Gå till innehåll

Hur har ni gjort miljöer och rum för lerfilm?


joli91

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Shit, ja har aldrig gjort leranimation eller animation överhuvudtaget, men shit va jag blev sugen på det nu!!!! Vet bara inte riktigt var jag ska börja? Kan inte någon ge en sorts första-hjälpen-inköpslista på saker man måste ha och lite grund-tips hur man gör? Sjukt coola bilder!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hagwall: Den här bilden postade du för ett tag sedan: "http://forum.voodoofilm.org/attachment.php?attachmentid=1436&d=1146500531". Frågor:

1. Om man tittar på uppbyggnaden av huvudet är det av någon grått och ihåligt - vad är det för material (den vänstra blivande dockan)...

2. ...och hur har du gjort det?

3. Om man sedan tittar på den högra dockan. Vilket material är huvudet av...

4. ...och hur har du gjort det?

5. Kan du ändra ansiktsuttrycken när dockan är klar?

6. Har du själv sytt kläderna?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Hagwall: Den här bilden postade du för ett tag sedan: "http://forum.voodoofilm.org/attachment.php?attachmentid=1436&d=1146500531". Frågor:

1. Om man tittar på uppbyggnaden av huvudet är det av någon grått och ihåligt - vad är det för material (den vänstra blivande dockan)...

2. ...och hur har du gjort det?

3. Om man sedan tittar på den högra dockan. Vilket material är huvudet av...

4. ...och hur har du gjort det?

5. Kan du ändra ansiktsuttrycken när dockan är klar?

6. Har du själv sytt kläderna?

 

SVAR:

 

1. Det är gjort av en tvåkomponentslera som heter "Milliput" (Finns hos Wentzels Hobby i Sthlm) Jag har gjort ytan ojämn (groparna/hålen) för att modelleran ska fästa bättre sen.

2. Man kletar helt enkelt fast det på ståltrådsstumpen som sticker upp från kroppen =)

3. Vanlig enkel modellera (Finns på Panduro) Färger jag använt är rosa, vit och en liten klick gult för att få fram hudtonen.

4. Man skulpterar med händerna och tar hjälp av verktyg när det behövs. (lerverktyg finns hos Panduro och Kreatima mm.) En vanlig tunn pensel är smidig för att mjuka till kankter och ojämnheter tex kring näsan och ögonen och i öronen.

5. Svar ja, modelleran är mjuk och hårdnar inte. Dock kan konsistensen varriera beroende på rumstemperatur, tex. om man har många varma lampor när man filmar så blir leran väldigt mjuk, och är det kallare så blir den lite fastare/hårdare.

6. Jag tog hjälp av min kära mamma=)

 

Fråga på om det är något mer du undrar över!

 

/Hagwall

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Nu när jag snart börjar igen så kommer det bli sjukt svårt att börja filma när gubbarna ska ta et6t steg, för det kommer vara lite statister med i min film.

min filk kommer handla om en kille i new york, som älskar punkmusik

och en dag kommer ett band han vill se, men han hinner inte köpa biljett till konserten.

Men hur kan jag få staden att se stor ut??

jag måste helt enkelt bygga fler och fler hus/skyskrapor?

tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

Mitt set är nu hyffsat klart, och det har varit jätteskoj att göra det. Som att bli barn igen!

Men en massa frågor och problem uppstår som jag tänkte ni kunde hjälpa mig med.

 

Jag har gjort ett skelett till gubben och klätt det i cenit, sedan med skumgummi, gaffatejp och lera. Det jobbiga är att leran går sönder på gubben hela tiden, så att göra detaljer känns onödiga. Jag har inte börjat filma ännu, men leran kommer ju ändra form när jag rör på gubben, spricka osv.

Hur hanterar ni detta? Ska jag överge lerkläder och ha textil istället? Ska jag göra mer "fasta" detaljer i cenit, så som skor?

Ansiktet och händerna är kvar, vilken lera är att föredra till detta? Jag har redan gjort en klump för huvudet, är detta ett klokt val?

Det är också veta hur många ståltrådar man ska ha i skelettet. nu kör jag 2X1mm i ben, rygg och huvud och 1mm i armar.

 

Ljussättning är en annan svår nöt. Är ett helt svart rum att föredra så jag han ha kontroll på ljuset där?

 

 

Det här med lerfigurer var mycket svårare än vad jag trodde, haha! All ära till er som fått till det bra!

Skickar med lite bilder från cellen.

IMG_1540.jpg

IMG_1553.jpg

IMG_1550.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...