Gå till innehåll

Pixar program???


Film smurfen

Recommended Posts

[citat=Film smurfen]Skulle vara kul att veta vilket program Pixar använder när de animerar? T.ex: Superhjältarna/Hitta Nemo.[/citat]

 

Lite av varje har jag för mig.. plus att dom har ett eget inhouse-program som dom också använder.

 

McW

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Som renderare har dom ett egenutvektat program som heter renderman, detta licensierar dom även ut till andra.

[/citat]

 

Ett snabbt besök på cgtalk gav att deras animationsprogram heter Marionette, för de som är intresserade.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Film smurfen]Går det att animera ung likadant i 3Ds studio max?[/citat]

 

Nope, det finns en särkild algoritm i 3dsmax som får programmet att krascha om man försöker göra pixar-liknande filmer.

 

McWolfe[/citat]

 

Haha :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pixars animationsprogram heter Manequin och är helt in-house. Dom har utvecklat programmet sedan 80-talet och alla som jobbar på Pixar skriver på ett avtal som förbinder dom att aldrig diskutera programmet utanför Pixar. För rendering använder dom såklart Renderman som också finns som kommersiell produkt.

 

Pixar har också utvecklat helt egen hårdvara för att laserprinta digitala filer till filmneg. Deras printer är fruktansvärt bra. Även den är det mycket hemlighetsmakeri kring.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Pixars animationsprogram heter Manequin och är helt in-house. Dom har utvecklat programmet sedan 80-talet och alla som jobbar på Pixar skriver på ett avtal som förbinder dom att aldrig diskutera programmet utanför Pixar. För rendering använder dom såklart Renderman som också finns som kommersiell produkt.[/citat]

 

Hämtat från pixars hemsida:

 

What animation software do you use and what do you recommend to those hoping to work for a company like Pixar in the future?

 

Pixar uses its own proprietary software called Marionette, built and maintained in-house.

 

Jag känner i o f s också igen Manequin nu när du nämner det.. kan vara så att de har bytt namn på det eller nått sånt

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen] Film smurfens NYA fråga i samma tråd

 

Hur gör man 3d text i Blender 3D? :D

Jag har läst tutorials men fattar inte ett ****![/citat]

 

Jag har läst att det finns en algoritm i Blender som innebär att man övar med programmet ett par tre timmar varje dag så hjälper programmet till att skapa text. Denna text blir i äkta 3D!!! Fortsätter man att göra övningar i programmet så kommer programmet att släppa till en liten Pixar liknade animering precis som man vill ha den själv ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blender har en av dom högsta inlärningströsklar jag någonsin skådat i något program. Det är ju väldigt bra att det är Open Source men...kan inte någon skriva ett GUI gjort för oss vanliga Homo Sapiens så att det går att använda?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Blender har en av dom högsta inlärningströsklar jag någonsin skådat i något program. Det är ju väldigt bra att det är Open Source men...kan inte någon skriva ett GUI gjort för oss vanliga Homo Sapiens så att det går att använda?[/citat]

 

Jag tycker då att Houdini är mkt svårare än Blender.

 

Skulle faktiskt vilja påstå att Blender har ett av dom bästa interfacen av alla program jag testat, det är lite krångligt att lära sig men oj vad bra det är.

 

Film smurfen: Om du inte kan lära dig via tutorials så kan vi nog inte hjälpa dig heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst][citat=Film smurfen] Film smurfens NYA fråga i samma tråd

 

Hur gör man 3d text i Blender 3D? :D

Jag har läst tutorials men fattar inte ett ****![/citat]

 

Jag har läst att det finns en algoritm i Blender som innebär att man övar med programmet ett par tre timmar varje dag så hjälper programmet till att skapa text. Denna text blir i äkta 3D!!! Fortsätter man att göra övningar i programmet så kommer programmet att släppa till en liten Pixar liknade animering precis som man vill ha den själv ;)[/citat]

 

Hmm, där sa du nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Film smurfen: Det finns ett svenskt Blender forum, om du vill kan jag leta upp adressen till den.[/citat]

A tack! Gärna det.:D

 

Jag hittade några filmer gjorda i Blender på http://blender3d.org/cms/Movies.160.0.html

!!!Kolla gärna!!!

 

Några av filmerna påminner mig lite om Pixar filmerna!:D:D

!TÄNKA SIG ATT FREEWARE PROGRAM KAN VA SÅ BRA!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...