Gå till innehåll

Filmer utan musik


Sebbe

Recommended Posts

[citat=Sebbe]Men är det möjligt att ta bort musiken utan att ta bort allt prat osv?[/citat]

I mix: Inte en chans....om musiken någonsin krockar med dialogen.

Har faktisk några rullar där det nästan aldrig händer :-)

Om all musik ligger i höger/vänster & dialogen i Center med diskret 5.1 surround: jobbigt om man är ovan, men i grund & botten väldigt enkelt: Ta in hela ljudspåret med alla 6 kanalerna i en audioeditor & fimpa höger/vänster med en ärkedos Silence.

Kan man å andra sidan rippa in filmen med bara Centern så håller jag feteligen mä om att det är smidigt!

 

Flum: Hur hade du tänkt att det där skulle fungera? I en 2.0-mix så är fortfarande den mesta musiken väldigt centrerad, & cue-punkter lär inte hjälpa nåt alls, så med matrixerad bearbetning så är i stort sett allt som försvunnit rumsaukustiken & möjligtvis en del volym på enstaka instrument.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få bort musiken från en 2.0 mix är oerhört svårt om man inte ha tillgång till originalfilerna, eller en exakt reproduktion av BARA musikspåret(med ljudläggarens/masteringteknikerns EQ). Har man det kan man bli av med det genom fasvändning (av hela filen, testa själv, om du har en fil med t.ex ett statiskt brum, eller brus att kopiera en del av bruset, fasvända det och spela upp det tillsammans med originalljudet: voila! Ljudet släcks ut). Det kan naturligtvis ske på bekostnad av annat ljud, men då blir man iaf av med det man vill.

Om man plockar centerkanalen får man med största sannolikhet fortfarande soloinstrument och vissa ljud som är viktiga för diegesen, men större delen av musiken och ambiensen ligger i L, R, Ls, Rs.

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag menar är att man tar bort ALLT ljud även dialogen, men kan man och orkar så kan man ju behålla en svag center kanal men det var mer avancerat än vad jag hade tänkt från början.

 

Saken är den att på de behind the sences som jag har sett som behandlar ljud/musik produktionen, så spelar man in musiken med en orkester i en studio som även har en stor bioduk, när man spelar in musiken till en scen så ser bara dirigenten filmen alla andra ser dirigenten. sedan när musiken är inspelad så visar man scenen med musiken för orkestern som får se hur det blev. När detta görs har man bara film inget tal, och sedan musik.

 

Har för mig att Spirited Away har en bra dokumentär där de visar såväl orkester inspelning och röstskådisar. På musik ispelningen valde kompositören att spela in ALLA instrumenten i orkestern på vars en egen kanal, ljud killarna ansåg att det var lite jobbigt att mixa =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet mycket väl vad fasvändning innebär, har byggt en hel del olika varianter av noicereducers baserade på sånt jag använt flitigt i masteringsammanhang, men som du skrev själv, utan originalfilerna så funkar det inte alls, & med originalfilerna så behövs det inte eftersom man då väljer att bara använda dialogtracksen i vart fall.

Musik är aldrig helt panorerad åt kanterna dessutom, om man inte är (senare) Beatles eller Dusty Springfield vill säga, så även om det är ganska lätt att med Matrixering (icke diskret kanalkodning via fashantering) fimpa allt som inte sitter pricis i mitten, så är endå minst 50% av musiken kvar. Oftast mycket mer.

Räcker med att lyssna på en surroundfilm i Dolby ProLogic för att höra exakt hur det blir :-)

 

Däremot finns det ganska många filmer som bara har musik vid i övrigt tysta känslopartier. Då är det lätt att klippa bort allt som inte är dialog eftersom det endå inte krockar!

Hm....kommer inte på nån så här på rak arm, men var uppmärksam när du glor på film framöver så lär du hitta nåt ganska snabbt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

DanyaelX, indeed, men när kompositören står där med alla musiker så är musiken redan färdigskriven, inte sällan med full dialog & eventuellt en del avgörande ljudeffekter, så allt sånt är redan ordnat då :-)

Processen dit, dvs själva komponeringen är väldigt personlig oftast & inget nån lär visa på en BTS.

 

& så dom spelade in musiken till Spirited är så man generellt spelar in klassiskt & storband!

Det kräver lite mer kunskaper & erfarenhet av både inspelningstekniker & mixare, men personligen tycker jag det är skitkul, & är en upplevelse redan på multitrack-tejparna!

Mixar för rent aukustisk klassisk musik inspelad med god kvalitet har närmast ett eget liv & mixar sig mer eller mindre självt, man hjälper det bara på traven ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet, men sett på förutsättningarna så är det teoretisktmöjligt att göra så.

Jag har sett en del Hallmark-produktioner där ingen musik ligger i centern, bara vissa fx och dialog. Ingen Dialog ligger i stereokanalerna (förutom ekon och efterklang). Jag skall ta och se om jag kan hitta den filmen (minns inte vilken det var). Musiken låg alltså bara i stereospåret, som ju får centrering iaf om man inte fasvänder.

 

Det där med orkester och mixning tycker jag är intressant. Det finns ju många sätt att micka upp en orkester, ren rumsuppmickning, en stereo per sektion, delade sektioner, varje instrument osv.

Jag håller med dig Christian, det mixar sig själv, men först efter att den planerade "mixen" är gjort: orkestreringen. I stora drag är det ju så att det är det man gör. samma sak med hastighet på ett stycke, längden på tonerna osv. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit om stycken för att de skall fungera i en viss lokal. När jag sedan spelat in konserten har jag antingen satt mickar på sektionerna, eller bara på solister och två stereopar, ett fram, för direktljud och ett bak, för lokalens ambiens.

