självklart gå före andra som aldrig hållt en kamera eller skrivit ett manus tidigare.

 

Vill man verkligen, och har ett brinnande intresse för film, så fixar man en kamera och ngn skådespelare. Kamera kan man hyra eller låna och skådespelare kan man söka genom att sätta upp lappar runt om i byn/staden där du bor.

Länk till kommentar
Share on other sites

menar att man kan ha gjort en kortfilm sedan tidigare men som man inte vill skicka in till en filmskola för att den kanske är dåligt gjord eller vad som helst, spelar inge roll. Då har man "testat" att göra en åtminstone, och då behöver man väll inte göra en till för att visa att man har intresse för film? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jakethesnake]Trancedanne, Om man gör dåliga filmer ska man väl ge fan i film. Eller göra något bra...[/citat]

 

men omg, det var väll fan inte så jag menade? Det kanske är en rulle man gjorde precis vid början innan man ens tänkt på att söka in till filmskola eller haft tanken att jobba med film i fortsättningen, som tex de flesta som går på medialinjer på gymnasiet

Länk till kommentar
Share on other sites

för mkt flumm människor som söker inom film för att stödja sin nya identitet/stil och har egentligen ingeting med deras egentliga intresse att göra. ta emot filmer och de bästa filmerna går vidare. tycker jag är vettigast. kasta bort all konstfilm då vem som helst kan filma en gammal-man-som-torkar-en-gris-efter-ett-bad-i-svarttvitt filmer eller annan prettosmörja.

Länk till kommentar
Share on other sites

eller så läser ni bara i forumet några rader upp...

 

där står det från "Tobias" att dom inte kollar på filmerna, så då behöver du inte göra nån film!!!

så nu har jag löst trancedannes världsproblem!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahaha.. Vilken intressant tråd detta. Det är väll självklart att dom inte kollar filmerna om det nu dessutom står på ansöknings papperna. Så du: final_cut. Tycker det är viktigare att man kommer in om man har filmat hemma med DV utrustning klipp det m.m. ( eller liknande). Och inte har idéer till någon film, än att en person som inte har filmat men är ypperlig på att skriva manus m.m. inte ska komma in för att denna person inte har hållit i en kamera? att berätta måste du ju ha i dig. Att göra film (rent tekniskt) kan du lära dig. att trycka på rec och hitta zoom ringen är inte det svåra. utan att ha viljan och känslan för att köra det man är bra på: ljud, manus, producent m.m. Kolla på Billy Elliot en gång (till) och se om du kan förstå scenen när han ansöker till dansskolan. hoppas det löser sig och att ingen 50 år gammal gubbe tar din plats då. Tack och adjö minna vänner!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Så du: final_cut. Tycker det är viktigare att man kommer in om man har filmat hemma med DV utrustning klipp det m.m. ( eller liknande). Och inte har idéer till någon film, än att en person som inte har filmat men är ypperlig på att skriva manus m.m. inte ska komma in för att denna person inte har hållit i en kamera? [/citat]

Nej det sa jag inte. Jag sa att man borde få presentera sig själv som den man verkligen är! Man borde få utgå från en egen situation istället för att sättas i samma sits som en 50-årig gubbe som aldrig filmat en enda filmruta, men nu genomgår någon kris som gör att han fått för sig att han egentligen vill göra film. Såna människor och såna planer är kortsiktiga, så kanske han bär söka sig in på nån lokal folkhögskola som erbjuder kurser i film/media.

 

[citat=sound_front]Att göra film (rent tekniskt) kan du lära dig. att trycka på rec och hitta zoom ringen är inte det svåra. utan att ha viljan och känslan för att köra det man är bra på: ljud, manus, producent m.m. [/citat]

Hade man haft viljan och känslan så hade man nog gjort något innan man bestämt sig för att söka in till en filmskola, speciellt om man är 50 år. ;) Men jag kan förstå att det ibland kan vara svårt att ro projekt iland om man inte är omringad av likasinnade. Jag har själv inte mycket att visa, men det jag har borde jag väl ändå få visa.

 

[citat=sound_front]Kolla på Billy Elliot en gång (till) och se om du kan förstå scenen när han ansöker till dansskolan. hoppas det löser sig och att ingen 50 år gammal gubbe tar din plats då. Tack och adjö minna vänner![/citat]

Ja du, du har nog sett tillräckligt på Billy Elliot åt oss båda! Men jag behöver väl knappast nämna att det bara är en film och att det inte fungerar så i verkligheten, såsom fallet även är med filmer som Rocky och Karate Kid! I verkligheten sitter gamle Hans i slutet av året med en film han gjort på filmskolan, och så är det en lokal tidning som gör ett reportage om att "även Hans kan!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo Billy Eliiot är bara en film. =) men den scenen klar gör mycket av det som du snackar om tycker jag. Filma lär du dig på skolan. Men känslan måste du ha i deg. Låter kanske som en klyscha, men det är ju sant. Om du har gjort dina egna filmer så är det ju bra men som sagt det är inte det viktigaste! för du söker till en skola som lär folk att utvecklas och testa på det mesta inom film yrket. Just den här femtio åriga mannen som du skriver mycket om? var finns han och vem är han? är det verkligen så många som söker till Fridhem som är så gamla tror du? och som inte har sysslat med film? Jag tror ju inte att han kommer in före dig. Eller? har du sökt? hur gick det?

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Filma lär du dig på skolan. Men känslan måste du ha i deg. Låter kanske som en klyscha, men det är ju sant. [/citat]

Är det verkligen det? Och vad är den här "känslan" för nåt? Är det något övernaturligt, ett sjätte sinne eller vad? För jag vet vad vilja är, och det är en helt annan grej, och för övrigt det enda jag tror på. Det här du kallar känsla är väl mer erfarenhet. Tror du Kubrick föddes med "känslan"?

 

[citat=sound_front] Just den här femtio åriga mannen som du skriver mycket om? var finns han och vem är han? [/citat]

De finns, tro mig. Har sett filmer från olika skolor runt om i landet, och det gör alltid lika ont att se när filmmediet blir slaktat av de som fått ett infall på ålderns höst.

 

[citat=sound_front]har du sökt? hur gick det?[/citat]

Jag har fått en kallelse, nu måste jag se om jag har råd att åka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...