Gå till innehåll

Filmer utan musik


Sebbe

Recommended Posts

Jag stötte på det här forumet i jakt på filmer utan musik. Inte för att jag på något sätt tycker att sådana filmer är bättre, utan för egen träning. Jag har börjat skriva filmmusik, men tycker att det vore roligt att ha ett projekt att musiksätta filmer, utan att sätta mig in i ett projekt där andra personer är inblanade, så att det inte gör nått om jag inte blir klar eller det blir kasst.

 

Finns det något bra ställe att hitta sådana filmer? Jag har letat en hel del på det här forumet, men inte hittat. Har jag missat det så har jag i alla fall försökt. Tänkte leta en stund till, men det skulle gå fortare om någon kunde peka mig i rätt riktning. Det borde inte vara omöjligt att hitta filmmakare på detta forum som lägger upp filmer utan musik.

 

Hur gör ni andra filmmusikkompositörer? Några tips för att öva sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med att stänga av ljudet på en film är att man inte får med några ljudeffekter eller något tal. Och Cast Away är nog ett lite stort projekt :)

 

Svara gärna eller skicka PM om ni skulle kunna tänka er att bistå mig med en kopia av en film utan musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Paradise Now, som går på bio nu tror jag, är helt musiklös. Saken är att man märker det på slutet. Men man kommer på att det inte saknades. Så skicklig gjort att att musiken inte behövdes för att förstärka känslorna, som oftast är till för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade faktiskt föredragit någon av era filmer exempelvis. Något som inte är så långt så att det inte tar hur lång tid som helst att bli klar med en film. Jag föredrar att jobba med många korta projekt i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans]Hitchcocks "Fåglarna".[/citat]

 

Och då musiken kommer enda gången i filmen blir det helt magiskt. Då de står och röker utanför skolan och ungarna sjunger den där meditativa sången, usch vad bra.

 

Måste nog ta och se om filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Sebbe]Är det ingen här som kan tänka sig att dela med sig något av sina alster med borttagen (ej tillagd) musik?[/citat]Make it two. Jag är också intresserad. Jag har gjort några themes utan film och nu vill jag veta om jag kan göra underscores till film. Visst kan man göra underscores utan film men det är nog svårt. Filmen ska ju driva musiken och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

WoW är ganska musiklös, det tyckte jag också, men samtidigt så köpte jag dubbeldiscutgåvan och har sett den några gånger till och ansträngt mig, det finns mycket musik i den filmen, men den är långt ifrån framträdande utan den påverkar ytterst subliminalt... Jag gillar verkligen den filmen på nått vis...

 

musiklös film har just det problemet att den är gjord för att vara musiklös...

 

Jovisst skulle ni kunna få ge er i kast med att tonsätta vår lilla film (som hittills bara har "temp-musik" hopsatt av diverse soundtracks...) som träning. Har den finns dock inte upplagd än, nä vänta nu, google video har fått igenom den... http://video.google.com/videoplay?docid=4189773511312813632 (så får ni se den med temp-musiken, nej, den är långt ifrån så bra jag ville... och det är redan kraftiga anspelningar på andra filmer...)

har ni inget annat för er så, visst, skicka nått PM eller hör av er på msn så ska jag försöka fixa fram en musiklös version...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sebbe, ta en film vilken film som helst bara du blir inspirerad av den, det kan vara nått du hittade på your tube eller en DVD i hyllan, strippa musiken från den i datorn och lägg till din egen musik.

 

 

Budgetvariant är att tjoffa in en disk i DVDn och sätta den på mute och sedan plinka på för fullt...

 

Lycka till

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

tjoffa in en disk i DVDn tryck på mute och plinka på din egen komposition.

Bra lätt och budgeterat =)

 

Spela in på datorn när du är nöjd, lägg in filmen i datorn strippa den från orginalsound och lägg till din egen musik.

 

C.

EDIT:blev dubbelt inlägg pga forum error..

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara om man har musiken exakt mixad och synkad mot filmen. Du måste då fasvända, och känna till alla cuepunkter.

 

Vissa filmer är konsekventa med att bara ha dialogen i centerkanalen. Om du har ett bra ljudkort med bra interna routingmöjligheter (eller, för all del ett SBlive kort med KX project drivrutiner) så kan du skicka signalen från dvd-spelaren till din ljudredigerare.

Det är lite tricky, och du måste kämpa lite sen med format o dyl...

...fast det är klart, om du vill jobba mot en dvdfilm måste du rippa den först.

mitt råd är att du i så fall rippar centerkanalen först.

 

Trixa lugnt!

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...