Det har funkat skitbra.

 

Sen finns det ju olika dogmer, beroende på vad syftet med musiken är. Jag kan tänka mig att t.ex. Skywalker sound alltid mickar upp allt. Det skulle behövas väldigt många kontrabasar annars...

Länk till kommentar
Share on other sites

andra exempel i filmmusikproduktion finns ju på T2-dvd'n, där han berättar hur han levererademusikinspelningarna i grupper till cameron och att dom sedan satt (vid ljudläggningen, med ljudeffekter m.m.) och valde ut de bästa partierna ur spåren först där...

 

Spirited Away där spelade dom in dialogen i en biosalong, utan skiljevägg mellan aktören och inspelningsteam och Miyazaki himself... Det gav Miyazaki en fantastisk närvaro samtidigt som han erkänt att han förstörde flera bra tagningar själv...hehe, Men vad gör man inte för en oscar...

 

The Cell m.fl. filmer har ju även ett extra ljudspår med endast musik, så att man ska kunna se den som en stumfilm, om det är tillräckligt lika för att fasvända vet jag inte men men... kan gå, som göbben sa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Musikspåret till The Cell, för övrigt en av dom bästa filmer jag sett(!) är tyvärr inte identiskt med den fulla mixen & annorlunda mastrad, så det fungerar tyvärr inte speciellt bra.

För att kunna fassläcka en komplex ljudbild så krävs det att dom två materialen är fullständigt identiska ner på samplenivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FlumbProd]Hehe... personlig o personlig...

Jag är kompositör och ljudtekniker.

själv då?[/citat]

 

Trevligt. Jag är vad man kallar en extraknäckare. :D Har börjat intressera mig mer för komposition och ljuddesign på senare tid så det är antagligen dit jag är påväg. Hur tar man sig dit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Genom att börja...

Nä, riktigt så enkelt är väl ingenting, men det ligger ngt i det. För du vet inte vad du behöver kunna förrän problemet ligger framför dig. Därför brukar jag råda alla: titta på MYCKET film, flera ggr. Börja med att bara titta på filmen, sedan gör du en ljudanalys, och sedan en musikanalys. Fundera varje gång över vad som funkar och varför. Börja spela in saker och gör lite foley-tester.

Lyssna och härma. Lär dig grundläggande akustik och plocka fram fysikkunskaperna igen, hur funkar doppler, vad är det användbart till? Hur låter en explosion, varför, hur kan du göra ljudet själv?

Att komponera ljudbilder, eller musik är i princip samma sak. Du arbetar bara med olika grundmaterial (som i sig förvisso har helt olika dramatiska och därför sociala förutsättningar). Hur man gör ljud eller musik spelar ingen som helst roll så länge man lyckas förmedla det som behövs till den aktuella målgruppen.

Med det kommer insikten om hur viktigt det är med att ha bredd. Lyssna och härma alla musikstilar, gör det konsekvent, beta av dem, en efter en. Gå sedan tillbaka och gör om det från början, men gör det ännu bättre. Skriv nya låtar i varje genre och förbättra dem över tid.

Gör samma sak med ljud, härma, utveckla, uppfinn, återta, förbättra.

Du kommer inte ångra det. All den tid jag lagt ner på härmning har lett till stycken/låtar som fått ett mål, eller en del i en produktion. Det är välinvesterad tid.

 

Apropå det, dags att gå till studion!

 

/Patrik Vörén

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antog det. Det verkar vara det enda vettiga sättet att komma någon vart. Så började jag producera min egen musik för snart 8 år sedan, genom att försöka härma sånt jag gillade. Jag brukade kombinera bitar som jag gillade från olika låtar och försöka få dem att passa ihop i en och samma produktion. Så gör jag fortfarande.

Det börjar bli svårare och svårare att härma nu när musiksmaken blir allt bredare, speciellt när man är låst till att producera sin musik på datorn. Jag ser bara en enda utväg - stora samplebibliotek. Tråkigt nog så kostar de en del. Trist är det ju om kvaliteten på en musikers produktioner bara sträcker sig så långt som hans budget. Nu är ju kvalitativ musik ett väldigt subjektivt begrepp, men vad jag menar med kvalitet är autentiska samplingar, många variationer och polerad ljudkvalitet. Nu blir jag säkert nerslagen, och detta är ju rätt off topic, men jag ville bara ha det sagt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Great find som sagt! Har du tankat nån själv? Vad kör du för sequencer? Min dator fungerar inte alls just nu så jag kan inte testa själv. Jag kör Cubase SL 2.0 så jag hoppas att det fungerar. Någon på soundsonline sa att den enda som fungerade att ta bort musiken på var The Discoverers. Kan spara lite tid om man vet vilka som fungerar för det här syftet och inte.

 

EDIT: 720p kanske är lite väl tungt att köra i sequencern. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Nope - har inte provat själv.

Håller på för fullt med musik till en egen produktion nu som ska vara klar till online i helgen. Puh!

Vad det inte nåt med filerna att musiken låg seperat på några spår?

Har faktiskt inte läst igenom hela tråden så jag är inte säker.

Angående seq prg så kör jag själv med Nuendo 3.2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska helt klart tonsätta Killer Shrews. :D Och med egen voice over.. kan den bli annat än hysteriskt rolig?

 

En fråga bara.. dessa filer är public domain, men får man använda dem till något mer än att kolla på dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Dedicator recognizes that, once placed in the public domain, the Work may be freely reproduced, distributed, transmitted, used, modified, built upon, or otherwise exploited by anyone for any purpose, commercial or non-commercial, and in any way, including by methods that have not yet been invented or conceived."

 

Detta tolkar jag som att man får göra om filmerna och göra vad man vill med dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...