Gå till innehåll

bra gratis 3d program?


AlyourPal

Recommended Posts

[citat=AlyourPal]jag vill ha ett gratis, bra 3d program. jag ska göra landskap och arkitektur, så jag bara undrar iaf någon vet ett bra sådant program och var jag kan få tag på det.

 

tack på förhand[/citat]

För landskap kan man använda Terragen, som är gratis för icke kommersiell användning. Terragen-filer kan importeras i Blender3d med en patch.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack, laddade ner blender för en stund sedan, men nu står jag inför ett annat problem. när jag startar programet så kommer det alltid upp en svart ruta med text i där det står [ using python version 2.4 'import site' failed; use -v for traceback] för mig är det en massa technical mumbojumbo, så kan någon vara schyst o berätta vad det är och ifall det utgör något problem, och hur isåfall jag kan fixa. obs, när jag kryssar bort den rutan stängs hela programet ned...

Länk till kommentar
Share on other sites

har ett problem, håller på att göra lite basic övningar men har fastnat, det finns en tutorial på blender.org "building a castle" men blir frustrerad redan i början. jag vet ej iaf någon annan har samma problem (?) men på mitt blender program så i mitten på arbetsytan finns det en grå ruta med rosa linjer runt om, allt roterar runt den men den finns inte med på tutorialen (eller någon annan) och förvirrar mig. någon annan som har haft problemet (?) så kan jag behöva hjälpen

 

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan delete bort boxen, och så väljer du ADD och väljer vad du vill.

Om du vill åka omkring i fönstret håller du inne SHIFT och MUSRULLAREN på musen och drar. Men som sagt, testa dig fram så går det bättre och bättre.

För mig tog det kanske en vecka eller så att lära mig några grunder.

 

VARNING. Blender kan vara svårt att lära sig. Jag har knappt lärt mig hälften.

 

Trycker du på knappen 7 så kommer du se arbetsfältet uppe ifrån. Tryck omkring från 0-9 och se vad som händer. Det kommer att bli olika vinklar.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Provade blender och vart imponerad av användar gränssnittet, i ett 3d-program så ska det ta lite tid att lära sig vart allt sitter. Man kanske inte ska ge sig in i att bygga ett slott det första man gör ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
vad är blender till fär jag vet inte aså vad gär man gär man spel eller filmer ellle vad

(Stor bokstav, kommatering och punkt har jag också svårt för. Samma med dubbelteckning men sällan blandar jag in ä där det ska vara ö.) ;)

Till ämnet, du skapar 3d modeller som sedan kan användas till film eller föras in i program så det blir spel. Kan inte så mycket/ingenting om hur modeller används i spel. För film skapas animeringar av modellerna. Sedan renderas animationen, dvs görs till realistiska bildserier som sedan kan komponeras tillsammans med andra filmbilder. Inlärningen av 3d program är närmast exponensiell, dvs det är skitsvårt, fattar inget under en lång tid men långsamt så lär man sig ett och annat till att man förstår väldigt bra och lär sig nytt snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Hej!

 

Jag har också hämtat hem det här programmet men möts av ett problem, nämligen att rutan bara är helt svart och jag ser absolut ingenting där. Min muspekare ändras till en pensel men sen händer inget mer. Nu är min fråga om det finns någon här som tro sig veta vad problemet kan vara?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...